Zazzy gebruikt het kapitaal om zijn concept, waarbij gebruikers op een laagdrempelige manier (‘You do the chic, we do the geek’) sieraden kunnen personaliseren met behulp van 3d-printen, internationaal uit te rollen. Verder werkt het platform aan een marktplaats waar gebruikers straks hun eigen creaties kunnen slijten, vergelijkbaar met eveneens Nederlandse 3d-platform Shapeways en het Belgische en inmiddels beursgenoteerde Materialise.
Zazzy sloot eerder dit jaar een deal met de Hema, dat de 3d-printtechniek uitbesteedt aan de Amsterdamse 3d-printer. Onderdeel van het businessmodel van het vorig jaar opgerichte Zazzy (10 medewerkers) is verder dat de startup producenten de mogelijkheid biedt om producten in kleine oplages aan te bieden en prototypes te fabriceren.
Hyves
De investeerders zijn eBuddy-oprichters Jan-Joost Rueb en Onno Bakker, Floris Rost van Tonningen (mede-oprichter van Hyves), Marcel Beemsterboer (mede-oprichter van Emesa, het bedrijf achter Vakantieveilingen.nl) en Ilko Bosman (mede-oprichter van 3d-printbedrijf Freedom of Creation.
Zazzy-oprichter Gert Jan Spriensma, die voorheen onder meer bij eBuddy en Distimo (app-analyses) werkte, had met een aantal van de ’angels’ al heel lang contact. Hij creëerde deze groep bewust op basis van de expertise die de investeerders meebrengen.
’Floris heeft ons al vanaf het begin gevolgd en is heel geïnteresseerd in de 3d-printindustrie’, vertelt Spriensma. ’Marcel is er iets later bijgekomen maar investeerde al eerde in 3d printen.’
Schaalbaar
Zazzy is een makkelijk schaalbaar platform, maar daarvoor is wel de nodige internetervaring voor nodig, vertelt Spriensma. Zijn startup verscheepte tot nu toe naar 20 landen en begint binnenkort met een test met site voor de Britse markt.
Groei moet er onder andere komen dankzij het ingebouwde virale effect van zelfontworpen sierraden; mensen delen hun eigen creaties graag met de rest van de wereld.
Ontwerpen
Helemaal vrij zijn die gebruikers niet bij het ontwerpen, maar dat is een bewuste keuze van het platform, legt Spriensma uit. ‘Wij bedenken de concepten, en de consument past dit aan. Je kan heel veel fout doen, en de eerste ervaring kan daardoor mislopen. Maar bij ons kun je niet iets maken dat eigenlijk niet printbaar is.’ Naarmate het platform zich verder ontwikkelt krijgen gebruikers daarbij wel steeds meer de vrije hand, voorziet Spriensma.