Bilder & De Clercq lanceerde twee jaar geleden een supermarktconcept waarbij klanten kunnen kiezen uit kant-en-klaarrecepten, die wekelijks worden aangevuld nieuwe ideeën. Dat concept gooide hoge ogen, won een Amerikaanse innovatieprijs en schopte het tot Sprout Challenger.
Samen met Google werd een interactieve bestelmuur ontwikkeld voor bedrijven. Daarmee kunnen werknemers een avondmaaltijd bestellen, die dezelfde dag op kantoor wordt afgeleverd. Na een lancering bij het Nederlandse hoofdkantoor van Google staat die ‘wall’ nu ook in het net opgeleverde nieuwe hoofdkantoor van Deloitte, en bij het iets verderop gelegen onderkomen van Accenture.
Ook met TomTom werd een deal gesloten, terwijl Van Gelder en zijn compagnon Rogier Leopold gesprekken voeren met bedrijven als ING, ABN Amro, PwC en Schiphol; Bilder & De Clercq-vestigingen op treinstations zijn wat Van Gelder betreft ook een optie.
De interactieve receptenmuur
Concurrentie van een dienst als HelloFresh ziet Van Gelder overigens niet. ‘Wij focussen op stedelingen, die gaan veel vaker – ad hoc – naar de supermarkt. Die mensen hebben dagelijks de vraag: wat gaan we eten. Veel mensen willen volgens hem geen abonnement, omdat ze merken dat ze gerechten weggooien of toch niet lekker vinden. Bij ons heb je de keus, ga ik bij vrienden eten, bij Takeaway of Bilder & De Clercq?’
Desondanks moesten de ondernemers vorige maand hun tweede maaltijdenwinkel op de Amsterdamse Ceintuurbaan na een jaar alweer alweer afbreken. ‘Dat is een harde leerschool.’
Terwijl hij zijn wonden likt, trekt Van Gelder deze 3 lessen uit 2 jaar startup-ervaring:
1. Locatie, locatie, locatie
De tijdelijke sluiting van een nabijgelegen brug hielp niet – veel fietsers kozen een andere route – maar wat vooral telt, volgens Van Gelder: Locatie, locatie, locatie. ‘Dat is de harde leerschool’, erkent de ondernemer. ‘Wij moeten heel dichtbij een supermarkt zitten, waar mensen al de mindset hebben om boodschappen te doen. Dat werkt bij onze eerste winkel erg goed.’
Van Gelder gelooft nog altijd sterk in retail. ‘Zo’n fysieke aanwezigheid is het beste billboard dat je kunt wensen. Maar we willen toe naar een model met een flagship store, met meerdere pickup-points. De meeste omzet wordt geboekt bij mensen die op weg zijn van werk naar huis. Op die route moeten wij zitten.’ Die strategie gaan de ondernemers ook toepassen in een volgende stad, waarschijnlijk Den Haag.
2. Wees niet bang om samen te werken
Positioneerde Bilder & De Clerq zichzelf in eerste instantie als alternatief voor de supermarkt, inmiddels loopt er juist een test in samenwerking met supermarktketen Plus. Bilder & De Clercq ontwikkelt daarbij in 9 pilot-winkels meubels, waar kant-en-klare recepten te vinden zijn met ingrediënten van die supermarkt. ‘Plus zit in een landelijk verzorgingsgebied waar we zelf niet zouden gaan zitten; het is geen concurrent. Ten tweede, hoe mooi is het als je nieuwe manier van eten aanbieden bij een breder publiek bekend wordt?’
Daarnaast besteedt Bilder & De Clercq zijn logistiek uit aan maaltijdenbezorger TringTring, met als extra voordeel dat Bilder & De Clercq in hun app staat staat samen met andere partijen die allemaal ‘mooie, duurzame producten’ aanbieden in plaats van alleen maar pizza’s en ander fastfood.
3. Je businessmodel is nooit af
Ook een retailstartup als Bilder & De Clercq moet continu zijn business model tweaken. ‘Het initiële business plan kun je op de dag van de livegang al weggooien’, zegt Van Gelder. ’60 procent van de zaken loopt anders dan je denkt. In de jaren die volgen ga je op zoek naar een goed businessmodel.’
‘Ons businessmodel zal altijd retail als basis hebben, maar online bestellen wordt nog belangrijker dan we eerst hadden gedacht. Binnenkort kan dat ook via onze website.’
Zo is Bilder & De Clercq wat Van Gelder betreft binnen ‘het gedoe’ van koken al de beste oplossing. ‘De next level is dat je niet naar ons toe hoeft te komen, maar dat wij naar je toe komen.’