Print is helemaal niet dood. Nou ja, het gesmeer met drukinkt heeft misschien zijn langste ijd gehad, maar er zijn nog genoeg dingen die je op papier of canvas in handen wil houden of aan de muur wil hangen. Peecho biedt daarom een online printservice aan, die je als ‘knop’ naast elk online aangeboden digitale bestand kunt plaatsen. Een druk op de Cloud Print Button van Peecho, en de Amsterdamse startup zorgt dat de drukkerij aan de slag gaat en het document op papier of canvas wordt thuisbezorgd.
Simple Print Service
Tot nu toe leverden Martijn Groot en Sander Nagtegaal hun printknop aan professionele eigenaren van content, zoals uitgevers van tijdschriften en het Rijksmuseum, dat reproducties van zijn collectie aanbiedt, powered by Peecho. Maar nu gaat Peecho live met Simple Print Service, een dienst waarmee iedereen zijn foto’s, pdf’jes en docjes kan uploaden om ze in druk thuis te laten bezorgen. Ze noemen het de ‘WeTransfer voor print’. De vergelijking met de wereldberoemde clouddienst van de Nederlander Nalden gaat in zoverre op, dat het inderdaad lekker eenvoudig werkt en er goed uitziet. “Je hoeft niets te downloaden of aan te passen: je kunt je drukwerk min of meer naar ons toegooien.”
Printbutton in de cloud
Peecho heeft zijn printbutton zo ontwikkeld dat uitgevers en diensten die doeken, posters of aluminium laten bedrukken hem eenvoudig in hun website of smartphone-app kunnen opnemen. Dat is een kwestie van een Peecho-account aanmaken en een code in de website plakken die de printknop laat zien. Via een controlepaneel kan de aanbieder bijhouden hoeveel keer het document is verkocht en de prijs bepalen.
Vervolgens doet de cloud zijn werk. Dat wil zeggen: de drukopdracht wordt door de systemen van Peecho verwerkt en afgeleverd bij een drukker. Sanoma Uitgevers, de Efteling zijn klant, maar er is ook een deal met Issuu, dé digitale tijdschriftenkiosk. “In Europa hebben we nu een netwerk van drukfabrieken, vanaf mei kunnen we ook in de VS gaan leveren,” zegt Martijn Groot.
Uithangbord
Het is niet zo dat Peecho zijn businessmodel heeft veranderd, en een pivot richting de consumentenmarkt maakt, zegt Martijn Groot tegen Sprout. “Aan de achterkant blijft alles gelijk: we hebben een netwerk van dertig drukfabrieken die alles kunnen leveren, van fotoboeken met harde kaft tot boeken.”
Het is de bedoeling om met de nieuwe dienst veel aandacht te trekken, maar het is meer dan een marketingmiddel alleen, benadrukt hij. “Iedereen kan nu aan de slag en krijgt toegang tot de crème de la crème van de Europese drukkerijen. Dat is uniek, en natuurlijk ideaal als uithangbord. Maar professionele partijen kunnen het ook in hun site opnemen: een reisbureau met een printservice voor vakantiefoto’s, of iemand die met de domeinnaam printjescriptie.nl aan de slag wil. Dit is een perfecte manier om in elk land waar we actief zijn in vijf of tien niches actief te worden. Daar verwachten we wel degelijk een additionele inkomstenstroom van.”
Rijksmuseum
En die internationale uitrol, daar is het Peecho natuurlijk vooral om te doen. Inmiddels is printknop beschikbaar in zes talen, in Amerika kunnen vanaf mei de eerste prints worden uitgeleverd. De voormalige Sprout Challenger groeit tegen de stroom in, zegt Groot. Over volumes en bedragen wil hij niets kwijt. “In de loop van dit jaar zijn we winstgevend, op maandbasis.” Ook het Rijksmuseum en uitgeverij Sanoma hebben Peecho ingezet. Groot is in gesprek met andere musea en uitgevers. Inmiddels is op 1500 websites een Peecho-knop geïnstalleerd. “Dat levert niet iedere maand overal business, maar een partij als online tijdschriftenkiosk Issuu draait goed. Daarmee trekken we in de VS sowieso al veel aandacht. Sinds kort hebben we daar ook een agent.”
Lees ook: Peecho voortaan ook op Issuu