1. Newion stapt in maker tv-apps
Investeerder Newion steekt geld in de Amsterdamse tv-appbouwer 24i Media. Met het extra kapitaal wil het bedrijf van Martijn van Horssen de product- en marktontwikkeling versterken. Van Horssen vertelde Sprout dat de vraag groeit bij tv-zenders naar zijn tv-apps. Zijn bedrijf heeft in het buitenland al kantoren in Barcelona, Buenos Aires en Los Angeles en heeft onder meer RTL, Pathé, Nubeox en FOX Sports als klanten.
2. Corendon-oprichter invloedrijkste Turkse Nederlander
Corendon-oprichter Atilay Uslu is uitgeroepen tot de invloedrijkste Turkse Nederlander. Hij staat bovenaan de lijst ‘50 meest invloedrijke Nederlanders van Turkse origine‘, die is opgesteld naar aanleiding van 50 jaar Turkse immigratie in Nederland. Uslu is volgens de opstellers ‘een ondernemer in hart en nieren’, begonnen als eigenaar van een shoarmazaak en nu eigenaar van een miljoenenbedrijf. ‘Hij is een rolmodel, niet alleen voor de biculturele samenleving maar ook voor vele Nederlanders’, aldus de jury.
3. 3D-printerstartup Leapfrog verdubbelt omzet
Op elektronicabeurs CES in Las Vegas heeft oprichter Mathijs Kossen bekendgemaakt dat de 3D-printers van Leapfrog worden uitgerust met software van de Belgische specialist Materialise. In Ingram Micro heeft de startup daarnaast een flinke distributeur gevonden, die de Leapfrog Creatrs vooral in Europa bij dealers gaat slijten. Leapfrog richt zich vooral op het onderwijs en technisch ontwerpers met zijn apparaten, waarvan het in 2014 100 procent meer verkocht dan in 2013. Cijfers geeft Kossen niet in zijn interview met Sprout.
4. Doorgestart Oad weer ANVR-lid
Busvervoerder Oad, in september 2013 doorgestart uit de failliete reisgroep met dezelfde naam, is sinds woensdag weer lid van de ANVR. Het lidmaatschap geldt als een keurmerk in de Nederlandse reissector. Oad was al toegelaten als deelnemer van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Volgens de Overijsselse onderneming is er veel werk verricht om de organisatie weer op poten te zetten en het vertrouwen van klanten terug te winnen.
5. Startup Flowid bouwt chemische fabriek
6. Coolblue helpt klanten via Whatsapp
We kennen al een taalcursus en een voedingscoach via Whatsapp, nu gaat Coolblue zijn klantenservice uitbreiden met Whatsapp als kanaal. Zeven dagen per week kunnen klanten er hun vragen kwijt, tot middernacht. Coolblue biedt ze die mogelijkheid zodra ze via Facebook of Twitter 1 op 1 communiceren. ‘We willen zijn waar onze klanten zijn’, zegt Pieter Zwart, oprichter en directeur van Coolblue. ‘Of dat nu per telefoon, Facebook, Twitter, YouTube, mail of in onze fysieke winkels is. WhatsApp is daar met 9,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland een logische aanvulling op.’
7. En dan dit: rumoer rond Apple Watch
De Apple Watch kan niet lang meer op zich laten wachten. Volgens 9to5Mac ligt hij in maart in de winkels en legt Apple de laatste hand aan de software. Inmiddels kunnen marketeers er ook al mee aan de slag: Emerce meldt dat het Amerikaanse Tapsense een systeem heeft ontwikkeld, waarmee reclame naar het horloge kan worden gezonden, afhankelijk van zijn locatie.
Tot zover de Sprout update van donderdag 8 januari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren