Dedact Challenger van het Jaar

Dedact, het bedrijf waarmee Koen Strous, Eelko Huizing en Frank van Rest het onderwijs echt het digitale tijdperk in willen tillen, is door Sprout uitgeroepen tot Challenger van het Jaar. Volgens de jury laat Dedact zien dat het onderwijs anders en beter kan.

Dedact was opgenomen in de Sprout Challenger50 van 2014, de lijst met ondernemers die de markt opschudden en de gevestigde orde uitdagen met een concept dat beter, slimmer, sneller, of goedkoper is.

Woensdag moest Dedact-oprichter Koen Strous het in zijn pitch opnemen tegen vier andere finalisten uit de Challenger50: journalistiek platform Blendle, online broker DeGiro, laadpalenexploitant Fastned en Vandebron, dat de consument toegang geeft tot duurzame energie ‘rechtstreeks van de boer.’

Heldere challenge

‘Dedact staat voor een heel heldere challenge,’ aldus jury-voorzitter Oscar Kneppers. ‘Het is niet zomaar een vondst om iets beter en anders te doen dan gevestigde partijen en daar dan een marge uit te wringen. Ze zijn echt bezig om de onderwijswereld, onze jeugd te helpen met beter onderwijs dankzij een digitaal platform dat een einde maakt aan het gesleep met boeken en meer actualiteit biedt. Het laat de wereld zien dat het echt anders en beter kan.’ 

Sprout Challengerday 2014 (dag 1) in beeld:

Grootste in digitaal onderwijs

In drie jaar tijd heeft Dedact zich opgewerkt tot de grootste speler in digitale onderwijsmaterialen: op vijftig van de honderd scholen waar leerlingen al hun werk op een laptop of iPad doen, is Dedact de leverancier. Koen Strous van Dedact tijdens zijn pitch: ‘De grote educatieve uitgeverijen bestaan al 150 jaar en leven van de boeken die ze via boekenfondsen afzetten. Vervolgens is hun businessmodel gebaseerd op het naleveren van te dure werkboekjes. Terwijl digitaal leren echt nodig is om de volgende generatie voor te bereiden op de toekomst en het nieuwe leren.’


Jurylid Wilfred Kik (ABN Amro), de mannen van Dedact, Sprout-hoofdredacteur Karin Husslage en jury-voorzitter Oscar Kneppers (Rockstart)

Blendle publiekslieveling

De mannen van Dedact waren woensdagmiddag ‘blij verrast’ met hun Challenger-titel. De publiekslieveling leek namelijk eerder Blendle, het platform waarmee Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn journalistieke artikelen online en per stuk verkopen. ‘De jury is unaniem heel erg voor kwaliteitsjournalistiek en jonge mensen aan het lezen krijgen is een heilige missie,’ aldus Kneppers. Maar het werd niet scherp welke partijen Blendle nu echt challenget: ‘Dat is de grote vraag: is de uitdaging de gedragsverandering die het wil bewerkstelligen – jongeren laten betalen voor content – of vecht Blendle bestaande partijen de tent uit?’

FastNed tevreden

‘Het gaat mij niet om de prijs’, claimt ‘verliezer’ Michiel Langezaal, samen met Bart Lubbers oprichter van FastNed. ‘Het gaat mij om de zaal.’ Daar zitten volgens hem een hoop potentiële investeerders van FastNed tussen; na het ophalen van 10 miljoen euro heeft het bedrijf nog altijd zo’n 30 miljoen euro nodig om de ruim 200 geplande laadstations langs de Nederlandse snelwegen aan te kunnen leggen.
 
De jury vond dat FastNed met een geweldige missie bezig is maar nogal een ‘tevreden’ indruk maakte. Kneppers: ‘De vraag die bij mij opkomt: wie gaat FastNed op zijn beurt challengen?’ Langezaal zegt wel te begrijpen waarom FastNed door sommigen nog niet als ‘challenger’ gezien wordt. ‘FastNed is anders dan de andere challengers. Wij kijken naar een markt die nog gaat komen.’

De verkiezing kwam daardoor wellicht te vroeg, erkent hij desgevraagd. ‘Een bedrijf als Dedact heeft al 10 procent van de markt, wij nog geen 1 procent. Wij zijn een langetermijnbelegging, maar wel extreem disruptive.’

Lees het Challenger-portret van Dedact


Even napraten met andere Sprout-members tijdens Challengerday