De vier oprichters van Challenger Vandebron hadden al twee nationale rondes van Join our Core gewonnen, en hoefden in Engeland ‘alleen nog maar’ de journalistieke crowdfunder Yournalism af te troeven als de andere Nederlandse finalist. Voor nog eens 9 andere landen werden op diezelfde manier winnaars verkozen uit twee finalisten per land.
Behalve 10.000 euro en een vermelding op de verpakking van Ben & Jerry’s krijgen de winnaars een half jaar coaching van duurzaamheidsspecialist Ashoka. Vandebron heeft niet alleen die prijs in de pocket, ook Jerry Greenfield viert mee. ‘It’s great to see they’re taking on big energy companies. Big is bad’, zei hij na afloop van de bekendmaking dat Vandebron had gewonnen.
Matthijs Guichelaar (28), medeoprichter van Vandebron, noemt het ‘fantastisch om deze prestigieuze prijs te winnen’. De doorslag gaf volgens hem de potentie die zijn bedrijf heeft om daadwerkelijk omzet te gaan genereren en winst te maken.
Sociaal
Maar Join our Core is ook bedoeld voor bedrijven die op sociaal gebied het verschil maken. Dat doet Vandebron volgens Guichelaar doordat je als klant rechtstreeks stroom kunt kopen bij de persoon die die energie levert, boeren in het geval van Vandebron.
Hij benadrukt ook de rol die Vandebron volgens hem speelt bij het bijspijkeren van de kennis die mensen hebben over duurzame energie. Bijvoorbeeld door open dagen te organiseren bij de boeren waar Vandebron zijn energie vandaan haalt, en daar presentaties te geven over duurzame energie en waarom het belangrijk is.
‘Dat is een onwijs succes’, zegt Guichelaar. ‘Daar komen elke keer zo’n honderd man op af, waaronder ook veel ouders met kinderen. Iets wat normaal achter het stopcontact blijft, maken we nu tastbaar en duidelijk. Daarmee hebben we ook een sociale functie.’
VS
De winnaars van Join our core krijgen onder meer een reisje naar het hoofdkantoor van Ben&Jerry’s in de VS. ‘Dat bezoek lijkt me heel gaaf’, kijkt Guichelaar vooruit. ‘Ik heb gehoord dat het een hele open cultuur is, en dat ze je graag verder willen helpen.’
Maar Guichelaar zou geen ondernemer zijn als hij niet de kans zou zien om Ben & Jerry’s binnen te halen als partner. Hij sprak in Engeland met de directeur van Ben & Jerry’s Europa en bedacht gelijk een ‘gaaf concept’: Ben & Jerry’s heeft in Hellendoorn een ijsjesfabriek. Vandebron zou de energie uit de koeienmest van omliggende melkveehouderijen prima kunnen gebruiken. ‘Wij hebben de infrastructuur.’ En zo zou Ben & Jerry’s de eerste b2b-klant van Vandebron kunnen worden – wij zijn benieuwd.