1) Robert Gaal (22)
Wouter Broekhof (23)
Wakoopa
Gestart: 2007
Jaaromzet: nog onbekend
Werknemers: 1
Je bent de software die je gebruikt, zegt Wakoopa. Dat gratis sociaal netwerk houdt je softwaregebruik bij en verbindt je met medegebruikers. Behoorlijk nerdy, je eigen software profiel creëren. Gaal: “Absoluut, het is voor een niche doelgroep. Wij willen mensen, die gepassioneerd zijn over software, nieuwe dingen laten ontdekken”. Wat heb je daar aan? “Het is voor iedereen, maar vooral voor professionele softwareontwerpers, -gebruikers en gamers,” vertelt Gaal. “Daar is veel behoefte aan de meest recente en beste software. Wakoopa rangschikt niet alleen de grootste of meest gedownloade software zoals bij download.com. Onze extra is de waardering door gebruikers. Wakoopa wordt een autoriteit om software te waarderen”.
Gaal en businesspartner Wouter Broekhof kennen elkaar van het bloggen over allerlei start-ups en de toekomst van het web. “Via blogs waren we meer reporters dan ondernemers, dat hebben we nu omgedraaid.” Broekhof: “Een vriendin zei ooit: Als je een blog hebt, zo’n online dagboek, ben je kansloos. Kijk hoe razend populair die dingen nu zijn. Wij hangen een sociale schil om de softwaremarkt. Wakoopa weet veel over verbindingen tussen softwarepakketten en suggereert bijvoorbeeld: ‘De persoon die x gebruikt, gebruikt ook veel y, dus check dat eens’. Wakoopa biedt ook lijstjes met populaire software en tips van andere Wakoopa-ers. Wakoopa wil binnen een jaar naar een miljoen gebruikers. Na zes maanden live hebben ze er vijftienduizend. Behalve desktopsoftware willen ze ook webapplicaties gaan bespreken. “En dit,” zegt Gaal terwijl er bijna nonchalant een iPhone uit zijn broekzak glijdt, “is een geweldig apparaat dat ook op software draait. Bijna alles is een computer dus de weg is eindeloos. We willen uiteindelijk dat mensen zo goed mogelijk met hun apparaten omgaan”.
De twee scheppers van Wakoopa houden, net als veel andere creatieve startups, kantoor in het Post CS gebouw, naast internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten. Diens bedrijf Meganova is adviseuraandeelhouder van Wakoopa. “Wij zijn technisch goed, hij is goed in concepten, netwerk en ervaring. Boris helpt ons met het vinden van investeerders,” zegt Broekhof in ‘bedrijfskantine’ Club 11. Investeringsfonds DCIF van Telegraaf, IDG en Ilse gaf ze 50.000 euro om het een jaartje uit te kunnen zingen en daarnaast drie maal dat bedrag aan media-aandacht. Voor het uiteindelijke verdienmodel zijn drie scenario’s, telt Gaal: “Allereerst advertenties. Tweede model is Wakoopalicenties verkopen aan bedrijven die hun interne software gebruik willen monitoren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien dat ze voor honderd gebruikers betalen en dat er maar zeventig worden gebruikt. Dat kan ze veel geld besparen. Derde model is marktonderzoek voor softwareontwikkelaars. Wij weten gedetailleerd hoe software wordt gebruikt en hoe het bevalt. Misschien is er nog een model dat we niet kennen en daarom zoeken we een investeerder voor geld, expertise en affiniteit met wat wij doen. We hebben verschillende investeerders en kopers afgehouden. Ik zeg niet dat we nooit zouden verkopen, maar het gaat niet alleen om geld. Startups staan aan de frontlinie en moeten de ballen hebben om zich niet te laten kopen, zoals Facebook”.
