Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iFone deelt Mexicaanse tik uit aan iPhone

Mexicaanse telecombedrijven mogen niet meer adverteren met de naam iPhone, na een juridische overwinning van telecomaanbieder iFone.

iFone deponeerde zijn naam al in 2003 en vindt dat de naam iPhone hier te veel op lijkt. Mexicaanse belbedrijven riskeren een boete van 76.000 euro als ze weer ‘iPhone’ noemen in een reclame die ook een telecomdienst (een abonnement in dit geval) aanprijst.

De uitspraak kan leiden tot een civiele procedure en een claim die op meer dan een miljard euro aan schadevergoeding zou kunnen uitkomen. 

Claim

iFone heeft, volgens zijn advocaat, op grond van de patentwet recht op ten minste 40 procent van de verkoopprijs van alle diensten die verkocht zijn onder onze naam. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gelukkig voor Apple heeft de uitspraak geen gevolgen voor het copyright voor de iPhone als product; daar mag gewoon voor blijven worden geadverteerd. 

iFone spande de zaak in 2012 aan. Apple probeerde op zijn beurt iFone al in 2009 aan te klagen, maar vond toen geen gehoor bij de rechter.