In This is Holland krijgen toeristen een deels virtuele rondleiding (een ‘interactieve pre-show’) over Nederlandse hoogtepunten zoals de Afsluitdijk en de bollenvelden. Aan het einde van het bezoek zweven zij daar overheen, in een vliegsimulator gebouwd door achtbaanbouwer Vekoma. Een Taiwanees bedrijf (Brogent) levert een 20 meter lang gebogen scherm.
De bedenkers noemen de attractie ‘een must-see, of beter gezegd een must-do, voor alle toeristen die Amsterdam aandoen en zich in korte tijd een beeld van (de geschiedenis van) het land willen vormen’. Maar het moet geen enclave worden voor enkel buitenlandse toeristen. Het ‘educatieve karakter’ zou de trekpleister ook geschikt maken voor basisscholen en jonge gezinnen die hun kinderen willen bijscholen in de Nederlandse geschiedenis en identiteit.
This is Holland is inmiddels al in aanbouw, op de steeds drukker wordende Noordelijke IJ-oever in Amsterdam, tussen de dance-toren A’dam van Duncan Stutterheim en filmmuseum Eye. Koerts en De Kruijk hebben ook het buitenland in het vizier: als het aan hun ligt krijgt het Nederlandse project een vervolg in Groot-Brittannië (This is UK), Frankrijk (This is France) en Duitsland (This is Germany)
Investeerders
Het is niet bekend welke partijen precies investeren; Koerts en De Kruijk vinden het nog te vroeg om meer details prijs te geven. Wel is bekend dat de groep (informele) investeerders 6 miljoen euro inlegt en de betrokken banken 4 miljoen euro. Brand New Leisure investeert de resterende 8 miljoen euro in de vorm van een zogeheten sale and lease back-constructie voor het vastgoed.
Brand New Leisure, het bedrijf van Koerts en De Kruijk, opent volgende maand in Roermond een vergelijkbaar virtueel pretpark, Yumble. Dat 22 miljoen euro kostende project richt zich op techniek en innovatie.