2) Naomi Gelderblom (18)
Naomi’s Troefmarkt
Gestart: 2005
Jaaromzet: Nog niet bekend
Werknemers: 11
Als zestienjarige werkte Gelderblom zaterdags in een bakkerij in Driebruggen. Toen de oude eigenaar besloot te stoppen rondde ze pijlsnel haar Vmbo Economie af en nam de zaak over. “Nadat ik toestemming kreeg van een rechter. Dat moet als minderjarige,” weet ze inmiddels. Begin dit jaar dreigde na slecht management ook sluiting van de bakkers buurman, supermarkt Troef. Gelderblom: “Troefhoofdkantoor belde en vroeg of ik de buurman wilde overnemen. Ik twijfelde want ik kon niet autorijden en bezorgen. Toen heb ik een auto gekocht, een chauffeur aangenomen en de twee zaken geïntegreerd.” Moet een achttienjarige jongedame niet achter de jongens aanzitten? “Dat doe ik evengoed wel, in het weekend. Ik wil ook trouwen en kinderen krijgen, dus ik denk niet ik een megabedrijf ga beginnen. Maar misschien kan ik helemaal geen kinderen krijgen, dus ik zie wel.”
3) Arnoud Slagter (24)
10uur Communicatie
Gestart: 2005
Jaaromzet: 200.000
Werknemers: 1
Na hun HBO Communicatie begonnen Slagter en Niels Damen een bedrijf dat ondernemers grafische oplossingen biedt voor logo, etalage, website en aanverwante zaken. ‘Communicatie zonder blabla’, die bedrijfsnaam begrijpt toch niemand? Slagter: “Nee, maar het blijft wel hangen. We waren om 10 uur bij de KvK en gebruikten het tijdelijk. Na goede reacties hebben we hem zo gehouden. Het reflecteert de andere aanpak: kracht, snelheid en service”. Dat belooft iedereen toch? “We roepen het niet, maar doen het. We hebben veertig klanten van wie de helft regelmatig terugkomt, zoals VVV, Rabobank en veel mkb,” resumeert de communicator. Momenteel pitchen de heren ervoor van Renesse een mondaine badplaats te maken. Dat met hun uitgangspunten: “hard werken, klanten tevreden maken, veel geld verdienen, mooie creatieve dingen maken, nog beter worden en over vijf jaar vijf man personeel hebben.”
-nextpage-
4) Hassan Hajji (23) en Fatih Karaltili (23)
Ciano Marketing Development
Gestart: 2006
Jaaromzet: 300.000 euro
Werknemers: 6, 100 freelancers
http://www.marokkaansebedrijvengids.nl/
“We hebben de Amsterdamse bluf,” vertelt het duo in een kantoorflat in Amsterdam Slotervaart, niet ver van de mavo waarvan ze elkaar kennen. Ze begonnen als colporteurs voor een Amerikaans bedrijf en verkochten onder meer abonnementen voor Casema en haalden donateurs binnen voor de Nierstichting. Karaltili hielp daarnaast voor Content Executive een direct-sales tak opzetten en ontmoette klanten als Unicef en Shell. Die nam hij mee toen de heren besloten voor zichzelf te beginnen als Ciano: Customer Is Always Number One. Ze coördineren promotieteams in heel Nederland om bijvoorbeeld voor Tele2 abonnementen te verkopen, American Expressstands te bemannen of op beurzen klanten te winnen. “Wij brengen producten en diensten van bedrijven naar de consument. Elke dag hebben we zo’n 25 man op pad,” verduidelijkt Karaltili. En Hajji: “Ik heb geleerd dat netwerken het allerbelangrijkst is. Bijeenkomsten als KvK-netwerkavonden leveren bijna al onze klanten. Je hebt geen idee hoe krachtig dat is”.
