Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2009: de lijst

De nieuwe generatie jonge ondernemers kenmerkt zich door lef, slimme ideeën en passie voor het ondernemerschap. Bekijk hier de slideshow van de 25 topondernemers van de toekomst: de 25 onder de 25 van 2009.

 

Mariska Mellegers (21), Dineaux

Bedrijf: Dineaux
Omzet: –
Personeel: 2
Website: www.dineaux.nl

Kinderen zitten veel te veel stil. Daarom bedacht Mariska Mellegers (21) Dineaux: sport tijdens de buitenschoolse opvang. In april van dit jaar begon ze met haar bedrijf en na de zomer gaat Dineaux écht van start. Om te beginnen in Utrecht. De gesprekken met buitenschoolse opvangen gaan goed. Uiteindelijk zijn het de ouders die voor de sportactiviteiten betalen. “Of ik bang ben dat ze dat niet willen? Nee. Het zijn tweeverdieners, ik vraag een normaal bedrag en het scheelt ze een ritje naar de sportvereniging.”

De jonge onderneemster heeft een druk schema. “Ik loop fulltime stage, werk twintig uur in een sportschool en daarnaast besteed ik dertig tot veertig uur aan Dineaux. Ik hoop dat ik het na mijn studie als enige baan kan doen.” Jong starten vindt Mellegers een aanrader. “Je hebt nog geen kinderen en geen koophuis”, zegt ze. “En ik had verwacht reacties te krijgen over mijn leeftijd, maar daar wordt niet over gesproken. Ik heb ervaring in de branche en dat is wat mensen merken.”

Mellegers schrijft al sinds haar zestiende ondernemingsplannen. “Regelen en organiseren, contact met mensen, zelfstandigheid; allemaal aspecten van het ondernemerschap die ik leuk vind.” Dineaux heeft ze samen met haar vriend opgezet. “Mensen zeggen altijd dat je werk en privé gescheiden moet houden, maar ik merk dat samen ondernemen heel goed werkt. We vullen elkaar aan.”

Haar ambitie? “Het is niet mijn doel om rijk te worden. Wat ik wil is een bewegingscultuur introduceren. Dat alle kinderen uit Nederland zeggen: wij sporten bij Dineaux.”

 

Door: Carlie van Tongeren

Douwe-Sjoerd Boschman (23), Sanneke Prins (24), Berend Weij (25), Mijn naam is Haas

Wie: Douwe-Sjoerd Boschman (23), Sanneke Prins (24), Berend Weij (25)
Bedrijf: Mijn naam is Haas
Verwachte omzet: € 175.000
Personeel: 5
Website: www.mijnnaamishaas.nl

Mijn naam is Haas is een educatieve videogame voor kleuters. In het spel begeleidt het spelende kind het karakter Haas – inderdaad, een haas – op zijn tochten door ‘de wereld van Haas’, door bijvoorbeeld bruggen te tekenen zodat het beestje een rivier kan oversteken. Onderwijl leert het kind allerlei woorden en oplossingsgericht denken. Weij: “De speler loopt als het ware arm in arm met Haas. Daardoor is het een echt interactief verhaal waar kinderen helemaal in opgaan.”

Docenten reageren enthousiast op de demo’s van Mijn naam is Haas. Er is volgens Boschman dan ook een leemte wat betreft ict-gebruik in het lager onderwijs. “Er staat wel een pc in de klas, maar wat daar op wordt aangeboden is heel erg mager. Daar spelen wij op in.” Als de verhalenschrijver van het trio probeert hij aan te sluiten op de manier waarop wordt lesgegeven. “Scholen werken vaak projectmatig, bijvoorbeeld door enkele weken het thema ‘herfst’ uit te diepen. Dan verzin ik een verhaal waarbij dat thema ook in Haas terugkomt.” Door regelmatig updates uit te voeren in het spel denkt hij de aandacht van zowel kleuters als docenten vast te kunnen houden.

De jonge leeftijd van de ondernemers komt hen prima uit. “Mensen onderschatten je soms, waardoor je informatie krijgt die eigenlijk niet voor jou bestemd is”, zegt Berend. Sanneke denkt niet dat het ze door zakenpartners makkelijk wordt gemaakt: “Ze verwachten misschien juist meer van ons. We hebben nog geen enorm portfolio om op te leunen.”

De ambities van de drie ondernemers overstijgen die van de gemiddelde starter. “Om Haas naar het publiek te brengen hebben we veel verschillende kanalen nodig. De kinderen waar we ons op richten zijn heel erg ik-gericht. Haas moet overal zijn waar zij zijn.” Om dat te bereiken bedient de onderneming daarom ook de thuismarkt. Eind dit jaar brengt Mijn naam is Haas het eerste in een reeks prentenboeken en bijbehorende cd-roms uit, in samenwerking met uitgeverij A.W. Bruna. Wat de ondernemers betreft zien we de karakters uit de game in de toekomst ook als knuffeldieren in de speelgoedwinkel en op tv. En het blijft niet bij Mijn naam is Haas alleen. Binnen Stichting ontSpruit experimenteren ze, samen met hun vijf personeelsleden, met andere concepten om de techniek achter de game in te zetten. Grootse toekomstplannen dus. Dick Bruna 2.0? Dat zou best eens kunnen.

Door: Arjan van Bijnen

Sander de Jonge (23) en Lucas Tieleman (24), Creatad

Bedrijf: CreatAd
Verwachte omzet 2009: € 330.000
Personeel: 3 vast en 5 op projectbasis
Website: www.creatad.com

Zelf advertenties ontwerpen en verspreiden onder vrienden op Hyves, Facebook en Twitter. Dat kan via het online marketingplatform CreatAd van Sander de Jonge (23) en Lucas Tieleman (24). “Merken schrijven competities uit waarbij consumenten reclame-uitingen kunnen bedenken”, vat De Jonge samen. Een banner, designposter, filmpje, alles kan. Sportlife, Rabobank en Canei maakten er al gebruik van. “Het bedrijf kiest een winnaar, maar je kunt ook winnen door je advertentie zo goed mogelijk te verspreiden.” CreatAd heeft daarvoor een integratiefunctie met Hyves, en sinds kort ook Facebook en Twitter.

Het idee ontstond snel bij de jongens, die elkaar al twintig jaar kennen. “Na onze studies spraken we af om één keer per maand te lunchen om ideeën te bespreken voor een eigen bedrijf”, vertelt Tieleman. “We hebben maar één keer geluncht.” Hij had graag gewild dat er zoiets als CreatAd voor hemzelf was geweest. “Ik heb altijd veel ideeën, maar het is moeilijk om de marketingdirecteur van Rabobank op te bellen: hé luister eens, ik heb een leuk idee.”

De studies zijn achter de rug, dus alle tijd gaat nu op aan het bedrijf, zo’n twaalf uur per dag. “Als onze vrienden thuiskomen, is onze dag pas op de helft”, zegt De Jonge. “Het mooie is dat je iedereen kan doen verbazen, omdat je zo jong bent. Eerst kregen we een blik van: dat is weer zo’n internetgast die niet weet wat hij wil en voor zichzelf begint. Maar als je laat zien wat je belooft, dan is het alleen maar een voordeel. Je snapt de markt waarin je zit.” Tieleman vult aan: “Mensen twijfelen eerder aan de leeftijd van je bedrijf dan aan jouw leeftijd.”

