Op dit moment staan er op de Nederlandse website van Airbnb ongeveer 15.000 huizen te huur. De drie grootste hotelketens op de Nederlandse markt hebben respectievelijk 8.400 (Van der Valk), 6.800 (NH) en 6.700 (Accor) kamers.
Jaarlijks worden er in Nederland 30 miljoen nachten doorgebracht in hotels en dat aantal groeit licht. Het aantal geboekte nachten via Airbnb groeit veel sneller; de grens van 10 miljoen overnachtingen kan volgens de bank al in 2018 zijn bereikt.
Vooral kleine hotels in steden die zich vooral op toeristen richten zijn vatbaar voor de concurrentie van Airbnb stelt ING. Grotere hotels, die ook zakelijke markt bedienen, ondervinden vooralsnog minder druk, maar Airbnb probeert ook die markt steeds beter te bedienen.
Gebrekkige regelgeving en handhaving rondom toeristische verhuur van woningen bezorgt hotels oneerlijke concurrentie, stelt ING. Maar die situatie verandert geleidelijk. Gemeenten en de Belastingdienst maken werk van het innen van toeristen- en inkomstenbelasting bij particuliere verhuurders. ‘Het ongelijke speelveld wordt daardoor langzaam geëffend.’
Zie ook:
De identiteitscrisis van Airbnb (magazine)
Nightswapping: Airbnb, maar dan écht delen
Airbnb wil zakelijke reismarkt overhoop halen
Grote hotels halen schouders op over Airbnb
Tegelijkertijd zorgen duidelijke spelregels dat Airbnb-verhuur uit het grijze circuit ontsnapt. Dat geeft huurders en verhuurders meer vertrouwen om hun huis ook te verhuren, waardoor Airbnb een nog serieuzere concurrent voor hotels wordt.
ING geeft 8 manieren om te reageren:
1. Verklein de prijsafstand tot nieuwe aanbieders
Zet in op kostenefficiëntie en verklein als prijsvechter (de perceptie over) de prijsafstand tussen hotelkamers en appartementen/woningen.
2. Verbreed het eigen accommodatieaanbod
Spring in op de behoefte en bied ook appartementen aan. Dit kan onder eigen merk, als nieuw merk of als ‘private label’ (zonder zichtbare link naar uw hotel) en door autonome groei of door overname van een bestaande aanbieder.
3. Verleen diensten aan nieuwe accommodatieaanbieders
Particuliere verhuurders kunnen niet alles zelf. Hoteliers hebben de kennis, ervaring en capaciteit om een accommodatie optimaal te laten draaien. Begin een nieuwe (fee-based) bedrijfsactiviteit om verhuurders te ontzorgen en profiteer van de optimalisatieslag die gaat plaatsvinden. Of ga een stap verder en begin zelf een verhuurplatform.
4. Genereer meer inkomsten met faciliteiten
Alle gasten komen om iets te doen. Promoot uw restaurant, ontbijt, bar, wellness, fietsverhuur of bowlingbaan bij deze doelgroep en genereer extra inkomsten.
5. Maak accommodatie onderdeel van een pakketreis
Zet sterker in op afspraken met travel agents over het opnemen van uw hotel in reisschema´s om een vaste gastenstroom te verwerven.
6. Focus op doelgroepen die minder vatbaar zijn
Kiezen gasten voor alternatieven? Pas de strategie en organisatie aan en verleg de focus naar gasten die voor een hotel blijven kiezen. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, reisgezelschappen of gasten uit landen zoals België en Frankrijk waar de deeleconomie minder sterk is ingeburgerd.
7. Gebruik deeleconomie platforms als verkoopkanaal
Vooral voor boutique-hotels en b&b’s bieden de nieuwe platforms een verkoopplatform richting interessante doelgroepen.
8. Kies bewust om de trend links te laten liggen
Jouw doelgroep is niet gevoelig voor het alternatieve aanbod. Of het ontbreekt aan investeringsruimte. Bewust niks doen en focussen op uw kernactiviteit kan soms ook de beste keuze zijn.