Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

United Wardrobe beste jonge ondernemers van het jaar

De ondernemers van kledingmarktplaats United Wardrobe zijn door Sprout uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar. Dat werd donderdag bekend bij de verschijning van het nieuwe Sprout-magazine. De publieksprijs gaat dit jaar naar werkplatform JAM.

Sprout selecteerde ook dit jaar weer 25 ondernemers onder de 25 jaar. Uit die lijst met gretige, eigenzinnige en talentvolle wereldveroveraars koos Sprout United Wardrobe tot winnaar. Drie weken geleden stal de startup al de harten van juryleden Bernd Damme, Tessa Rijn en Wouter de Bruijne tijdens een pitchwedstrijd.

United Wardrobe onderscheidt zich met een visueel en sociaal platform waar iedereen hippe, vintage kleding kan (ver)kopen. Oprichters Sjuul Berden (23), Thijs Verheul (23) en Joep Domen (21) hebben in korte tijd een enorme groei voor elkaar gebokst. Vanaf de oprichting in januari vorig jaar schoot het aantal gebruikers in de eerste twaalf maanden naar 50.000 mensen. In totaal hebben nu ruim 90.000 mensen een account aangemaakt op het platform, ook geholpen door de Android-app die de startup eerder deze maand lanceerde. Samen verhandelen die gebruikers 150 tot 200 kledingstukken per dag. Bij elkaar opgeteld gaat het om ruim 25.000 stuks tot nu toe.

Ambitie

“Wat opvalt zijn de gedrevenheid van de ondernemers en hun internationale ambitie”, zegt Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling. “De platformeconomie, met bedrijven als Thuisbezorgd, heeft laten zien dat er ook met micro-marges grote winst te halen is.” United Wardrobe verdient 10 procent per transactie.

Op het platform kunnen kledingliefhebbers hun favoriete verkopers volgen, en met elkaar chatten over de aangeboden kledingstukken. Gieling: “Het technisch innovatieve platform heeft zichzelf bewezen. En ook het bereik op social media laat zien dat het bedrijf nu al kan rekenen op een grote schare fans.” Dat het model internationaal schaalbaar is, liet United Wardrobe al zien in België; het aansluiten van nieuwe landen komt vooral neer op het integreren van lokale betalingsvormen.

Mede-oprichter Sjuul Berden reageert vanuit Berlijn uitgelaten op het nieuws dat zijn startup heeft gewonnen. “Dit is fokking mooi!”, zegt hij kort en krachtig. “We bikkelen keihard voor ons bedrijf, en zijn nu in Berlijn om te kijken wat de Duitse markt te bieden heeft. Dan motiveert zo’n erkenning enorm.”

Grensoverschijdend

De ambitie van het bedrijf is om alle modemeisjes en -jongens van Europa op één platform te krijgen, iets dat nog niet eerder vertoond is, zegt Berden. “Er zijn bijvoorbeeld in Duitsland wel platforms waar modeliefhebbers kleding kunnen verhandelen. Maar een grensoverschrijdend platform, dat bestaat nog niet. Het is natuurlijk supervet als je straks van een hipster uit Berlijn en vintage jurkje kunt kopen. Overigens zien we nu al dat er wekelijks tientallen items tussen NL en België worden verscheept.”

United Wardrobe is pas net begonnen en heeft alleen al qua techniek “een todo-lijst van 10 kantjes”. Binnenkort maakt de startup een financieringsronde bekend waarmee het minimaal een jaar vooruit kan met ontwikkelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar een zo hoog mogelijke waardering en exit is voor de drie oprichters geen einddoel. “We willen iets moois neerzetten en gaan voor een duurzaam model, dat over 20 tot 30 jaar nog steeds een mooie plek heeft in de Europese samenleving. We zitten nu in een achtbaan, en dat mag nog wel een paar jaar duren.”

Dat United Wardrobe in een korte tijd ontzettend snel groeit is niet onopgemerkt gebleven. Eind vorig jaar zat Berden in de finale van The Next Entrepreneur. Hier nam hij het onder leiding van Jort Kelder op tegen onder meer Gijs Poorter (DigiTrage) en Marleen Basart (BitesWeLove). Laurens de Groot (34) van dronebedrijf Skycaps uit Rotterdam ging er met die titel vandoor.