Door: Carlie van Tongeren

Eric-Jan van Trijen (23), Vatricom BV

Bedrijf/bedrijven: Van Trijen beheer, Vatricom, Vatricom Onderzoek en Mts.Van Trijen-Stoop
Omzet: “te weinig”
Personeel: 3 fulltime
Websites: www.vatricom.nl en www.terraxl.nl

Vatricom is een specialist op het gebied van duurzame tuinbouwartikelen. TerraXL is een eigen merk duurzame plantenvoeding.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Iets vanuit het niets opstarten, volgens eigen visie en creativiteit, geeft mij een enorme kick. Als jongetje van vier jaar ben ik spelenderwijs begonnen in de moestuin op de boerderij met van alles en nog wat, wat uiteindelijk uitgegroeid is tot wat het vandaag de dag is.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Hennie van der Most, omdat hij een heel imperium met diverse bedrijven opgestart heeft. Een zeer praktische en nuchtere ondernemer met een creatieve handelsgeest. Een ondernemer die authentiek is en gewoon door gaat.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Jong geleerd is oud gedaan, waardoor je op allerlei gebied veel kunt bereiken. Vol energie en enthousiasme aan de slag. Ik begon redelijk blanco uit de schoolbanken zonder ervaring op allerlei vakgebied, zonder klanten, zonder salaris en een heleboel pionieren. Vanuit zo’n start kun je alleen maar vooruit gaan.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Ontzettend belangrijk, zonder mijn ouders had ik dit nooit zover kunnen realiseren. Zij steunen mij op financieel gebied en hebben een groot gedeelte van het bedrijfsgebouw en erf beschikbaar gesteld voor mij. Daarnaast helpen mijn ouders vaak met allerlei hand- en spandiensten. ”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Vanuit helemaal niets met eigen visie, creativiteit en organisatievermogen de bedrijvigheid uit de grond stampen en dat daaruit ook nog eens omzet komt. En de verschillende gewonnen prijzen en waardering vanuit de omgeving.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ruim een half miljoen euro.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Over tien jaar zijn de bedrijven gezond gegroeid en bieden ze continuïteit. Dan heb ik groei gerealiseerd door schaalvergroting en verbreding van het bedrijfsassortiment met producten en activiteiten. Dan heb ik het agrarisch bedrijf van mijn ouders volledig overgenomen.” 
 

Frank Kapma (23), KapmaWerkt Uitzendbureau

Bedrijf: KapmaWerkt Uitzendbureau
Omzet: € 1,3 miljoen
Personeel: 6
Website: www.kapmawerkt.nl

Kapmawerkt is een uitzendbureau dat zich specialiseert in werknemers uit Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Al op jonge leeftijd wist ik dat ik later mijn eigen bedrijf wilde hebben. Op mijn zestiende ben ik van school gestuurd, en na een korte carrière in de spoelkeuken wist ik zeker dat ik niet voor een baas wilde werken. Via een omweg ben ik toen bij Poolse uitzendkrachten terecht gekomen.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Ik heb geen grote voorbeelden, wel zijn er ondernemers waar ik veel respect voor heb. Een zakenman als Henny van der Most vind ik een echte ondernemer. Een ondernemer is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en daar is hij een goed voorbeeld van.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Een groot voordeel is de vrijheid. En omdat je nog geen grote verantwoordelijkheden hebt, zoals een gezin, kun je ook meer risico’s nemen. Omdat ik jong begonnen ben met ondernemen heb ik nu al veel ervaring opgedaan, daar heb ik voor de rest van mijn leven profijt van.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Mijn ouders zijn altijd een belangrijke factor voor mij geweest in mijn onderneming. Als je jong begint met ondernemen is het altijd leuk dat je bij je ouders kunt aankloppen voor advies. Ik heb nooit geld gekregen of geleend en hierdoor heb ik veel zelfstandigheid opgebouwd.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Persoonlijk was het voor mij een indrukwekkende ervaring dat ik met mijn bedrijf voor het eerst een omzet van één miljoen euro had, dat bedrag heeft toch iets magisch. Dit is een bijzondere ervaring als je net begonnen bent, helemaal als je dat hebt bereikt zonder lening van de bank.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ik ben begonnen met een startkapitaal van tweeduizend euro.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Over tien jaar wil ik met KapmaWerkt Uitzendbureau marktleider zijn in Poolse uitzendkrachten. Als je kijkt naar wat ik in twee jaar heb bereikt, denk ik dat ik een heel eind kan komen. Misschien dat ik zelfs op den duur wel internationaal wil gaan uitbreiden, in ondernemen bestaat geen finish!”
 

Hans Winter (24), Autowereld.com B.V.

Bedrijven: Autowereld.com B.V. & Active Creations B.V.
Omzet: vertrouwelijk
Personeel: 2 fulltime, 2 man parttime
Websites: www.autowereld.com, www.activecreations.nl

Naast zijn reclamebureau Active Creations schrijft Hans Winter over alle ins en outs op autogebied op zijn Autowereld.com.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik heb nooit anders gewild. Ik heb op de middelbare school zelfs geweigerd een sollicitatiebrief te schrijven omdat ik er zeker van was ooit voor mezelf te beginnen.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Heel eerlijk gezegd heb ik die niet.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Door al op jonge leeftijd te starten heb je enorm veel energie en doe je al een forse dosis ervaring op. Bovendien heb je nog geen financiële verplichtingen met betrekking tot een huis en een gezin. Dat geeft je vrijheid en veel mogelijkheden.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Vooral in de beginfase zijn ze heel belangrijk geweest. Ik was zestien toen ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel waardoor zij mee moesten tekenen. Bovendien heb ik vooral van mijn vader altijd veel ruggespraak gehad. Daarnaast heb ik mijn hbo-opleiding niet afgemaakt. Iets waar mijn ouders uiteraard wel achter moesten staan.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“De enorme groei van de afgelopen jaren. Door het aannemen van personeel krijg je ineens een heel andere taak binnen je organisatie en heb je de verantwoordelijkheid, behalve over jezelf, ook over anderen. Daarnaast is Autowereld.com in 2007 en 2008 verkozen tot ‘Beste autosite van Nederland’, wat alles in een stroomversnelling heeft gebracht.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Met een klein beetje spaargeld heb ik een computer gekocht en daarmee ben ik aan de slag gegaan. Meer had ik niet nodig op dat moment.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Over tien jaar zie ik Autowereld.com als een internationale online uitgeverij van autogerelateerde websites en internetconcepten. De eerste voorbereidingen daarvan zijn momenteel in volle gang en onze nieuwste titel Spyshots.nl zal dit jaar het allereerste internationale concept gaan worden.”
 

Jeroen Erne (24), Joy Group

Bedrijf: Joy Group
Verwachte omzet 2009: € 150.000
Personeel: 2 fulltime, diverse freelancers
Website: www.joygroup.nl

Joy Group ontwikkelt websites. Het bedrijf onderscheidt zich met een uurtarief van 50 euro.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Omdat elke stap die ik zet in mijn onderneming er toe bijdraagt dat de onderneming groeit. Je doet nooit iets voor niets. Dat is geweldig.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Tony Fernandes, oprichter van AirAsia, de grootste low-cost luchtvaartmaatschappij van Azië. Omdat hij binnen zeven jaar een luchtvaart maatschappij heeft opgezet die het voor elke Aziaat mogelijk maakt om te vliegen door heel Zuidoost-Azië. Momenteel staat AirAsia op het punt om de wereldwijde vliegmarkt op z’n kop te zetten met tickets van London naar Azie vanaf honderd euro.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Je hebt geen financiële verantwoording ten opzichte van de thuissituatie, geen tunnelvisie – je staat overal ‘open’ in – en je kan lekker doorgaan zonder moe te worden.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Ik overleg zeer regelmatig met mijn ouders (en andere adviseurs) om een andere visie te krijgen op de stappen die we maken. Dat is naar mijn mening erg belangrijk: openstaan voor verandering en verbetering.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Dat je onderbuikgevoel altijd gelijk heeft. In de startfase twijfel je daar soms nog aan. Je denkt: ‘er klopt iets niet, maar het is een mooie deal, laten we het doen’. Je onderbuikgevoel klopt altijd. Als je niet op dat gevoel vertrouwt, kost het alleen maar tijd, geld en frustratie.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Vijftig euro. Ik ben als student begonnen met importeren van spullen uit Azië. Heb het geld vertachtigvoudigd en vervolgens samen met een vriend Joy Group begonnen.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Ik verwacht dat we binnen enkele maanden ons eerste filiaal in Oost-Europa openen. Onze doelstelling is om dit filiaal binnen twee jaar uit te breiden naar tien fte. Binnen drie jaar willen we een tweede filiaal in Azië starten. De connecties zijn al gelegd, maar daar is meer tijd voor nodig. Tien jaar is nog te ver weg, daar kan ik geen uitspraak over doen. We willen zeker groeien. In Nederland en internationaal.”
 

