Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hierop moet je letten als je een crowdfundplatform kiest

Crowdfunding is vergeleken bij bankfinanciering nog klein, maar desondanks kunnen ondernemers in Nederland kiezen uit tientallen platforms. Hoe zie je door de bomen het bos? Expert Gijbert Koren legde het woensdag uit tijdens Crowdfunding Day.

Het is een inmiddels klassieke vraag bij crowdfunding: ga je voor een snelle financiering of zie je crowdfunding vooral als een goede marketingcampagne? Hoe langer de campagne duurt, des te groter is de kans dat hij vooral de marketing dient, zei Koren tijdens Crowdfunding Day Europe in Amsterdam.

Looptijd campagne

Hij haalde een interessant staatje erbij met de gemiddelde looptijd van succesvolle campagnes op diverse platforms. Op Collin Crowdfund lopen leningen al binnen een uur vol, bij geldvoorelkaar duurt dat gemiddeld een dag en bij Horeca Crowdfunding duurt dat 3 dagen. Heel goed als je snel aan de slag wil met je kapitaal, maar voor je zichtbaarheid is zo’n flitsende campagne misschien niet ideaal. Bij OneplanetCrowd, CrowdAboutNow en Kickstarter lopen de campagnes gemiddeld de maximale 60 dagen.

Marketing en contactgegevens

Als je daarvoor kiest, ga je op zoek naar een netwerk van mensen van wie je wil dat ze je vertrouwen en steunen, en vraagt hen om mee te doen. Houd er rekening mee dat zo’n campagne veel tijd kost: volgens Koren gemiddeld 2,5 dag per week, zodra de campagne live is. “Je bent continu bezig om mensen enthousiast te maken en ambassadeur te maken van jouw product.” Het kan goed zijn, om ook over de contactgegevens van je investeerders te beschikken. Niet alle platforms staan die af, maar de partijen die de maandenlange campagnes draaien, delen ze in de regel wel.

Kosten

Er zijn 9 platforms – Koren noemt ze ‘The Big Nine’ – waar vorig jaar meer dan 5 miljoen euro aan crowdfunding doorheen stroomde. Douw&Koren timmerde met Fundipal een site in elkaar waarop onder meer de kosten van 36 platforms genadeloos in beeld worden gebracht.

Als je een lening crowdfundt, zul je rente moeten betalen. Maar het gebruik en de diensten van een platform kosten ook geld. De kosten voor platforms als Geldvoorelkaar en Collin Crowdfund zijn meestal opgebouwd uit een analyse-fee (een paar honderd euro), in rekening gebracht om je project te screenen, een success-fee (een percentage van het opgehaalde bedrag) en een jaarlijkse fee voor het beheer: het regelen van de betaling van de termijnen aan investeerders en de communicatie tussen crowd en ondernemer.

Die kosten kunnen, afhankelijk van het doelbedrag, behoorlijk verschillen. Voor een lening van 90K met een looptijd van 5 jaar geldt is Funding Circle met ongeveer 4.000 euro kosten over de totale looptijd bijvoorbeeld relatief goedkoop, terwijl Geldvoorelkaar 6.000 euro vraagt. “Maar bij grotere bedragen wordt Kapitaalopmaat weer interessant”, aldus Koren. Met 4 tot 5 procent aan kosten moet je meestal wel rekening houden.

Screening door platform of de crowd

Nog een verschil tussen de platforms: de mate waarin ze je project screenen en al dan niet afwijzen. Indiegogo is beroemd om de lijdzaamheid waarmee het alles toelaat op zijn site, partijen als Collin sturen je een coach toe en plaatsen alleen verzoeken online, die voldoen aan taelijk strikte voorwaarden. “Ook hier moet je je de vraag stellen: wil je zaken doen met de crowd of met het platform?”

Risico’s

Aan de kant van de investeerder zijn er ook verschillen. Kan je als financierder bijvoorbeeld zien hoe het risicoprofiel zich tijdens looptijd van een lening ontwikkelt? Sommige platforms geven dit inzicht al, merkt Koren op. Zo werkt Kapitaalopmaat samen met Sparkholder, waarbij een koppeling wordt gelegd met het boekhoudsysteem van de ondernemer. Daardoor kan een investeerder globaal zien hoe het met de ondernemer gaat en inzicht krijgen in de belangrijkste cijfers.

Platforms geven langzaam maar zeker meer openheid van zaken over het aantal defaults (niet terugbetaalde leningen), maar Koren moedigt ze aan om nog transparanter over te worden. “Laat ook zien wat je beoogde default-rate is. In de VS en Engeland is men hier al veel verder mee.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een default-percentage van 5 procent zou volgens hem ‘normaal’ zijn. Geldvoorelkaar, het oudste en grootste platform, gaat daar met 4,5 procent redelijk naar op weg. Banken rapporten dit soort cijfers niet, maar voor een crowdfundplatform is het niet meer dan logisch, vindt Koren. “Daar zijn het immers de financierders die het schip ingaan, niet de bank zelf.” Of de default rate bij banken lager ligt? Die hangen dat niet aan de grote klok. “Maar neem van mij aan, dat de platformen nog wat kunnen leren van de banken wat dat aangaat.”