1. Feesten en partijen
Flyers zijn bij uitstek geschikt om feesten en evenementen in bijvoorbeeld de horeca te promoten. Leg ze neer of deel ze uit en de kans is groot dat jouw doelgroep tenminste een blik op de flyer werpt. Voor winkels zijn ze een uitkomst om kortingsbonnen of aanbiedingen in te verpakken. Bied ze bijvoorbeeld aan in het winkelcentrum of op de parkeerplaats, dan kan de klant met zijn bon meteen zijn slag slaan in de winkel.
2. Beleving
Om het modewoord beleving er maar weer even in te gooien: een brochure is een papieren cadeautje. Het is tastbaar en, als het goed is, aantrekkelijk om te bekijken. Een goede brochure blijft vaak een tijdje liggen en wordt tussen de bedrijven door even doorgebladerd. Dat gebeurt niet met elektronische promotie; mailtjes moeten actief worden geopend en krijgen vaak maar heel kort aandacht.
Helemaal chic zijn de tot bedrijfsbladen uitgegroeide brochures. Zij hebben geen overduidelijk promotionele functie, maar bieden de consument bruikbare informatie en entertainment. De lezer voelt zich zo al snel verbonden met het merk.
3. ‘Cultuur doet het met papier’
Vooral de culturele sector maakt veelvuldig gebruik van papieren brochures. Culturele instellingen besteedden in 2013 gemiddeld 23.000 euro aan printmedia, zo blijkt uit onderzoek. Bijna elke culturele instelling maakt jaarlijks een geprinte brochure met de seizoensagenda. Een mooi vormgegeven, tastbare gids – die het ‘cadeaugevoel’ geeft – kan bijdragen aan het aangename gevoel van uitgaan, kunst en schoonheid.
Daarnaast maken veel musea, festivals, theaters, muziekcentra en schouwburgen voor de afzonderlijke voorstellingen programmaboekjes. Het alternatief; een programmaboekje op je telefoon, is lastig in deze sector omdat je je telefoon tijdens de meeste voorstellingen moet uitzetten. Ook in de culturele branche is het magazine in opkomst. Sommige instellingen maken van de agenda een glossy met achtergrondinformatie en interviews.
4. Mix
Print is ook een effectief middel in combinatie met andere media. Zo kan het zorgen voor meer verkeer naar de website. Denk aan QR-codes, Layar en Clickable Paper, die de gebruiker via dagbladadvertenties of verpakkingen naar internet leiden. Daar kan die in bepaalde gevallen meteen actie ondernemen, zoals het doen van een aankoop. Verder is uit onderzoek gebleken dat een consument boodschappen die via verschillende kanalen bij hem terechtkomen, eerder accepteert.
5. Persoonlijk scoort
Een persoonlijke en doelgerichte mailing, waarbij de ontvanger bij naam wordt genoemd en wordt aangesproken op zijn interesse, doet het goed en je kunt er een grote groep mee bereiken. Als je je doelgroep kent en over de adressen beschikt van bijvoorbeeld hobbyfietsers van 50+, zal het effect van een flyer in de brievenbus vlak voor de lente begint, groter zijn dan een schot hagel per mail. Juist in een tijd van massamailings vinden consumenten het fijn als ze persoonlijk worden aangesproken.