Laurens Ligthart (24), Health Holidays

Bedrijf: Health Holidays
Omzet: € 647.966
Personeel: 3 vast, 1 à 2 freelance
Website: www.health-holidays.nl

Health Holidays verzorgt gezondheidsreizen. Door alleen verse vruchtensappen te drinken en veel te bewegen moeten vakantiegangers als herboren weer terugkeren naar Nederland.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik was altijd al van plan om ondernemer te worden, maar op 15 januari 2008 was ik dat van het ene op het andere moment. Mijn vader was directeur/eigenaar van Health Holidays en hij moest een liesoperatie ondergaan, die mislukte. Na een half jaar ziekbed overleed hij aan deze medische misser. Na zijn overlijden ben ik definitief ondernemer geworden.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Dat is natuurlijk mijn vader. Hij heeft mij zijn creatieve talent gegeven, was een doorzetter en had liefde voor zijn zaak, maar ik heb ook van zijn fouten geleerd. Mijn vader was vroeger wereldwijd de grootste touroperator voor vakanties naar Portugal en Ierland. Nu ga ik Health Holidays wereldwijd groot maken.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Dat is toch wel dat ik als jonge ondernemer tegen veel dingen anders aankijk. Je bent ook eerder geneigd om van de routine af te stappen die de meeste bedrijven hebben. Daarom innoveren jonge ondernemers ook veel meer.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Mijn vader was dus heel erg belangrijk en ik zou willen dat ik hem nu nog om advies kon vragen. Mijn moeder heeft gelukkig het volste vertrouwen in me, dat is toch wel heel erg fijn. Zonder haar hulp was het een stuk moeilijker voor me geweest.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Dat waren er een hele hoop. Onder andere het onderhandelen met hotels en Transavia, en het overtuigen van de Stichting Garantiefonds Reisgelden dat ik ook de onderneming kan leiden door één van de hevigste recessies van de afgelopen decennia. Het waren nu eenmaal niet de meest ideale omstandigheden om als business baby te beginnen.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Gelukkig had ik dat niet nodig.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Veel van onze gasten komen van hun burn-out af, daarom willen we ons gaan focussen op de b2b-markt. Een werkgever heeft niets aan een dure werknemer die ziek thuis zit. Over tien jaar hoop ik minimaal met dertig grote bedrijven contracten te hebben. Ook zullen we dan in meerdere Europese landen gevestigd zijn.”
 

Noa A.H. Leijdesdorff (14), Brains + Beauty

Bedrijf: Brains + Beauty
Omzet: geen, maar krijgt “voor honderden euro’s aan tickets, kleren, support etc.”
Personeel: 3 en ‘pending applicaties’
Website: www.brainsbeauty.wordpress.com

Brainsbeauty’s is een modeblog voor jonge meisjes.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik heb altijd al vroeg willen werken en ondernemen en sinds ik naar London ben verhuisd, waar ik constant word omringd door succesverhalen en een ‘niet denken maar doen’-motto, ben ik er gewoon voor gegaan. Toen mijn ouders mijn kleedgeld stopten, omdat zij vonden dat ik te veel met shoppen bezig was en beweerden dat ik daardoor niet genoeg tijd had voor mijn schoolwerk, wilde ik bewijzen dat dit wel kon. Ik besloot een one-stop style blog voor scholieren te creëren, waardoor scholieren zoals ikzelf genoeg tijd over houden voor school.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Eén voorbeeld heb ik niet, ik kijk naar de in mijn ogen ‘Brains+Beauty’s’, vrouwen die onwijs hard werken maar geen nerds zijn en alle beweringen van ‘slimme mensen zien er stom uit’ de grond in boren. Natalie Massenet – founder van Net-a-porter.com – is een voorbeeld. Zij begon met een goed idee, vier mensen en doorzettingsvermogen. Ze is nu founder van de meest succesvolle shoppingsite ter wereld en heeft ruim vierhonderd mensen in dienst.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Ik ben nog jong en daardoor kan ik nog veel experimenteren, leren en uitproberen. Als ik nu een fout maak is dat niet een ‘misstap in mijn carrière’. Ook spreekt mijn jonge leeftijd veel mensen aan, mensen vinden het bijzonder dat een meisje van veertien nu al een beginnend entrepreneur is en zien mij erg groot worden in de toekomst. Er zijn ook negatieve kanten, sommige mensen vinden dat ik ‘met poppen moet gaan spelen’, maar Brains+Beauty is in mijn ogen een echte passie en een idee met een toekomst; ik stop daar graag mijn tijd in!”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Mijn ouders zijn een van de redenen dat ik mijn onderneming ben begonnen. Ook ben ik door hen naar London verhuisd waar ik echt ben beïnvloed door de mode, de grootte van de stad en de constante business overal om mij heen. Mijn ouders werken allebei en het doorzettingsvermogen van mijn moeder Simone Brummelhuis die telkens nieuwe bedrijven opzet en groot maakt (o.a. Iens Independent, TheNextWomen), en het grote denken van mijn vader (advocaat bij Loyens & Loeff) hebben ervoor gezorgd dat ik van jongs af aan succesvol heb willen zijn.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Mijn bedrijf is redelijk jong (december 2008) maar het ontmoeten van Natalie Massenet in mei en haar enthousiasme over mijn bedrijf was een ervaring die erg veel indruk op me heeft gemaakt. Zij heeft mij laten zien dat ze met doorzettingsvermogen een bedrijf van vier naar vierhonderd man heeft laten groeien en inspireert mij enorm.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ik ben zonder geld met dit concept begonnen en naarmate mijn onderneming groeit, zal ik er geld in stoppen. Brains+Beauty is voor mij een passie, een goed idee en een – tot nu toe – ongevuld gat in de markt dat een investering waard is.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Over tien jaar is Brains+Beauty niet alleen een website waar fashion trends worden besproken en misschien wel verkocht, maar ook een netwerk en een motto waar meisjes terecht kunnen voor hun mode- en educatieve vragen. Ik hoop te zijn gegroeid en mijn bedrijf nog internationaler te hebben gemaakt met mensen in allerlei landen. Ook hoop ik mijn netwerk te hebben uitgebreid en dat ik de mogelijkheid krijg om bij major fashion en business events te zijn. Dit is niet zomaar een onderneming, het ondersteunt het idee dat een meisje geen ‘nerd’ hoeft te zijn om een tien te halen in wiskunde. We can do both…We are multi-taskers after all!”
 

