De markt voor tablets zou wel eens die van muziekspelers achterna kunnen gaan: de iPad blijft even dominant als de iPod, naast een hele massa goedkopere alternatieven.
Al vanaf de introductie van Apple's iPad wacht de wereld op alternatief aanbod. Liefst een iPad-killer die bewijst dat Apple niet de enige is die de handzame computer opnieuw kan uitvinden. Gezien het aanhoudend hoge marktaandeel van de iPad, is dat wachten vooralsnog vergeefs. En als we de analisten van Sanford Bernstein Research mogen geloven, zal er misschien wel nooit een iPad-killer komen.
iPad = iPod
Sony, Philips, Creative Microsofts Zune; er zijn massa's MP3-spelers die uitstekend voldoen. Vaak zijn ze zowel goedkoper als hardwarematig beter dan de producten van Apple. Maar iets anders dan een iPod? De meeste consumenten piekeren er niet over. Volgens onderzoek van Sanford Bernstein dreigt voor de tablets eens oortgelijk scenario. Gevraagd naar welk merk tablet ze preferen, geeft 50 procent van de ondervraagden (in de VS en Engeland) Apple op. Dat is viermaal zoveel als runner up Samsung, die met zijn Galaxy Tabs toch een prima alternatief biedt.
Scenario's
De analisten van Bernstein hebben twee scenario's bedacht waarop de tabletmarkt zich op korte termijn zou kunnen ontwikkelen.
- Het eerste: tablets blijven een premium product, met verkoopprijzen van gemiddeld 500 dollar. Apple domineert, met een aandeel van 60 procent, maar voor de vele kleinere aanbieders is er nog wel goed te verdienen, met bruto marges van 25 tot 35 procent.
- Het tweede: de markt valt uiteen in een premium segment waar Apple nog sterker domineert, en een commodity-segment met prijzen vanaf 200 dollar, waar een massa prijsstunters elkaar het leven zuur maakt. Voor hen beginnen de bruto marges bij 10 procent, maar voor Apple blijft er goed te verdienen.
Toetreders, pas op
In beide scenario's is de tip voor nieuwe toetreders: begint eer ge bezint. Het is al even moeilijk om in het premiumsegment een plek op te eisen naast Apple, als het in scenario twee is om geld te verdienen in de slangenkuil vol agressieve Chinese aanbieders. Maar de markt is bijna te aantrekkelijk om links te laten liggen: een jaarlijske groei van 66 procent zou moeten leiden tot een verkoop van 215 miljoen tablets in 2015.
Lees ook op TechBusiness:
-
iPad 2 is er, Steve Jobs ook
-
Bedrijfsleven aan de tablets
-
Deloitte: tablet verdringt pc
-
Tablet-oorlog compleet
- Hoe scoor je met een tablet?
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.