Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cool cateren met Bilder & De Clercq

Rogier Leopold en Diederik van Gelder van Bilder & De Clercq bliezen het publiek op Sprout Challengerday van de sokken met het coolste stukje muur van Nederland: een interactieve boodschappenmuur waar je een van hun maaltijden bestelt door je smartphone bij het juiste plaatje te houden.

Leopold en Van Gelder haken met hun winkel in op stedelijke stellen die lekker en gezond willen koken maar even niet willen dubben over het menu. Op zeven ‘eilanden’ bieden de twee filialen van Bilder & De Clercq in Amsterdam alle ingediënten in afgepaste hoeveelheden voor een zelfkookmaaltijd. Leopold: ‘Dat bolletje knoflook trek je zo van de bol: no waste, dat is waar iedereen mee bezig is.’

Challenger

Vorig jaar nam Sprout Bilder & de Clercq op in zijn Challenger50 lijst van ondernemers die de gevestigde orde uitdagen. Dit jaar stonden ze op Challengerday voor een bak met 500 ondernemers om uit te leggen hoe ze hun – dure – businessmodel vlot hebben gekregen. Retail is namelijk detail, dat moesten de twee, allebei met een achtergrond in de media, heel snel leren.

Al Jazeera

Diederik van GelderVan Gelder (foto links): ‘Iedereen die we over ons plan spraken, raadde het ons af.’ Leopold (foto onder): ‘We kwamen regelmatig dingen tegen waarvan we dachten: jezus, wat moeten we hier nu mee aan?’ Maar toen dat eerste filiaal op de hoek van de Bilderdijkstraat en de De Clercqstraat (je vat hem!) er stond, werd de eetwinkel de darling van de wereldwijde media. Van Gelder, die over de fianciën gaat: ‘Toen we in 2013 begonnen kregen we belachelijk veel aandacht. Wij deden echt iets nieuws en kwamen zelfs op Al Jazeera. Mede daardoor schreef die eerste zaak vrij snel zwarte cijfers.’

Onderschat

Dat het duo er even een filiaaltje bij dacht te gaan doen, maakte de onderneming een stuk complexer. ‘We wilden die snel neerzetten, maar dat veranderde de operatie aan de achterkant behoorlijk. Dat hebben we in onze naïviteit onderschat.’ Inmiddels zijn 10 medewerkers druk in de winkels. ‘In het begin gingen we voor volwassen ervaren krachten. Maar die bleken duur. Nu hanteren we een mix. Met als nadeel – het is nu tentamentijd – dat er nu gaten vallen in de roosters.’

Catering

Maar Van Gelder en Leopold blijven creatief, vooral in het uitbreiden van hun assortiment en de afzetkanalen. ‘Het gaat goed, maar het moet veel beter.’ Voor kinderen zijn er verantwoorde kinderdiners, voor elk moment van de dag hebben ze aanbod in hun winkels en ze sleutelden een cateringformule in elkaar: bestel vanaf je werkplek, en laat het bezorgen of haal het af.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestelmuur

rogier leopoldEn die catering beschikt over een heel bijzonder bestelsysteem: een state of the art bestelmuur, op het Google hoofdkantoor. Dat scherm laat de 14 gerechten zien, plus wat drank en borrelhappen. Wie trek krijgt, moet eerst de Bilder & De Clercq-app downloaden.

Na registratie bestel je de gerechten ofwel door in de app te tikken, ofwel – en dat is een snufje dat wij alleen maar kennen uit Zuid-Korea – door de smartphone voor het gerecht naar keuze te houden. De draadloze NFC-chip in de telefoon zorgt dan voor de communicatie. Vanaf 17.00 uur staan hun boodschappen gekoeld voor de medewerkers klaar.