Sebastiaan Moeys (20), Jeux3.fr

Bedrijf: Amiz.fr (verkocht), internationaal gamesnetwerk met o.a. www.jeux3.fr
Omzet: “6 digit” (bedrijven gecombineerd)
Personeel: 5 freelancers
Websites: www.jeux3.fr, www.joaca.ro

Joaca.ro is een gamesplatform gericht op de Roemeense markt. Jeuxjeuxjeux.fr doet hetzelfde, maar dan gericht op de Franse markt.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik heb de sleur van normale bijbaantjes nooit getrokken. Het risico en de mogelijkheden tot snelle groei van bedrijf en omzet spreken me aan in het ondernemerschap.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Bill Gates, omdat hij met zijn bedrijf iets zeer waardevols heeft bijgedragen. Veel miljonairs hebben hun geld ten koste van anderen of als gevolg van een zeepbel verdiend, maar mede door Microsoft verdien ik vandaag de dag mijn geld. Dit geldt tot op zekere hoogte ook voor de Google’s van deze wereld.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Aangezien je ouders waarschijnlijk in je levensonderhoud voorzien, heb je zeeën van tijd om te ondernemen. Het is de perfecte tijd om relatief risicoloos ervaring op te doen, dingen te leren en je bedrijf te starten, zonder je druk te hoeven maken over zaken als leningen of investeerders.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Zakelijk en inhoudelijk worden ze steeds minder belangrijk, aangezien je ze zelf natuurlijk snel voorbijstreeft in de branche waarin je met je bedrijf actief bent. Bij andere zaken, zoals bijvoorbeeld onderhandelingsvraagstukken, heb ik echter veel baat gehad bij hun hulp en adviezen. Verder zorgen ze ervoor dat ik mijn studie niet vergeet.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“De verkoop van mijn Franse onderneming Amiz aan een Parijs’ bedrijf. Het verkooptraject, van de onderhandeling tot diverse malen afreizen naar Parijs om onder hoge druk te deal te bezegelen, was een spannende en leerzame ervaring.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ongeveer 50.000 euro: spaargeld en geleend van familie.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Een wijdvertakt netwerk van online diensten, websites en applicaties met betrekking tot communicatie en entertainment met een omzet in de tientallen miljoenen.”

Sietse Bakker (24), MediaBattery

Bedrijf: MediaBattery
Omzet: € 120.000
Personeel: 3
Website: www.mediabattery.nl en www.sietsebakker.nl

MediaBattery is een communicatie- en pr-bureau dat (zo gewenst) websites maakt, campagnes opzet tot complete visuele bedrijsidentiteiten maakt.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik was al enkele jaren bezig met internet, vormgeving en het uitdokteren van innovatieve concepten. Toen me steeds vaker gevraagd werd of ik ook opdrachten aannam, besloot ik het professioneel aan te pakken. Daarnaast sprak de romantiek van het ondernemerschap me aan. Destijds werd ik weleens gewaarschuwd dat die romantiek een wassen neus is, maar na bijna zes jaar ondernemen weet ik gelukkig beter!”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Ik heb drie grote voorbeelden. De eerste is mijn beste vriend, Danny Mekic’ (ook in deze top-25). Zijn ondernemerschap en levensvisie inspireren me enorm. Mijn tweede grote voorbeeld is Barack Obama. De manier waarop hij nieuwe media gebruikt om leiderschap en democratie een nieuwe dimensie te geven vind ik toonaangevend. Tot slot Anthony Robbins. Deze Amerikaanse inspirator heeft niet alleen ontzettend veel mensen – waaronder mijzelf – van nieuwe inzichten voorzien, ik bewonder ook zijn ondernemende instelling!”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Met stip op een: vrijheid! Ondanks de verplichtingen naar je klanten, personeel en de fiscus ben je niet gebonden aan de strikte regels van een werkgever, laat staan de negen-tot-vijfmentaliteit. Ik heb ontzettend veel gereisd – voor mijn werk, maar ook privé – en dat is voor veel van mijn leeftijdsgenoten (nog) niet weggelegd. Een ander voordeel is wat mij betreft dat je snel volwassen wordt.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Ondanks dat ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin – of misschien juist daarom – is me tot het laatste moment afgeraden om te gaan ondernemen. Maar ik had een goed uitgewerkt doel voor ogen en wist waar ik aan begon. Ik ben soms ontzettend eigenwijs, dus die ontmoediging spoorde me juist aan om te bewijzen dat ik het kon! Het heeft wel even gespookt nadat ik op 3 september 2003 dat Kamer van Koophandel-uittreksel op de keukentafel legde.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Een paar maanden voor ik bij de Kamer van Koophandel binnenliep, werd ik samen met mijn beste vriend in Geneve uitgenodigd om een pitch te doen voor het bouwen en onderhouden van de officiële website van het Eurovisie Songfestival. Destijds verloren we de pitch op een haar na, maar het was een bijzondere ervaring om zo’n grote pitchpresentatie te geven en tussen een aantal gerenommeerde webbouwers te staan. Oh ja… In 2006 haalden we het project alsnog binnen!”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Een paar honderd euro, denk ik. Laptop, mobiele telefoon, visitekaartjes, domeinnaam, webhosting. En even naar de Kamer van Koophandel. Zo jaagde ik het startkapitaal er in een dag doorheen, haha! Wanneer je creatief omgaat met beschikbare middelen heb je vaak niet zoveel startkapitaal nodig. Het hielp mij natuurlijk enorm dat ik een creatieve richting inging, waardoor ik geen hoge investeringskosten had.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“PR en communicatie rondom grote evenementen spreken met enorm aan. Over tien jaar hoop ik met MediaBattery, dat tegen die tijd een omvangrijk team van doorgewinterde professionals in huis heeft, een scala aan grote evenementen overal ter wereld van advies en ondersteuning te mogen voorzien. Nu doen we dat al voor Europe’s favourite TV-show, het Eurovisie Songfestival. Ik zou trouwens graag nog eens meewerken aan een bid voor de Olympische Spelen!”
 

Tijmen Crone (21), Coolaspel.se, Zikle.nl

Bedrijven: Amiz.fr en CooleSpiele.com (beide verkocht), nu meerdere gamessites waaronder www.coolaspel.se en www.zikle.nl
Omzet: “verschillend per bedrijf”
Personeel: “Geen vast personeel”
Websites: www.coolaspel.se, www.zikle.nl

Zikle is een gratis websitebouwtool. In een paar eenvoudige stappen (dus zonder HTML-kennis) kunt u uw eigen website maken. Coolaspel.se is een gameportal gericht op de Zweedse markt.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Vanaf het moment dat ik beschikking had over het internet vond ik het leuk om websites te maken. Toen ik er op een gegeven moment achter kwam dat ik er ook nog geld mee kon verdienen wist ik dat ik hierin door moest gaan.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Ik heb niet één groot voorbeeld. Het gaat erom de kleine dingetjes die iemand succesvol maken bij zoveel mogelijk verschillende mensen te doorgronden en daar je eigen draai aan te geven.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Mensen zijn eerder onder de indruk van wat je doet als je jong bent, je krijgt eerder publiciteit en mensen onthouden je sneller. Een ander voordeel is dat je nog niet gewend bent aan een vast inkomen, je durft dus eerder risico’s te nemen omdat je weinig te verliezen hebt.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Hoewel ze nog steeds niet helemaal goed begrijpen wat ik allemaal doe en waarom dat geld oplevert, hebben ze me wel altijd gesteund. Vooral met ‘standaard’ dingen zoals een bedrijf oprichten, een accountant zoeken en zorgen dat ik de minder leuke dingen (belastingdienst) ook bijhoud.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Toen er een delegatie van vier man uit Duitsland kwam voor een gesprek van een uurtje alleen maar omdat ze interesse hadden in één van mijn sites. Dit was voor mij de eerste keer dat ik doorhad dat ik goed bezig was.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Mijn eerste bedrijf ben ik begonnen met helemaal niks. Alles wat ik daarna gestart ben is telkens met vrij weinig geld gelukt. Alleen Amiz.fr had wel echt startkapitaal nodig om servers e.d. aan te schaffen. Uiteindelijk denk ik dat hier zo’n 50.000 euro in is gestoken.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Als ik doorga zoals ik nu bezig ben, heb ik dan een enorme portfolio met veel internationale sites. Op een gegeven moment wil ik dan ook vast personeel gaan aannemen om dagelijks klusjes over te nemen.”
 

Aart van Veller (24), Wij Zijn Koel

Bedrijf: Wij zijn koel
Verwachte omzet 2009: € 600.000
Personeel: 4
Website: www.wijzijnkoel.nl

Hij had het zo mooi bedacht. Eerst een paar jaar ervaring opdoen bij een groot bedrijf, daarna voor zichzelf beginnen. Het liep allemaal anders toen Aart van Veller (24) hoorde van het ‘Ben & Jerry’s Climate Change College’ in Alaska. “Ik kon het klimaatprobleem zien, horen en zelfs bijna vastpakken tijdens mijn reis. Onder leiding van poolreiziger Marc Cornelissen ging ik op zoek naar de effecten van klimaatverandering. Dat die zo grijpbaar waren had ik niet gedacht! Dat moment op de Noordpool maakte een diep verantwoordelijkheidsgevoel bij me los.”

Het inspireerde hem tot de oprichting van Wij zijn koel. Met dit anderhalf jaar oude bedrijf – inmiddels drie werknemers – wil hij het bedrijfsleven en haar medewerkers bewust maken de urgentie van het klimaatprobleem, maar ook zeker van de kansen. “We helpen bedrijven van A tot Z om klimaatneutraal te gaan ondernemen. Technische aanpassingen zorgen voor minimaal vijftien procent besparing op de energiekosten. Workshops en trainingen zorgen vervolgens voor de nodige bewustwording en gedragsverandering. Het moet ook landen bij bedrijven. De bedrijven die we helpen zijn vaak niet eens enorme vervuilers, maar ze hebben wel veel invloed op de publieke opinie.”

Waar moet dat allemaal toe leiden? “De missie is om binnen tien jaar alle A-merken klimaatneutraal te hebben. Dat hoeven wij niet allemaal te doen, maar het moet wel gebeuren. Waarom tien jaar? Omdat we niet meer tijd hebben om het tij te keren.”

 

Door: Rob Roelofs

Andrew de Brouwer (20), De Jeugd Heeft De Toekomst BV

Bedrijven: De Jeugd Heeft De Toekomst BV en Calleneo.com.ar
Omzet: € 3 miljoen
Personeel: 5
Website: www.djhdt.nl

De Jeugd Heeft de Toekomst richt zich op de uitwerking van internetconcepten en het financieren van jonge ondernemers. DJ-HDT B.V. doet overnames, financiert en participeert in jonge bedrijven met vernieuwende concepten.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Voor het geld. Op mijn veertiende ben ik met mijn eerste bedrijf begonnen omdat ik zag dat ik op internet op een leuke manier veel meer geld kon verdienen dan met een bijbaan. En uiteindelijk draait alles in het leven om geld.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Egbert Hennen (Vrijehuizenmarkt en DeTopVerkoper.nl), de absolute topverkoper en positiefdenker van Nederland. Ik heb dankzij Egbert veel extra ondernemers- en verkoopervaring opgedaan en nu hebben we samen een onderneming met veel succesvolle internet projecten.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Het is makkelijker om financiële risico’s te nemen. Je hoeft naar niets en niemand te kijken. Daarnaast is het natuurlijk leuk om op jonge leeftijd al veel geld te kunnen verdienen. Mijn vrienden rijden nog op een fiets, en ik in een mooie BMW!”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Mijn vader is zelf ook ondernemer en heeft mij in het begin erg geholpen met de opzet van mijn eerste bedrijf. Daarnaast hebben ze me altijd vrij gelaten, ik kon doen en laten wat ik wou.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“De verkoop van het internetbedrijf dat ik op mijn veertiende gestart ben in December 2008. Ineens valt alle drukte van je weg, dagelijks naar kantoor gaan hoeft niet meer. Dit gaf me wel veel tijd om me te richten op nieuwe projecten, wat nu erg goed bevalt. En natuurlijk de grote som geld die in een keer op de bankrekening binnen komt bij de verkoop.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ik ben begonnen met nul euro. Alle investeringen die zijn gedaan, zijn uit eigen kapitaal van de onderneming gedaan.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Ik verwacht dat ik binnen tien jaar mijn internetbedrijf in Argentinië weer verkocht heb. Internet is snelle business, en ik houd er niet van om te lang op een onderneming te blijven hangen. Momenteel groeit alles erg hard, en is het nog veel te leuk om nu te verkopen!”  

Danny Mekic (22), Domeinbalie

Bedrijf: Domeinbalie
Verwachte omzet 2009: €1.200.000
Personeel: 14 medewerkers
Website: www.domeinbalie.nl

Uitgeroepen tot Business Baby 2009. Met slechts vijftien levensjaren op de teller schreef Danny Mekic’ in 2002 Domeinbalie.nl in bij de Kamer van Koophandel. Als 16-jarige vroeg hij “gewoon” handlichting aan, een wettelijke verklaring van meerderjarigheid. Na één zitting ging de rechter akkoord, waarna hij voortaan contracten alleen kon tekenen. “Het CBR wist alleen niet wat ze er mee moest”, lacht Mekic’.

Zijn bedrijf telt nu veertien medewerkers, die samen staan voor een fullservice dienstverlening voor domeinregistratie, hosting en consultancy. In 2008 leverde hem dat € 600.000 op, in 2009 wil hij dat verdubbelen. “Mijn kracht is mijn personeel. Wij bouwen de kennis ín huis op. Voor onze klanten – banken, overheden en internationale merken – is dat een belangrijke meerwaarde. Anderen werken veelal met freelancers.”

En de studie? Daar had hij na 5 VWO geen meer tijd voor. Desondanks combineert Mekic’ nu Domeinbalie.nl met verschillende andere jobs, zoals spreken op congressen en doceren aan de UvA en een aantal hogescholen, en volgt hij de studie Rechtsgeleerdheid en vakken bij psychologie, communicatiewetenschappen en economie.

Op de planning staat nu de internationalisering van zijn bedrijf. Een belangrijke eerste stap daartoe maakte hij tijdens het Eurovisie Songfestival, waarvoor hij ingehuurd was als mediaconsultant voor communicatie en pr. In die rol moest hij de processen die televisie en internet samenbrengen in goede banen leiden. “Daar zat ik om de tafel met de mensen van Google, Facebook en Twitter. Geweldig”, vertelt Mekic’. Binnenkort spreekt de 22-jarige ondernemer zelf op een groot internationaal congres in Houston. “Ik ben al eerder gevraagd, maar ze vonden mij steeds te jong. Voor Amerikanen blijft dat toch iets ongewoons; jonge ondernemers.”

 

Door: Anne-Marie van Ommen

Glyn Duijzer (24), Supersteil

Bedrijf: Supersteil
Omzet: “vijf nullen”
Personeel: 3 vast, 4 partners
Website: www.supersteil.nl

Supersteil ontwerpt (concept-)sites voor interactieve media.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Van jongs af aan ben ik een doener. Ik wilde altijd veel leren en dan zo snel mogelijk. Dat wil ik nog steeds en waar kan dat beter dan in de praktijk? De vrijheid van het zelf ondernemen, maar ook de verantwoordelijkheden die daarbij horen, houden mij scherp. Ik ben mijn vaardigheden constant aan het ontwikkelen en het resultaat zie ik terug in mijn bedrijf. Dat is geweldig om te zien!”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Een specifiek voorbeeld heb ik niet. Wel wordt ik geïnspireerd door topondernemers die onderaan de ladder gestart zijn en van niets, iets kunnen maken. Daarnaast vindt ik mensen die niet in hokjes denken inspirerend. De grootste uitvindingen worden gedaan door mensen die ‘out of the box’ denken.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Het grootste voordeel is dat je ontzettend flexibel bent. Ook hou je je meer bezig met de uitdagingen, dan de gevaren. Als je jong bent heb je een vrijere geest en durf je meer risico’s te nemen. Daardoor zie je meer mogelijkheden.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Ik kom uit een redelijk groot gezin met vijf kinderen. Het runnen van een groot gezin komt qua management enigszins overeen met het runnen van een kleine onderneming. Mijn ouders en familie zijn heel belangrijk voor mij en daardoor ook voor de onderneming. Hun support en inzicht kunnen inspirerend zijn en zijn onvoorwaardelijk.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Het bekende liquiditeitenprobleem is echt een leermoment geweest. Het was een strijd om hier continuïteit in te krijgen. We zaten op een gegeven moment tot over onze oren in het werk, maar hadden bijna geen inkomsten omdat alles achteraf gefactureerd werd. Nu is dat beter geregeld en zijn die zorgen minimaal.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Met ongeveer 10.000 euro. Daar hebben we toen goede computers en apparatuur van gekocht. Dat is het voordeel van de creatieve interactieve industrie. Wij hebben geen uitgebreid machinepark nodig.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Supersteil is dan een onderneming die bestaat uit een team van getalenteerde en gespecialiseerde mensen. We staan dan bekend vanwege onze creatieve, interactieve en goede strategische oplossingen. Wellicht hebben we dan vestigingen is London en New York.”
 

