10. Businessplan op 1 A4 – Marc van Eck & Ellen van Zanten
Hoe kan het dat we zoveel goede plannen hebben, maar ze zelden realiseren? Marc van Eck en Ellen van Zanten hebben het antwoord: veel plannen zijn niet concreet genoeg. In hun boek Businessplan op 1A4 leggen zij uit hoe je aan de hand van OGSM (Objective, Goals, Strategies, Measures) een plan op één A’tje maakt dat wel werkt.
9. Waar haal je de energie vandaan? – Hans van der Loo & Patrick Davidson
Energieke mensen zitten beter in hun vel, maar waar halen zij de energie vandaan? Energie is nodig om succesvol te zijn, maar hoe laad je je voldoende op? In Waar haal je de energie vandaan geven Hans van der Loo en Patrick Davidson vijf geheime tips om genoeg energie te hebben voor zowel werk als privé.
8. Agile managen – Mike Hoogveld
Iedere organisatie heeft ermee te maken: een markt die constant verandert. Wie over een aantal jaar ook nog wil bestaan, zal moeten beschikken over aanpassingsvermogen. Maar hoe doe je dat? In zijn boek Agile managen licht Mike Hoogveld niet alleen de term toe, maar laat hij ook zien hoe het toe te passen is op iedere organisatie – van topbedrijf tot start-up.
7. Kiezen voor winst – Stefan Stremersch
Iedereen wil toch meer winst behalen? Dat is het uitgangspunt van dit boek. Door middel van een hoop praktijkvoorbeelden en cases laat Stefan Stremersch in Kiezen voor Winst zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden en er dus geen gouden weg is om meer winst te behalen. Voor elk bedrijf kan dit namelijk anders zijn en bovendien ligt het aan de keuzes die je als verantwoordelijke maakt.
6. Ontdek je sterke punten – Marcus Buckingham
Wat zijn jouw sterke punten? Vaak wordt er gefocust op zwakke eigenschappen in plaats van de positieve punten aan onszelf. In dit boek breekt de Amerikaanse consultant Marcus Buckingham met dit principe. Wie focust op de dingen die hij goed kan, zal zich sneller ontwikkelen dan iemand die enkel kijkt naar wat hij niet kan.
5. Nooit af – Martijn Aslander & Erwin Witteveen
Nieuwe technologieën en manieren om samen te werken. Ze beloven stuk voor stuk verbetering, maar wat gebeurt er als ze allemaal tegelijkertijd uitkomen? Wat doet het met de wereld als we allemaal vrij kunnen publiceren, dupliceren en produceren en wat betekent het voor het bedrijfsleven als mensen bijdragen aan een betere wereld belangrijker gaan vinden? Er ontstaan eindeloze mogelijkheden, die Aslander en Witteveen uiteen zetten in dit boek.
4. De wet van Snuf – Jos Burgers
Wat je geeft, krijg je terug. Het is een principe dat op bijna alle situaties toepasbaar is. Iets wat we weten, maar er zijn maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Van fooi tot vertrouwen – geven blijft voor de meesten van ons moeilijk, terwijl een goede relatie alleen daarmee kan bestaan. Burgers legt aan de hand van 26 manieren om te geven in dit boek uit hoe we hier beter in kunnen worden.
3. Verdraaide organisaties – Wouter Hart & Marius Buiting
Er bestaat een hoop onnatuurlijke managementlogica binnen bedrijven, die zorgen dat organisaties soms niet meer vooruit komen. Recht daar tegenover staan excellerende organisaties, die zaken zo eenvoudig mogelijk houden. Hoe kom je uit een verdraaide organisatie met een hoop onlogische regels tot een eenvoudig, goed functionerend bedrijf? Wouter Hart ging in gesprek met Marius Buiting, directeur van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorginstellingen, en samen tekenden zij dit boek op.
2. Waar een wiel is, is een weg – Jaap Bressers
Een opvallend boek op de tweede plaats. Niet alleen werd dit boek in 2015 het meest verkocht via Managementboek, ook is dit een persoonlijk verhaal van de schrijver. Jaap Bressens was voorbestemd om topmanager te worden, tot hij op zijn 21ste tijdens een duikongeluk zijn nek brak en in een rolstoel belandde. Aan de hand van zijn ervaringen laat Bressens zien hoe je met kleine dingen het verschil kan maken.
1. Maak ze gek – Aartjan van Erkel
Terwijl het internet steeds groter wordt, zijn er nog steeds genoeg ondernemers die klagen dat ze te weinig klandizie binnenhalen via het wereldwijde web. De marketing die vroeger werkte, is veelal door het internet ingehaald. Hoe haal je anno 2016 klanten over, met een steeds grotere concurrentie door het internet? Sprout-member Aartjan van Erkel laat aan de hand van psychologische inzichten zien hoe je klanten zo ver krijgt online voor jou te kiezen.
Zie ook: de 15 best verkochte ondernemersboeken van 2015