Iedereen kent ze wel, die winkels met een mooi verhaal en een mooi product. Dat winkeltje bij jou om de hoek met dat speciale, unieke concept. Wie zijn de ondernemers achter deze unieke winkels? We zien ze in serie ShopDoc.
In deze aflevering (kijk voor de video bovenaan dit artikel) het verhaal van Edwin de Koeyer, bedenker en oprichter van de Amsterdamse ijswinkelketen IJscuypje, en daarnaast eigenaar van een koffiebar, een meubelzaak en binnenkort een kippenrestaurant.
Appeltaart
Behalve de bekende ijssmaken maakt IJscuypje ijs dat smaakt naar appeltaart, bokkepootjes chocoladekoekjes, en stroopwafels. Die koekjes halen De Koeyer en zijn medewerkers helemaal uit elkaar om te zien welke ingrediënten er precies in zitten. Die ’basisingrediënten’ worden vervolgens in het ijs gestopt.
De Koeyer heeft als ondernemer bijna geen geheimen. ’Als je goede kwaliteit maakt, en je stopt je passie erin, dan hoef je niet bang te zijn dat iemand het namaakt.’
Bekijk meer video’s op 7 Ditches TV
In het begin werkte De Koeyer 7 dagen per week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. ’Dat moet je in het begin ook doen, al je energie erin stoppen. En je moet natuurlijk een naam opbouwen. Met 1 winkeltje ben je nog niet beroemd.’
De doorbraak kwam 3 maanden na de opening van zijn eerste zaak, toen culinair journalist Johannes van Dam een bezoekje bracht, een uur over ijs bleef kletsen en vervolgens een lyrisch stuk schreef in het Parool.
Inmiddels staan er 13 IJscuypje-winkels in de hoofdstad. Uitbreiding naar andere steden, waaronder Londen, zou ’sneller dan je denkt’ kunnen volgen. Ondertussen werkt de rusteloze De Koeyer vrolijk verder aan zijn plan voor nog eens 5 tot 6 kippenrestaurants.