Jelmer Geerds (24), Newsfactory BV

Bedrijf: Newsfactory BV, uitgever van www.hoofdklasse.org, www.vakantiekiezer.nl en www.eurochalet.nl
Omzet: € 300.000
Personeel: 4
Website: www.newsfactory.nl

Newsfactory is verantwoordelijk voor de websites: EuroChalet.nl (Europees reserveringssysteem voor vakantiewoningen, chalets, vakantiehuizen, villa’s, bungalows en appartementen), Vakantiekiezer.nl (objectieve reisinformatie) en Hoofdklasse.org (nieuwssite voor Topklasse en zaterdag- en zondaghoofdklasse voetbal).

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Het is een cliché, maar als ondernemer heb je de maximale vrijheid en de optimale mogelijkheden om van je hobby je dagelijks werk te maken. Bovendien is het dé manier om echt loon naar werken te krijgen, omdat jouw beslissingen bepalen of je bedrijf wel of niet succesvol wordt.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Kris Boon, salesmanager bij Sanoma. Zijn passie, vastberadenheid en creativiteit hebben mij geïnspireerd om zelf ook de stap te wagen.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Jonge mensen zijn flexibel qua tijdsbesteding, je hebt doorgaans nog geen kinderen en bent lichamelijk beter in staat om lange dagen en/of nachten te maken. Daardoor kun je meer tijd vrijmaken voor je bedrijf, wat de groei extra kan stimuleren.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Heel belangrijk, zij hebben mijn ondernemingsdrang al op jonge leeftijd geprikkeld. Als jongetje van negen was ik al bezig met kleine bedrijfjes, zoals een boodschappenservice, een hoveniersbedrijfje en een bedrijfje in het klaarmaken van mailings.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“De verkoop van mijn ‘kindje’ VoetbalPrimeur.nl. Het hele proces rondom de verkoop en het loskomen ervan heeft mij als ondernemer wijzer en op ervaringsgebied rijker gemaakt.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Circa veertig euro.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Ik verwacht tegen die tijd een middelgrote onderneming te leiden, nog altijd gericht op de internetbranche. Daarbij zal de passie voor reizen en sport vermoedelijk niet zijn verdwenen.”

Jeroen Sakkers (22), New-IT

Bedrijf: New-IT
Omzet 2008: meer dan €1 miljoen
Personeel: bijna 20 man
Website: www.new-it.nl http://www.new-it.nl

Met als missie ‘making life much easier for each entrepreneur’ gaat Jeroen Sakkers op jonge leeftijd (22) een grote uitdaging aan. Vorig jaar draaide hij al een omzet van meer dan 1 miljoen euro, en dat moet binnen vijf jaar groeien naar meer dan € 20 miljoen. Zelf vindt hij het niet zo ingewikkeld.

Voortbordurend op de software van zijn vaders bedrijf Tomorrow startte Sakkers medio 2007 met New-IT. Daarmee biedt hij het complete online informatiesyseem i-PAS voor grote financiële instellingen, zoals pensioenfondsen. “New-IT is een familiebedrijf. Ik doe het management samen met mijn vader Peter”, vertelt Sakkers. De opschaling van i-PAS was de officiële start van New-IT, later kwam daar de uitdaging bij om er een online mkb-pakket van maken, en een pakket geschikt voor zzp’ers.

Vanaf dat moment liet Jeroen de vaste kaders los en ontwikkelde hij met medestudenten van zijn master Business Studies (UvA) een nieuw platform: VictorMundi.com. Hierop kunnen zzp’ers vanaf september alle tools vinden voor hun bedrijfsvoering, uiteenlopend van facturering, belastingaangifte en automatisch bijhouden van gemaakte uren tot onderling adviezen en werk uitwisselen. “Het is prima te combineren met mijn studie”, vindt Sakkers. “De colleges plan ik gewoon als afspraak met de UvA in. En binnenkort ben ik klaar!”
 

Door: Anne-Marie van Ommen 

Jeroen Koopman (24), Fotoprofile, Filmrolwinnen.nl

Bedrijven: CastingCall (verkocht), Overblijfweb (verkocht), Fotoprofile, Filmrolwinnen.nl
Omzet: € 40.000 per maand (bedrijven gezamenlijk)
Personeel: 6 (bedrijven gezamenlijk)

Websites: www.fotoprofile.nl, www.filmrolwinnen.nl

Fotoprofile biedt modellen in spé en andere geïnteresseerden een professionele fotoshoot van veertig foto’s voor 79 euro. Dit gebeurt o.a. via een ‘white label affiliate concept’, zoals met de Lexafotostudio.nl voor Lexa.nl of voor Koopmans oude castingbureau CastingCall.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ondernemer is volgens mij niet iets wat je wordt, maar wat je bent. Het is daarom nooit echt een keuze, maar een vanzelfsprekendheid geweest.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“John de Mol, die vaart altijd zijn eigen koers. Hij laat zich niet beïnvloeden door de mening van de kritische massa en heeft een ideale balans in zakelijkheid en creativiteit.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Als je iets goed doet, vinden klanten het al snel nog beter omdat je jong bent. En als je iets niet goed doet, vinden ze het minder erg omdat je nog jong bent. Dat laatste krijg ik overigens (helaas) niet meer te horen.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Mijn ouders hebben me altijd vrij gelaten te doen en laten wat ik wilde en veel vertrouwd op mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Met de ondernemingen zijn ze inhoudelijk en financieel nooit betrokken geweest. Hierdoor ben ik gewend onafhankelijk voor mezelf te zorgen.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Het (gedeeltelijk) verkopen van mijn eerste bedrijf CastingCall in 2006. Na de verkoop ben je het bedrijf alles behalve kwijt, in je hoofd althans. Je blijft langer dan verwacht betrokken.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ik ben zonder startkapitaal begonnen. Ik kreeg de mogelijkheid mijn bedrijf op te starten op het kantoor en binnen het team van mijn eerste klant, en kon die ook gebruiken voor ontvangst van andere nieuwe klanten. Zo was mijn eerste omzet voor bijna honderd procent winst. Door ondertussen nog wel studiefinanciering te ontvangen, kon ik mijn eerste omzet bijna volledig gebruiken om het bedrijf echt op poten te zetten.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Tegen die tijd verwacht ik minder operationeel betrokken te zijn bij bedrijven en projecten en meer als investeerder strategisch en tactisch te opereren.”
 

Omar Kbiri (24), KBIRI

Bedrijf: KBIRI
Verwachte omzet: € 50.000
Personeel: 5 vrijwilligers
Website: www.kbiri.nl

Kbiri.nl is een website voor ambitieuze jonge mensen die meer uit het leven willen halen.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik was al vroeg bezig met ondernemen, maar vooral met compagnons in hún droomproject. Al zoekende naar wat mij triggerde, kwam het KBIRI-idee tot mij in de nacht van 20 januari in een hotellobby in Washington DC. De hele Branson-experience was het laatste zetje dat ik nodig had.” (Omar vloog met Branson in een privéjet naar Obama’s inauguratie, red.)

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Naast mijn moeder zijn dat mensen als Rene van Dijk, Rajesh Patel, Nalden, Jan Post, Martijn Aslander, Richard Branson, Russel Simmons, Quincy Jones, Boris Veldhuijzen van Zanten…. allemaal mensen die mij uitdagen om er nog meer uit te halen dan wat erin zit.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Je kunt zoveel in beweging zetten zolang je enthousiasme en focus hebt. Onderschat de kracht van inspiratie niet die je als jong persoon hebt naar de ‘gevestigde orde’ toe. Zij hebben ons net zo hard nodig als wij hen.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Mijn ouders hebben mij geïnfecteerd met de drang tot ondernemen en het eindeloos positief denken.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Om te zien in wat wij in korte tijd met KBIRI hebben kunnen doen. Voornamelijk door 99 procent gewoon te vragen wat ik wil aan mensen of bedrijven. De maakbaarheid van je eigen successen zeg maar.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Nul euro, wat sociaal krediet en studiefinanciering.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Nu zijn we een online magazine voor potent students en jong ambitieus talent. Wat zal uitgroeien qua bereik d.m.v. mediakanalen en fysieke platforms. Wij willen jong ambitieus talent en het bedrijfsleven de mogelijkheid geven om van onze expertise gebruik te maken om elkaar te vinden. In tien jaar tijd kan dan van alles gebeuren, misschien ben ik net op mijn bek gegaan of misschien koop ik Reinout Oerlemans bij Eyeworks uit. Zolang ik en de mensen om KBIRI heen maar passie & geluk voelen bij hetgeen wat ze doen.”
 

Peter van Leeuwen (23), Pigeon Lingerie

Bedrijf: Pigeon Lingerie
Omzet: vertrouwelijk
Personeel: 2 freelancers
Website: www.pigeon-lingerie.com

Nachtjurkjes, lingeriesetjes, kostuums; vanaf zijn ouders’ boerderij verkoopt Peter van Leeuwen (23) het via internet. ‘Niemand vraagt naar je leeftijd als je zorgt dat je alles goed regelt.’

“Dat had je niet verwacht, hè? Een jongen die lingerie verkoopt op een boerderij”, zegt Peter van Leeuwen bij binnenkomst. De student Technische Bedrijfskunde heeft in totaal vier webwinkels, zowel voor particulieren als de detailhandel. Zijn nieuwste paradepaardje is het merk Pigeon, dat nachtjurkjes en binnenkort lingerie maakt. “Daar verwacht ik veel omzet uit te halen. Andere doelstellingen heb ik niet. Ik doe alles uit passie om te kunnen ondernemen, niet voor mijn privébankrekening.”

De boerenzoon stuitte bij toeval op het idee om lingerie en nachtkleding te verkopen. “Het is niet alsof ik al mijn hele leven gefocust ben op lingerie, hoor”, lacht hij. “Op mijn achttiende begon ik met drankjes verkopen aan horeca, maar omdat het niet klikte met leveranciers ben ik daarmee gestopt. Ik had nog wel een website en dacht: wat zal ik daarmee gaan doen?” Van Leeuwen zocht naar producten die je makkelijk via het web kunt in- en verkopen en kwam bij kleding en lingerie uit. “Voor de gein begon ik ermee en ineens werd het serieus. Het ontstond meer uit de wil om te ondernemen dan om lingerie te verkopen.”

Nu, twee jaar later, begint zijn webwinkel goed te lopen. De opslag op de boerderij ligt vol lingerie, om snel te kunnen leveren aan de detailhandel. “Mensen willen artikelen die ze op internet bestellen snel in huis hebben”, zegt hij. “Het is een risico, maar dat hoort bij ondernemen.”

Van zijn leeftijd heeft hij geen last. “Het leuke is dat niemand weet wie er achter een webwinkel zit. De communicatie verloopt via e-mail en telefoon. Niemand vraagt naar je leeftijd als je zorgt dat je alles goed regelt”, vertelt Van Leeuwen. De combinatie met zijn studie kan nog wel moeilijk worden als hij volgend jaar moet afstuderen. “Nu kom ik om 12 uur uit school en ben ik tot 2 uur ‘s nachts hiermee bezig.” Als de zaken goed lopen, gaat hij er na zijn studie zeker mee door.

Tot voor kort wist niemand in Van Leeuwens omgeving af van zijn business. “Mijn ouders dachten: wat zit hij toch de hele tijd te doen? Ze kwamen er uiteindelijk achter omdat er steeds grote pakketten met ‘Playfull’ op het etiket werden afgeleverd,” vertelt hij lachend. “Ik wilde het eerst tot een succes maken voordat ik het aan bekenden zou vertellen. Vroeger bedacht ik steeds iets nieuws en riepen mijn vrienden: ‘Oh Peter gaat weer wat doen’.”

Is lingerie inderdaad een gouden greep? “Ik investeer nu alles wat ik verdien, en meer. De uren die ik erin steek krijg ik nooit meer uitbetaald. Ik zie het als een project om van te leren: verkopen, ondernemen, zakendoen, importeren, werken met buitenlandse ondernemingen. Maar: net als iedereen hoop ik natuurlijk dat ik er uiteindelijk rijk van word.”

 

Door: Carlie van Tongeren

Sebastian Mennes (24), MennesCreative.nl, BizzVids.com

Bedrijven: MennesCreative.nl, BizzVids.com en vanaf het najaar Academio.nl en BizZone.nl
Omzet: vertrouwelijk
Personeel: 1 fulltime, 2 parttime en diverse freelancers
Website: www.mennescreative.nl, www.bizzvids.com

Mennes Creative combineert grafisch ontwerp met techniek- vooral internettoepassingen. Bizzvids verzamelt businessvideo’s op internet.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“De totale vrijheid om je eigen leven in te richten, vind ik het mooiste wat er is. Voor mij begon het als een uit de hand gelopen hobby, maar inmiddels is het serious business. Desondanks kan ik in ieder project dat we doen mijn creativiteit kwijt, zowel op grafisch, technisch als conceptueel vlak. Dat geeft ontzettend veel voldoening.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Een uitgesproken voorbeeld heb ik niet; in mijn optiek moet iedereen van zijn eigen kracht uitgaan. Dat betekent vooral je zwaktes kennen en daar iets mee doen. Toen ik begon met ondernemen wilde ik alles zelf regelen, maar ik heb inmiddels geleerd te delegeren. Al zijn de typerende koppigheid en eigenwijsheid gebleven.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Voor mij persoonlijk is hét voordeel dat ik alles wat ik tijdens mijn masterstudie Strategic Management (UvT) leer, direct in de praktijk kan brengen. Ik onderneem al mijn gehele studietijd en merk dat mijn ontwikkeling over twee schijven gaat: theorie en praktijk. Hoewel de onvermijdelijke studievertraging soms frustrerend is, maakt het feit dat je je eigen bovenmodale baan creëert een hoop goed.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Erg belangrijk; van mijn moeder heb ik geleerd op een verantwoorde manier met geld om te gaan. Ook al horen financiële risico’s bij het ondernemerschap; écht gekke dingen zie je mij niet snel doen. Mijn vader is wetenschapper en mag zichzelf motivatiegoeroe noemen. Hij praktiseert als ondernemer zijn kennis in het bedrijfsleven. Dankzij hem kon ik al op jonge leeftijd in de keuken van een eigen zaak kijken. Het verschil tussen ons is wel dat hij zweert bij het zzp’erschap en ik wil doorgroeien.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Commercieel gezien het pitchen voor het management team van TNT Express Benelux. Menselijk gezien het feit dat mijn toenmalige compagnon en ik op zo’n goede manier uit elkaar zijn gegaan.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Ik heb nooit een cent geleend. Organische groei is in mijn optiek de meest stabiele en gezonde manier van expansie. Ik heb van de vijfhonderd euro van de eerste klant een pc gekocht en zo verder gebouwd – stapje voor stapje. Ik zal altijd zoveel mogelijk in mijn onderneming blijven investeren.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Met Mennes Creative streven wij ernaar om functionele techniek en fraaie graphics te blijven bundelen tot mooie online oplossingen. Over tien jaar bedienen we met onze productlijn Creative Control – die al het mooie van CMS, CRM, eCommerce en eHRM combineert – honderden klanten en barst onze portfolio uit z’n voegen. Daarnaast zijn we momenteel met verschillende partners met mooie nieuwe concepten bezig, die we de komende jaren gaan exploiteren. Hou komend najaar Academio.nl en BizZone.nl in de gaten!”
 