“Twee jaar geleden werden we allochtoon toen bedrijven ons benaderden als allochtonenspecialist omdat ze zelf hun doelgroep niet konden vinden. Royal Air Maroc bijvoorbeeld en Moneytrans. Voor het Turkse telecombedrijf Lebara hebben we een moskeeëntour bedacht. We hebben een tent neergezet voor alle moskeeën in Nederland, twee uur voor het gebed. Daar hebben we snoepjes en folders uitgedeeld en simkaarten verkocht. Zeer succesvol,” vindt Karaltili. Zulke etnomarketing beslaat de helft van de activiteiten, zegt Hajji: “We leveren de verkopers die de taal van de klant spreken. Als je Chinezen wilt, leveren wij ze. Maar we specialiseren ons niet. We leveren ook content op zestig schermen in voornamelijk moskeeën, doen media-inkoop en verkopen advertenties voor tijdschriften”. Zeer ondernemend, net als toen begin dit jaar ING Bank belde en vroeg om een database van Marokkaanse ondernemers. Die bestond niet, maar Hajji zei: Ja. “We hebben meteen onze promoteams het land in gestuurd om gegevens te verzamelen. Die database was ook het begin van onze Marokkaanse Gouden Gids, Business Maroc.” In mei kwam de eerste editie uit in een oplage van vijfduizend en met 1100 ondernemers. Maart volgend jaar verschijnt de tweede versie met 3500 adressen in een oplage van tienduizend. Ze zeggen de eerste te zijn in Europa en gaan daarom de grens over, te beginnen met een Franse editie in 2010. Daarnaast verschijnt in december het nieuwe maandblad Business Maroc Magazine. Hajji: “Dat is het eerste echte ondernemerstijdschrift om Marokkanen te inspireren en te ontwikkelen. Iedereen staat te springen om mee te doen, de belastingdienst, KvK.” Ciano zelf staat te springen om meer te ondernemen: “We willen ook een callcenter beginnen,” vertelt Karaltili. “Dan laten we ons inhuren door telecom- en energiebedrijven en die sturen alle Turken en Marokkanen, die niet goed Nederlands spreken, vanaf hun helpdesks door naar ons, waar de klanten in hun eigen taal kunnen worden geholpen.” Hajji concludeert dat hij vrede heeft met de titel Marokkanenkenner of allochtonenspecialist: “Ik verdien er een goede boterham mee.”
5) Jorg Moens (21)
Bobeldijck
Gestart: 2005
Jaaromzet: ‘zes nullen’
Werknemers: 25
Bobeldijck doet detachering, werving en selectie van juristen bij lokale overheden en grote bedrijven. En sinds kort juridisch advies aan bedrijven. Moens: “Dat loopt als een trein, we groeien heel hard. Ik heb net een accountmanager en een bedrijfsjurist aangenomen.” Moens heeft bijna zijn master bedrijfsrecht afgerond. Geeft dat voldoende autoriteit? “Ik was bang om niet serieus genomen te worden, maar het initiatief wordt gewaardeerd. Als je het waarmaakt heb je een klant voor de lange termijn.” Waar personeelsfunctionarissen moeilijk juristen vinden werft Bobeldijck via de website, carrièrebeurzen, een kantoor op de Erasmusuniversiteit en vooral ook mond tot mond: “Wij hebben nu een erg goede database van 500 man, waarvan er dagelijks zo’n 25 aan het werk zijn. Er is veel concurrentie, maar wij hanteren lage tarieven, waardoor de concurrentie grotendeels wegvalt.”
6) Tim Has (23)
Symbaloo
Gestart: 2007
Jaaromzet: nog onbekend
Werknemers: 5
Has noemt zichzelf een mislukte en berooide student: “Ik heb Symbaloo opgezet met een paar vrienden en die betaald met aandelen.” Ze ontwikkelden de gebruiksvriendelijke internetstartpagina, waarmee je eenvoudig veelgebruikte links overzichtelijk op je bureaublad zet. “De doelgroep is iedereen, maar realistisch gezien 20+. Want de leeftijdsgroep van mijn zusje van zestien maakt haar eigen homepage. Maar er is potentie genoeg. Zo is concurrent Startpagina volledig gedateerd en trekt toch miljoenen bezoekers. En Symbaloo blijft bannervrij. We gaan geld verdienen door bezoekers naar derden te sturen. Als een bezoeker via Symbaloo naar bijvoorbeeld Amazon klikt en een boek koopt, krijgen wij een percentage. Maar eerst willen we veel gebruikers hebben, dan beding je betere percentages. We willen Symbaloo wereldwijd uitrollen. Voor het benodigde geld praten we met investeerders Ton aan de Stegge en Robert van Maasakker, beide ex-Telfort.”
