Pater liep al een tijdje rond met het idee om reviews los te laten op de arbeidsmarkt. ‘Werk is zo’n onwijs belangrijk onderdeel van ons leven. Daar mogen we best wel wat meer over delen’, zegt zij.
Tijdens het schrijven van haar scriptie raakte ze in gesprek met investeerders die het in Duitsland bekende Knunu hadden gezien en het vreemd vonden dat zo’n site nog niet in Nederland bestond. Die investeerders gaven haar het startkapitaal om aan de slag te kunnen met Jobsome.
Pater deed eerder ervaring op in de vergelijkingswereld met Stagerecensies.nl (en belandde daarmee in 2011 in de 25 onder de 25 van Sprout). Die site bestaat nog steeds, maar een goed verdienmodel is een ander verhaal. ‘Als we daarmee quitte draaien, dan is het ook prima’, zegt Pater.
Tijd
Een nog serieuzer project als Jobsome kost behalve geld ook de nodige tijd; Pater verwacht ‘minimaal 3 jaar’ nodig te hebben om de site naar een forse omvang te laten groeien. ‘Je hebt onwijs grote aantallen recensies nodig’, zegt ze over de ambitie om de Zoover of Iens van de arbeidsmarkt te worden.
Er staan wel vacatures op Jobsome, maar dat is niet de hoofdmoot, benadrukt Pater. ‘Bij ons kun je als bedrijf op de lange termijn werken aan je imago. Je kunt feedback krijgen, en aangeven dat je daarvoor open staat. Dat waarderen veel mensen. En je kunt tegen gebruikers zeggen: ‘als je ons toch leuk vind, dan kunnen we je op de hoogte houden’.’
Net als op de bekende Amerikaanse variant Glassdoor.com kan op Jobsome iedereen zijn werkgever beoordelen, mits hij (of zij) kan aantonen dat hij ook daadwerkelijk bij een bedrijf werkt of heeft gewerkt. Recensies kunnen desgewenst anoniem geplaatst worden, maar aan de ‘achterkant’ laten gebruikers hun echte gegevens achter. Zo kan de site bijvoorbeeld zien wie alleen maar 1 sterren-reviews geeft en eventueel contact opnemen voor vragen.
Glassdoor is duidelijk ‘Amerikaans’ en het draait er meer om salaris, merkt Pater op. Op Jobsome delen beoordelaars sterren uit op een reeks verschillende onderdelen: van de leidinggevende en de kantine tot de collega’s en de bereikbaarheid van het bedrijf.
‘Als je echt misstanden aan de kaak wilt stellen, dan kun je beter bij een brancheorganisatie of de FNV aankloppen’, zegt Pater. Maar we nodigen je wel uit om kritisch te zijn. De sfeer en collega’s kunnen bijvoorbeeld fantastisch zijn, maar je baas een stuk minder.’
Verdienmodel
Terwijl de site gratis is voor beoordelaars, richt het verdienmodel van Jobsome zich met een drietrapsraket op bedrijven: van een gratis basisprofiel, via een mediumpakket met maximaal 10 vacatures per jaar (50 euro per jaar), tot een premium-variant met een onbeperkt aantal vacatures, koppelingen met social media, een gepersonaliseerd bedrijfsprofiel en ‘advies op maat’ (250 euro per jaar).
Het doel van Pater is om dit jaar in elke branche minimaal 10 bedrijven aan te sluiten en qua reviews snel door de 1000 heen te gaan. Een ‘droom’ zou volgens haar zijn als bedrijven zelf reclame gaan maken voor hun profiel op Jobsome. Volgens Pater moedigen sommige bedrijven hun werknemers nu al aan om reviews te schrijven.
Dat beoordelen past volgens haar bij ‘de nieuwe wereld’ waarbij zo’n beetje alles beoordeeld wordt en mensen willen lezen wat anderen vinden. Uiteindelijk moet dat er in het geval van Jobsome voor zorgen dat meer mensen bij een werkgever terecht komen waar ze goed op hun plek zitten. En dat is natuurlijk winst voor zowel de werknemer als de werkgever, stelt Pater. ‘Mijn missie is dat iedereen een passende baan vindt, waar ze met veel plezier naartoe gaan. Dat is voor een werknemer prettig, want het scheelt stress. En als werkgever krijg je mensen met meer toewijding.’
Steeds meer boeken en onderzoeken tonen volgens haar aan dat de bedrijven die het doen dan hun concurrenten, zoals Zappos, vaak ook veel beter zorgen voor hun werknemers. ‘Ze staan open voor feedback.’