1. Wat is Instagram?
Instagram is een sociaal netwerk waar wereldwijd 400 miljoen gebruikers foto’s delen en korte video’s (van maximaal 15 seconden). Instagram dankt zijn populariteit vooral aan de mogelijkheid om de gedeelde foto’s (lees: selfies), mooier te maken met filters. In Nederland zijn er meer dan 2 miljoen gebruikers, van wie 1 miljoen dagelijks inlogt.
2. Wat is Snapchat?
Met Snapchat kun je foto’s en video’s, oftewel ‘snaps’, versturen naar wie je maar wilt. Het onderscheidende van Snapchat is dat een snap slechts tussen de 1 en 10 seconden zichtbaar is, daarna is hij voorgoed verdwenen. Je kunt een snap ook in een ‘verhaal’ plaatsen. Een verhaal bouw je gedurende de dag op door foto’s en video’s van gekke filters, teksten en emoji’s te voorzien. Een verhaal is 24 uur lang zichtbaar voor je volgers, waarna ook deze in het niets opgaat. Je kunt natuurlijk een screenshot maken van een snap die je ontvangt, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. De maker van een snap krijgt dan een melding.
Snapchat is in Nederland vooral populair onder 12- tot 19-jarigen, maar ook steeds meer twintigers en dertigers snappen (het). Wereldwijd zijn er meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers, in Nederland is dat er volgens het bedrijf ‘enkele miljoenen‘, al noemt het geen concreet getal.
3. Wat is nou precies het verschil tussen Snapchat en Instagram?
Toen Snapchat populair werd, probeerde Facebook, dat eerder ook Instagram kocht, de dienst te kopen. Snapchat-oprichter Evan Spiegel wimpelde Facebook-baas Mark Zuckerberg af, waarop die laatste Instagram Stories lanceerde. Instagram Stories is een goed gelukte kopie van Snapchat. Met Instagram Stories kun je ook foto’s en video’s delen die na 24 uur vanzelf verdwijnen.
Omdat de verhalen meestal weer snel in het niets opgaan, is Snapchat minder gericht op het krijgen van veel volgers. De verhalen die je deelt hoeven daardoor niet mooi te zijn. Bij Instagram is dat wel belangrijk. Instagrammers hebben door de jaren heen volgers verzameld met het delen van bewerkte foto’s. Die volgers willen ze houden, daarom zijn ze selectiever in wat ze laten zien. Snappers zijn vaak intuïtiever, wat ongepolijste snaps oplevert, terwijl Instagram Stories meer structuur heeft en gestileerder is.
4. Hoe gebruiken jongeren Instagram?
Met Instagram volgen jongeren beroemdheden, ze vormen communities waarin ze onderwerpen bespreken die ze leuk vinden en hebben contact met elkaar via hashtags, comments en direct messages (DM). Populaire modebloggers groeien meestal sneller op Instagram dan op hun eigen blog, voetbalclubs en sporters hebben er veel volgers en beroemdheden zoals Doutzen Kroes, Tiësto en Robin van Persie zijn razend populair. Ook tv-programma’s zoals The Voice en The Voice Kids doen het goed op Instagram.
Instagram-onderwerpen die veel aan bod komen in communities zijn mode, sport, eten en reizen. De onderwerpen houden de community-leden niet alleen bezig op Instagram, maar ook daarbuiten, in het ‘echte leven’.
Tieners liken bijna alles van vrienden. Met termen als ‘like4like’ en ‘follow4follow’ proberen ze meer likes en volgers te krijgen. Jongeren liken gesponsorde content van hun idolen net zo makkelijk als niet-commerciële content. Het feit dat het om betaalde content gaat, zien ze niet als bezwaar, zolang het hen maar interesseert. Doordat er steeds meer oudere Instagrammers bij komen (tussen de 40 en 70 jaar), wijken jongeren uit naar andere kanalen, bijvoorbeeld met eigen tags en via de DM-functie.
5. Hoe gebruiken jongeren Snapchat?
Jonge Snapchatters gebruiken de app vooral om selfies en video’s, met de genoemde filters en emoji’s, naar vrienden te sturen en ze bekijken de verhalen van vrienden, bekende vloggers of YouTubers. Om iemand te vinden op Snapchat moet je zijn of haar schermnaam kennen. Met alleen een ‘echte’ naam kom je niet ver.
De app is zo ingewikkeld ontworpen dat ouders niet kunnen checken wat hun kinderen op Snapchat doen. Dat zorgt ervoor dat Snapchat privé aanvoelt.
Veel jongeren weten niet dat organisaties en merken op Snapchat zitten. Ze willen hen wel volgen, maar dat moet wel een aantrekkelijke optie zijn. Ook hier geldt weer: commercie is geen bezwaar, zolang het interessante content oplevert. Als een onderneming regelmatig exclusieve, vermakelijke en interactieve content deelt, is dat voor veel jongeren best de moeite waard. Het is helemaal leuk als organisaties en merken snaps gebruiken die snappers zelf hebben gesnapt naar de organisatie of het merk.
6. Hoe kan jouw merk jongeren op Instagram bereiken?
Vooral kleding-, sport en retailmerken zijn actief op Instagram. Denk: Nike, Starbucks, Victoria’s Secret, G-Star RAW en KLM. Instagram is interessant als jouw doelgroep actief is op Instagram en je jouw product visueel kunt weergeven. Als je leuke foto’s of video’s van dat product kunt maken, kun je Instagram effectief inzetten. Denk: auto’s, beautyproducten, recepten en kleding. Als je Instagram wilt inzetten, maak je content dan zo natuurlijk mogelijk en laat de reclameboodschap achterwege. Regelrecht reclame maken is echt not done op Instagram.
Een leuk voorbeeld van hoe je Instagram kunt inzetten komt van Ikea Noorwegen. Het bedrijf wilde zijn catalogus beschikbaar stellen via Instagram. Om dit te realiseren vroeg Ikea zijn Instagram- en Facebook-volgers om een foto te maken van hun favoriete product uit de catalogus. De volgers moesten hun favoriete product op Instagram zetten met een speciale hashtag. Hier was een winactie aan gekoppeld. Het gevolg was dat binnen 4 weken de hele Ikea-collectie op Instagram stond.
7. Hoe kan jouw merk jongeren op Snapchat bereiken?
De mogelijkheden om op Snapchat te adverteren groeien en lopen uiteen tot het sponsoren van filters en lenzen, tot een complete take-over van een verhaal. Een leuk voorbeeld hiervan komt van Wolters Kluwer. De uitgever van de welbekende Collegebundel liet drie rechtenstudenten hiervoor promotie maken, door hen tijdelijk het Snapchataccount van de Collegebundel over te laten nemen. Dit werd via Facebook-filmpjes aangekondigd.
De drie vertelden via foto’s en video’s over hun studie, de stad waar ze studeerden en gaven tips over het gebruik van de Collegebundel. Door de rechtenstudenten zelf te laten snappen, spraken zij andere (potentiële) rechtenstudenten aan en had de promotie niets van een traditionele reclamecampagne.