Maart was een goede maand om te crowdfunden. Of liever gezegd: elke maand groeit de hoeveelheid geld die via crowdfunding naar ondernemingen stroomt. De adviseurs van Fundwijzer houden de 22 belangrijkste platforms bij en komen voor maart op in totaal 7.544.675 euro voor de campagnes die in de voorbije maand met succes zijn afgerond.
Top 5 platforms
De top 5 van platforms wordt aangevoerd door – geen verrassing – Geldvoorelkaar, waar de teller voor campagnes van ondernemers én particulieren uitsloeg tot 2,6 miljoen. Relatieve nieuwkomer Collin Crowdfund was een goede tweede, met een totaal van 1,6 miljoen aan funding. Horeca Crowdfunding, ook een laatkomer, maar wel een die een interessante niche heeft opgezocht, regelde tegen de negen ton, net als Kapitaal op Maat. Lendahand sluit de top 5 met 382.802 euro aan funding.
Lees ook:
Crowdfunding verdubbeld in 2014
Hier halen ondernemers crowdfunding
De grootste hits van 2014
Top 5 campagnes
Waka Waka – 500.000 euro
Waka Waka blijft scoren met crowdfunding. Na drie succesvolle campagnes haalde de leverancier van zonne-lampjes en opladers voor de derde wereld (en enthousiaste buitensporters) weer een half miljoen uit de markt, op Geldvoorelkaar. Maurits Groen en Maurice van Gestel hebben er weer honderden backers bij.
Aalborg Hotel – 400.000 euro
De verbouwing van het Amsterdamse Aalborg hotel kan ook beginnen: in vier dagen haalde ondernemer Ewoud van Woerkom de tonnen op om zich in te kopen in het driesterrenhotel in De Pijp en het vervolgens uit te breiden. Hotelkamers zijn niet aan te slepen in 020, dat weten investeerders blijkbaar ook. Een mooie hit op Collin Crowdfund.
CheapTaxis – 350.000 euro in 6 dagen
Een prijsvergelijker voor taxi’s waar de gebruiker ook meteen kan boeken: de crowd heeft in maart 350K ingezet op Cheaptaxis. Tegen een rente van 8 procent leent ‘het kleine broertje van CheapTickets’ het kapitaal dat nodig is voor het vullen van het zelflerende prijsvergelijkings- en ritveilingsysteem en het aantrekken van genoeg vervoerders om goed te kunnen vergelijken.
Banbao Europe – 350.000 euro in 7 uur
Steven van Bommel timmert lekker aan de weg met Banbaop Europe, dat een licentie heeft op de Chinese Lego-concurrent. In 7 uur tijd haalde hij 350K op bij 132 investeerders, die geloven in de megagroei die Banbao tegemoet kan zien. Na wat juridisch getouwtrek is de Chinese fabrikant de enige partij die de Denen naast zich dulden.
Keygames Network – 350.000 euro
Hekkensluiter in de top 5, die ook rekening houdt met de snelheid waarmee de campagnes hun doelbedrag binnentrekken, is Atilla Aytekin, die voor Keygames Network op Collin Crowdfund groeikapitaal ophaalde. Met Triodor is Aytekin al een van de succesvolste Nederlandse Turken, voor de casual games van Keymgames wordt het tijd dat ze de slag naar mobieltjes en tablets maken.
Crowdfunding Day
Als je geïnspireerd bent door deze campagnes, kan het geen kwaad eens te kijken of je naar Crowdfunding Day wilt komen, Europa’s grootste crowdfunding congres op 12 mei. Niet dat Sprout geld verdient aan reclame voor het event, maar we gaan in elk geval en we zijn bijzonder trots dat we de publieksverkiezing van de Crowdfunding Awards op Sprout.nl mogen hosten. De platforms mogen zelf hun favoriete campagnes nomineren, zodra we de shortlist binnen hebben, hoor je meer.