Tot nu toe werd er via 1%Club ruim 1 miljoen euro gecrowdfund, waarmee inmiddels 500 projecten in het buitenland van de grond zijn gekomen. ‘We kregen we de afgelopen jaren steeds vaker de vraag waarom we ook niet crowdfundingprojecten in Nederland toestaan’, licht oprichtster Anna Chojnacka de nieuwe move toe. Een voorbeeld is al live: een schaakclub voor 350 autistische kinderen in Amsterdam-Oost.
Buurtinitiatieven hebben in Nederland volgens haar last van een afnemende subsidiestroom. ‘Voor Nederlanders die toch iets goeds willen doen in hun buurt is crowdfunding een aantrekkelijke alternatieve manier van financiering’, aldus Chojnacka.
1%Club is na Kickstarter het bekendste crowdfundingplatform in Nederland, bleek eerder uit een onderzoek. ‘Wij zijn volledig gericht op projecten van goede doelen. Die zijn niet toegestaan op Kickstarter.’
Naast Kickstarter is er inmiddels een indrukwekkende lijst aan crowdfundingplatforms in Nederland. ‘Die zijn echter vooral gericht op rewards, investeren en lenen. Er zijn nog weinig Nederlandse platforms die zich volledig op online fundraising voor goede doelen richten. Zeker als je het vergelijkt met de groeiende populariteit hiervan.’
Bedrijven
Het platform wil zich daarnaast meer gaan richten op goede doelen, bedrijven en fondswervingsacties die online geld willen inzamelen.
Als voorbeelden noemt Chojnacka de eerdere samenwerking met Wings for Life, die een wereldwijd hardloopevenementen hebben georganiseerd om geld op te halen voor onderzoek naar dwarslaesies en die met de ‘1% Student Battle‘, waarbij consultant Accenture een competitie opzette voor studenten waarbij crowdfunding- en crowdsourcing centraal stonden.
‘Veel goede doelen zijn op zoek naar nieuwe vormen van fondsenwerving en willen daar steeds vaker crowdfunding voor inzetten. Jongere generaties blijken minder loyaal en kennen een andere steunmentaliteit. Waar vroeger mensen jarenlang trouw bleven aan goede doelen, wordt er nu vaak gewisseld van goed doel en vaker eenmalig gegeven.’
Crowdfunding past dus goed bij jongeren, vindt Chojnacka. ‘Je kunt zelf kiezen aan welk project je geeft en kunt volgen wat ermee gebeurt en welke impact je hiermee bereikt’.
Donaties
Het principe van 1%Club blijft gebaseerd op donaties. ‘Dit wil zeggen dat degene die de campagne support er ook in gelooft en hieraan wil bijdragen zonder er iets direct voor terug te krijgen. Behalve de impact die je maakt, en dat goede gevoel natuurlijk.’
Gevraagd naar de belangrijkste les die achter de nieuwe strategie reageert Chojnacka: ‘Crowdfunding is hard werken! Wij willen ons nog beter richten op datgene waar we goed in zijn en plezier in hebben: op een makkelijke en leuke manier ervoor zorgen dat crowdfundingcampaigners hun omgeving kunnrn mobiliseren om geld en kennis in te zamelen voor hun idee dat de wereld een stukje mooier maakt.’
Zie ook:
De crowdfundinghits van 2013
Zo cool is crowdfunding
Hoe jij crowdfunding kunt inzetten