Mekic’ schreef Domeinbalie.nl al in bij de KvK toen hij vijftien was, en heeft het met succes weten uit te bouwen. Inmiddels heeft hij 14 man in dienst en hoopt hij dit jaar een omzet van 1.200.000 euro te behalen.
Mekic’ sprong er voor de Sprout-jury uit omdat hij op zijn zestiende al zo ver was met zijn bedrijf dat hij zich door de rechter meerderjarig liet verklaren, zodat hij voortaan alle handtekeningen zelf kon zetten. Ook weet hij zijn onderneming te combineren met lesgeven, coachen, vakken volgen aan de UvA en spreken op congressen, zelfs tot in Houston. “Het is een kwestie van verleiden, vriendelijk lachen, maar ook streng zijn en willen innoveren”, vat hij het ondernemerschap samen.
Toekomstplannen
Mekic’ toekomstplannen zijn ambitieus en internationaal. Hij wil naar het buitenland, Duitsland om mee te beginnen. De eerste stap heeft hij eerder dit jaar gezet met het Eurovisie Songfestival, waarvoor hij ingehuurd was als mediaconsultant voor communicatie en pr. Daar kon hij goede contacten opdoen, want hij zat er om de tafel met de mensen van Google, Facebook en Twitter.
Mekic’ tips voor andere jonge ondernemers: “Blijf bij jezelf, ga geen rol spelen! En probeer zelf kapitaal op te bouwen. Al is het maar één procent van je omzet. Het voelt zoveel lekkerder om je eigen kapitaal uit te geven. Dan kun je ook makkelijker risico’s nemen en onverwachte klappen opvangen”, is zijn ervaring.
VOC-mentaliteit
Mekic’ ontving zijn prijs tijdens de Business Baby Borrel in café Werck in Amsterdam. Na afloop toonde hij zich ontroerd door alle positieve reacties: “Het was een grote verrassing dat ik won, want de andere ondernemers uit de lijst zijn stuk voor stuk goede kandidaten. Deze 25 onder de 25-lijst heeft bewezen dat de VOC-mentaliteit terug aan het komen is. Dat is belangrijk voor ons als klein landje, om op lange termijn te blijven meedraaien in de wereldeconomie. Ik ben blij dat er zoveel jongeren zijn die zich dag in, dag uit met ondernemen bezighouden.”