7) Tim Vermeulen (20)
age2age
Gestart: juli 2007
Jaaromzet: ‘Nog te vroeg’
Werknemers: 0
Tim Vermeulen handelde veel op Marktplaats.nl en ergerde zich aan de onoverzichtelijke lawine aan resultaten, die zoekopdrachten opleverden. Hij begon zijn eigen handelssite, Age2Age. Die is in eerste instantie gericht op jongeren en zoekt nauwkeuriger. Je zoekt niet op ‘auto’ maar op: ‘Mini, kleur groen, bouwjaar 2005′. Vermeulen: “We richten ons op handelen vanaf je mobieltje. We draaien nu drie maanden, maar Age2Age is nog lang niet wat het concept echt inhoudt.” ING was onder de indruk van Vermeulens eenmansbedrijfsplannen en verstrekte een lening. Hij spreekt nu serieus met ‘een aantal grote partijen’ om mee te bouwen aan het platform. Hij wil er nog weinig over zeggen, maar voorspelt dat de advertenties, nu 90 cent, en de transactiesms’jes gratis worden. “Verder willen we Age2Age koppelen aan Hyves. In januari moet het gaan knallen”, voorspelt Vermeulen.
-nextpage-
8) Carlos Maya (24)
gestart: 2006
jaaromzet: 0
werknemers: 52 vrijwilligers, waarvan vier fulltime
Rechtenstudent Maya zag in Colombia hoe weinig rechten mensen daar hebben: “In Nederland hebben we zoveel rechten, maar hier doen mensen er geen beroep op”.
Omdat de Rechtswinkel alleen afgestudeerden aannam begon hij de website waar iedereen met een propaedeuse rechten praktijkervaring kan komen opdoen. Maya: “Wij geven gratis online juridisch advies. Iedereen kan vanuit de woonkamer een vraag sturen op elk moment in de procedure.” De rechtenstudenten beantwoordden al 2000 vragen, dus ze bevredigen een behoefte. Maya heeft geen commerciële plannen: “We zouden betaald administratie kunnen doen. We zetten niet eens advertenties op de website. Het is te leuk om mensen gratis te helpen. Onze sponsor, advocatenkantoor Loyens & Loeff, betaalt borrels, flyers, alles wat we nodig hebben. Ik wil van de site een keiharde naam maken en daarna de beste advocaat van Nederland worden.”
9) Sharon Kok (24)
Asian Way Of life
Gestart: 2006
Jaaromzet: 600.000
Werknemers: 1 part-time, 1 stagiair, 4 freelancers
Op de eerste etage van een kantoorflat op een industrieterrein in Amersfoort is vakantie niet het eerste wat te binnenschiet, maar hier houdt touroperator AWOL kantoor. In het gebouw maken decoraties uit den vreemde het makkelijker om reisvoorpret te ontwikkelen: houtsnijwerk uit Thailand, foto’s van exotische landschappen, een bamboe fiets en een ANWB paddenstoel met ‘Phuket 47′ en ‘Chiang Mai 43′.
“Ik deed mijn eerste fietsvakantie naar Thailand tijdens mijn stage en was meteen besmet met het fietsvirus,” vertelt Kok. “Daarvoor wist ik niet dat je kón fietsen in Azië. Het mooie daarvan is dat je een land ook buiten de hotspots ziet. Voor je het weet zit je ergens een kop thee te drinken met de lokale bevolking.” Twee jaar nadat de mbo toerismestage van Sharon Kok overgaat in een vaste baan, overlijdt AWOL-oprichter Bert Breukers. En dan zit Kok daar, als enige die weet hoe het bedrijf werkt. De weduwe van Breukers beseft dat en doet het bedrijf over voor een goodwillbedrag, kleiner dan een jaarsalaris. Essentieel voor AWOL (Asian way of life) zijn vier fietsers, die regelmatig door Azië reizen en voor een bescheiden vergoeding schatten aan informatie verzamelen, waarmee AWOL nieuwe routes opzet en oude verbetert. Ze bleven Kok trouw: “In mijn eentje zou ik geen 25 reisbestemmingen up-to-date kunnen houden. Een route is zes weken fietsen. Nu updaten we de routes maandelijks. Azië is een moeilijk werelddeel om te reizen want, als je de taal niet beheerst, kun je de borden niet lezen en ook de lokale bevolking vaak niet verstaan. Dus je moet je goed aan de voorgeschreven route houden.”
Kok verkoopt drieduizend fietstochten per jaar en is niet uit op vergroting: “We hebben nu met klanten een persoonlijke band, die we belangrijk vinden. Ze komen vaak uren over hun reizen praten. Misschien breiden we uit naar andere werelddelen, maar dat zie ik de komende vijf jaar niet gebeuren”. Over veel Westerse landen bestaan al veel boeken. AWOL boekt er wel tickets naartoe, maar niet zoals gebruikelijk combinaties met fietsroutes, transfers, algemene voorbereiding en accommodatiesuggesties. AWOL heeft deals met luchtvaartmaatschappijen, waardoor ze voordelige tickets kunnen aanbieden. Niet altijd goedkoper dan op internet, maar ze bieden de onderscheidende extra van bijzondere kennis van de regio en service, vindt Kok: “Zelf hoef je alleen maar te zorgen dat je een goede fiets hebt. Liefst met 21 versnellingen en banden, die niet lek gaan, zoals Schwalbes. Verder moet je een band kunnen plakken en onderdelen meenemen die ter plekke niet verkrijgbaar zijn. We vermelden voor de volledigheid ook lokale fietsenmakers. Klanten hebben wel eens pech gehad met de fiets, maar er is nog nooit iemand helemaal vast komen te zitten. In de meeste landen hebben we agenten. Onze reizigers kunnen in geval van nood terecht bij die lokale specialisten. We komen niet in gebieden die bekend staan om de berovingen. Daar fietsen we met een grote boog omheen”.
10) Jan Clemens Hoek (19)
L’Empresse
Gestart: juli 2007
Jaaromzet: nog onbekend
Werknemers: 2
L’Empresse aan het Haagse Noordeinde verkoopt luxe modemerken als Fendi en Balenciaga. Hoek: “Ik stap in op het hoogste niveau en kies bewust voor een smaller publiek van dames die iets zoeken waar niet de halve wereld in loopt. Er zijn makkelijker dingen, maar die boeien me niet en dan zie ik er geen heil in.” Gebeurt het niet allemaal in de Amsterdamse PC Hooftstraat? “Dat is meer een toeristische attractie en voor Gucci- en voetbalvrouwen. Die komen niet bij ons. Het loopt nog niet storm, maar we zijn net open. Ik heb niks te klagen.” Hoek heeft investeerders, maar geeft geen details, behalve dat het zijn plannen makkelijker maakt. “Ik ben bezig met een tweede winkel in Amsterdam en, als ik even wegdroom, word ik heel internationaal. Ik droom richting Oost-Europa, daar is deze niche booming.”
11) Ben Woldring (22)
Bencom
Gestart: 1998
Jaaromzet: ‘miljoenenomzet verdubbelt tweejaarlijks’
Werknemers: 8, binnenkort 13
Internetbedrijf Bencom ontvangt dagelijks 30.000 bezoekers op acht onafhankelijke vergelijkingssites, waaronder bellen.com en internetten.nl. Woldring: “We blijven onafhankelijk doordat advertenties losstaan van de inhoud, er geen discussie is over voorkeursbeleid en we ongevoelig zijn voor beïnvloeding”. Dat Business Week Woldring Europees ondernemer van 2006 noemde, maakte Bencom zakelijk interessanter: “Er kwamen vanuit de hele wereld verzoeken om regionale bellen.coms te beginnen. We zijn in België begonnen, oriënteren ons op andere landen en starten binnenkort een nieuwe vergelijkingssite die internationaal kan. We vernieuwen steeds en breiden uit in de meest bewegende markten. Het geeft na negen jaar nog steeds een kick om daarin een sterk groeiend bedrijf te zijn. Ambitie? Groter worden en verbreden. Op mijn vijftiende melde America Online zich als koper en de kwaliteit is niet achteruitgegaan. Maar, nee, we staan niet te koop.”
-nextpage-
12) Stacey Rookhuizen (21)
Stacey Records
Gestart: 2002