Timo Strijbosch (23), Glas & Schilderwerken VOF

Bedrijf: Timo Strijbosch Glas & Schilderwerken VOF
Omzet: “maak ik nooit bekend”
Personeel: 2 vast, diverse ingehuurde zzp’ers
Website: www.timo-uden.nl

Timo Strijbosch Glas & Schilderwerken VOF doet precies wat u van een bedrijf met zo’n naam verwacht: beglazing en schilderwerk voor met name kantoorpanden en nieuwbouwprojecten.

Waarom ben je ondernemer geworden?
“Ondernemer worden doe je niet van de ene op de ander dag. Je ziet dingen om je heen, je hoort wat en je gaat nadenken. Dan denk je soms: dat kan anders, dat kan beter. Zo is het bij mij begonnen.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?
“Voorbeelden heb ik op diverse vlakken. Als je met mensen spreekt, valt je bij iedereen wel iets bijzonders op met betrekking tot verkoop, goed omgaan met medewerkers, marketing, service, klanttevredenheid en organisatie. Ik heb bewondering voor mensen die goed ondernemerschap en leiderschap laten zien met hart voor hun mensen.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?
“De vrijheid om mijn creativiteit direct te kunnen plaatsen in de praktijk en dat ik mijn enthousiasme volop kan benutten.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?
“Heel belangrijk, zij hebben mij altijd gesteund en staan me nog steeds met raad en daad bij.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?
“In 2006 kocht ik mijn eerste bedrijfspand in Uden, en wegens uitbreiding heb ik in 2009 een tweede bedrijfspand aangekocht in ‘s-Hertogenbosch. Deze aankopen en de spanning bij het aannemen van een grote opdracht maken nog steeds veel indruk op mij.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?
“Met mijn laatst verdiende loon uit loondienst.”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?
“Over tien jaar hebben wij vijftig mensen in dienst en zijn we marktleider in onze regio Oost-Brabant.”
 

Wilma Biemold (21), Loeq | Internet & Print

Bedrijf: Loeq | Internet & Print
Omzet: vertrouwelijk
Personeel: 0
Website: www.loeq.nl

Loeq is een reclamebureau voor webdesign, huisstijlontwikkeling & grafisch ontwerp.

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Je bent veelzijdig bezig en je hebt een grote verantwoordelijkheid. Beide dingen spreken mij erg aan. Bovendien geeft het gewoon een supergoed gevoel om iets moois neer te zetten.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“In principe kijk ik op tegen iedere ondernemer die bij nul is begonnen en dan toch een volwaardig bedrijf neer zet. Daar heb ik echt respect voor. Persoonlijk heb ik veel geleerd van Rolf Geerts, mijn laatste stagebegeleider. Zijn manier van denken op ontwerpvlak heeft echt mijn ogen geopend.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Het is denk ik makkelijker om jong een bedrijf te starten. Je hebt namelijk niet tien jaar lang de zekerheid een baan gehad. Als je dan wat anders wil, lijkt mij de stap moeilijker.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Ik vind het belangrijk dat zij achter de keuzes staan die ik maak en dat doen ze gelukkig ook.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Eigenlijk elke keer als ik bij een nieuwe klant op bezoek ga. Ik krijg er nog steeds kriebels van in mijn buik.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“0”

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Met meerdere mensen in dienst, een stagiaire en een uitgebreid portfolio.”
 

Steijn Pelle (20), ELF Entertainment

Bedrijf: ELF Entertainment
Omzet: vertrouwelijk
Personeel: 4 vast, diverse freelancers
Website: www.elfentertainment.nl

Elf Entertainment organiseert discoshows in Nederland en België en ontwikkelt entertainmentconcepten voor klanten. Van een cocktailparty tot een platform voor online ticketverkoop. “We willen de beste aanbieder worden van eigenzinnig entertainment.”

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Dat was voor mij geen bewuste keuze, meer een natuurlijk proces. Ondernemend word je niet, dat ben je. Toen ik op de basisschool zat, verkocht ik al worteltjes op straat uit de moestuin van papa. Ik ben begonnen met ELF Entertainment door zelf feestjes te draaien en evenementen te organiseren. Uit het plezier dat ik en mijn compagnon Jeroen van den Bosch daar in hadden en de irritatie over de huidige manier van werken in de entertainmentwereld, is ons bedrijf ontstaan.”

Wie is jouw grote voorbeeld, en waarom?

“Ik ben nogal nuchter van aard, dus ik heb geen poster boven mijn bed hangen van Napoleon Bonaparte of Barack Obama. Al maakt het positivisme van die laatst genoemde persoon ook het nodige in mij los. En Napoleon fascineert me vanwege zijn vernieuwingsdrang en credo ‘let the path be open to talent’.”

Wat zijn de voordelen van jong ondernemen?

“Dat je opvalt. Op netwerkbijeenkomsten en bij klanten verwachten mensen toch vaak iemand te treffen met grijze haren. Als je een goed verhaal hebt en je het vuur van een jonge hond in je ogen hebt staan, zijn mensen eerder bereid je iets te gunnen. Zo kun je sneller afspraken maken die je nodig hebt om als starter te overleven! Die heeft immers geen geld voor bijvoorbeeld een belasting advies á honderd euro per uur. Je hebt vaak niet meer te bieden dan potentieel, een fles wijn en een lekkere biefstuk.”

Hoe belangrijk zijn je ouders voor je onderneming?

“Die hebben aan de basis gestaan van ELF. De zolder van mijn ouderlijk huis diende vroeger als opslagplaats voor spullen en de huistelefoon was het zakelijke nummer. Ik geloof niet dat ik de keren wil tellen dat ik mijn ouders uit bed moest bellen om me op te komen halen ergens in Nederland toen ik nog geen rijbewijs had.”

Welke ondernemerservaring heeft de meeste indruk op je gemaakt?

“Vooral het feit dat het ons gelukt is om een eigenzinnig entertainmentbedrijf op te bouwen in een markt die totaal verzadigd is. Iedereen kent wel een ‘DJ’ of een ‘entertainmentbureautje’, dat zonder moeite en vooral zonder budget een goed evenement schijnt te kunnen organiseren. Dat de kwaliteit achteraf toch tegenviel, was dan ook de reden voor ons om door te pakken en er een bedrijf van te maken. Klanten overtuigen van het feit dat wij wel eigenzinnig en professioneel – noem het fundamenteel anders – omgaan met gasten en klanten heeft een paar jaar geduurd. Als je dan achteraf met een glunderende klant aan tafel zit die van alle gasten complimenten heeft kregen over het entertainment en de organisatie daaromheen, geeft dat een heerlijk voldaan gevoel.”

Met hoeveel startkapitaal ben je begonnen?

“Nul euro, of je moet mijn zakgeld van vroeger meerekenen. Het kapitaal waarmee ELF Entertainment is opgebouwd, is bijna helemaal verdiend met het organiseren van eigen evenementen of draaien van disco’s.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ziet je onderneming er over tien jaar uit?

“Dan is ELF Entertainment niet de grootste, maar beste leverancier van eigenzinnig entertainment in Nederland. Ook staan we bekend om het lanceren van vernieuwende eigen entertainmentconcepten en procesinnovaties in de evenementenbranche. Want ter variatie op de titel van een boek van Wouter Bos: deze branche kan zoveel beter. Zullen we van tien jaar trouwens vijf jaar maken?”