Oprichters Floris van Hoogenhuyze (26), Thijs Janssen (25) en Sebastian de Groot (24) waren al actief als ondernemers, maar zagen een gat in de markt voor een nieuwe onderneming, een deelplatform dat de naam Barqo.nl heeft gekregen.
Van Hoogenhuyze wijst op de 15.000 boten in Amsterdam die een groot gedeelte van de tijd niet gebruikt worden. ‘Er ligt voor zo ongelooflijk veel kapitaal stil in het water’, zegt Van Hoogenhuyze. ‘Wij zien enorm veel kansen om daar een deelplatform voor te maken. Varen wordt zo toegankelijker, en voor de samenleving is het duurzamer.’
Snappcar
Het businessmodel lijkt op een dienst als autodeler Snappcar: booteigenaren (‘captains’ in Barqo-terminologie) bieden hun schepen te huur aan via Barqo, dat zelf 10 procent van de transactie verdient. In de VS is Boatbound.co een vergelijkbaar ‘pier-to-pier’-platform.
Hoeveel een dagdeel varen kost is net als bij Snappcar een kwestie van vraag en aanbod; de uitlener bepaalt. Gemiddeld zal een boot per dagdeel zo’n paar honderd euro kosten, verwacht Van Hoogenhuyze, ‘maar dat is pure marktwerking’.
De oprichter noemt Snappcar en Airbnb als inspiratiebronnen voor zijn nieuwe bedrijf, maar wil zich niet beperken tot een specifiek voorbeeld. ‘We hebben ons laten inspireren door de algemene trend en de manier waarop dit wordt opgepikt door een nieuwe generatie gebruikers.’
Aan boord halen
De zelfgefinancierde startup moet later dit jaar live gaan; tot die tijd proberen de oprichters via voorinschrijvingen zo veel mogelijk booteigenaren die hun vaartuig willen delen uit te nodigen om met het platform in zee te gaan.
De oprichters mikken in eerste instantie niet op ‘winstmaximalisatie’ maar vinden het belangrijk om eerst het platform goed neer te zetten. Om daarvoor zoveel mogelijk vaarders aan boord te krijgen, geeft de startup de eerste 1000 gebruikers van het platform 50 euro aan ‘Barqo-tegoed’.
Aansluiten bij bestaande deelplatforms is voor de startup geen optie. ‘Wij kiezen voor dit dedicated platform omdat er in Nederland een vaarcultuur heerst en zo’n soort platform nog niet bestaat.’
Verzekeraars
Om de risico’s bij het uitlenen van boten te beperken praat Barqo met een aantal verzekeraars. De bedoeling is dat eigenaren die hun boot uitlenen hun schuit kunnen verzekeren, maar dat wordt niet verplicht.
Na een eerste testfase waarin het model wordt fijngeslepen moet het platform later dit jaar écht llve gaan en zal blijken of het Barqo voor de wind gaat. Aan ambities in ieder geval geen gebrek: ‘Over twee jaar willen we in elk varend gedeelte van Nederland een gevestigde naam zijn’, zegt Van Hoogenhuyze.
Concurrentie
Hoewel Hoogenhuyze geen kapers op de kust zegt te zien, krijgt Sprout kort na het schrijven van dit bericht lucht van het vergelijkbare deelplatform Goboat.nl, dat zich in hetzelfde (voorinschrijf-)stadium blijkt te bevinden als Barqo. Net als Barqo bestaat het team achter Goboat uit drie twintigers, die door slim gebruik van online tools een snelle start als ondernemer kunnen maken.
Mede-oprichter Quinten Hoogeboom van Goboat noemt het ‘puur toeval’ dat beide startups tegelijk met een botendeelconcept op de proppen komen, maar ziet dit niet als een bedreiging. ‘Het is blijkbaar een teken dat het leeft’, zegt Hoogeboom over de groei van de deeleconomie.
‘En dat merken wij ook op basis van het aantal mensen dat zich bij ons aanmeldt.’ De fee bedraagt bij Goboat 15 procent per transactie, en dat is deels het gevolg van de verzekering die daar straks bij inbegrepen zit, licht Hoogeboom het verschil met Barqo toe.
Er is volgens hem genoeg plek voor twee platforms, maar ‘wij zijn er van overtuigd dat wij uiteindelijk het dominante platform worden’, zegt Hoogeboom strijdlustig.
Kom ook naar het Sprout-event: Welcome to the sharing economy