Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunders trekken portemonnee voor interactieve glijbaan

Waterglijbanen upgraden met lichteffecten en social media: het Nederlandse iSlide blijkt er een mooie niche mee te hebben aangeboord. Zes dagen na de lancering van zijn crowdfundingcampagne hebben investeerders al ruim de helft van het benodigde groeigeld toegezegd.

Niet de lengte of vorm van een glijbaan, maar de mate van interactie en competitie zijn wat mede-eigenaar Edwin Keijzer betreft bepalend voor de populariteit van een glijbaan, en dus ook van het zwembad als geheel.

‘Competitie, social media en gaming, dat interesseert de jeugd van tegenwoordig’, zegt Keijzer. ‘We zitten in een belevingseconomie, dus je moet alle zintuigen prikkelen.’

iSlide is een onderdeel van het welness-bedrijf The Art of Living Well, dat al veel langer producten maakt voor zwembaden, hotels en sportscholen. Met het concept van iSlide worden zwembaden verleid met nieuwe verdienmodellen. Zoals het verkopen van video-streams of het verzamelen van social media-profielen.

‘Je glijbaan kan nu inkomsten gaan opleveren’, aldus Keijzer. ‘Je bereikt enorm veel mensen. Tot nu toe zet je een glijbaan neer omdat je dat gewoon nodig hebt voor je zwembad of pretpark, nu wordt het een interactief onderdeel van de beleving.’

Na de eerste 12 glijbanen te hebben omgetoverd tot een iSlide verwacht Keijzer volgend jaar nog eens 20 projecten te voltooien, verspreid door heel Europa. Omdat het bedrijf inmiddels ook een aantal aanvragen buiten Europa heeft gekregen zal er een iSlide-vestiging worden opgericht in de VS. Vanuit die nieuwe locatie zullen ook Aziatische glijbanen benaderd gaan worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De driejarige, gecrowdfunde lening (rente: 7 procent) is nodig ‘om de groei te kunnen behappen’. ‘Wij zien veel kansen, en dat gaat zo snel, daar moet je gelijk iets mee doen’, zegt Keijzer. ‘De moeite van het naar de bank gaan hebben we niet eens genomen. Crowdfunding is de nieuwe wereld.’

Behalve in de internationale uitbreiding iSLide steekt het geld ook in het ontwikkelen van nieuwe software, een showroom, vervoermiddelen en extra personeel. ‘We hebben bewust gekozen gekozen voor focus en deze niche in de markt. Je wordt gekieteld om in andere markten te stappen, maar daar moet je voor waken. Vaak zijn we qua timing te vroeg, maar nu zijn we spot on.’