Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je reclame zonder (veel) budget

Reclame maken zonder ook maar één cent uit te geven is lastig. Maar met een minimaal budget kom je een heel eind, zegt ondernemer Marieke de Koning van De Reclamefabriek: samen met haar man runt ze een fietsenwinkel in Haarlem.

1 Vertel je verhaal

Ondernemers zou ik aanraden om zichzelf te filmen met zijn smartphone en een persoonlijk verhaal te vertellen. Leg uit wat je doet en waarom. Vertel over je passie. Zet jouw verhaal op social media en je zult zien dat het mensen raakt.

2. Werk samen

Werk samen met andere ondernemers uit de buurt voor bijvoorbeeld een evenement. Heb je een verswinkel? Verenig je krachten met een poelier, bakker en chocolatier en organiseer bijvoorbeeld een proeverij. Iedereen levert een paar producten, voeg de klantenbestanden van de deelnemende ondernemers samen en je hebt al snel een grote doelgroep met potentiële fans.

3. Maak contact met je klant

Wij hebben eens een fietstocht georganiseerd en serveerden daarna soep en tosti’s in de winkel. Dat was een groot succes en voor een paar honderd euro waren we een aantal enthousiaste klanten rijker. Sommigen ontpopten zich tot een echte ambassadeur; klanten die positieve verhalen over de winkel verspreidden.

4. Mond-tot-mond

Zet je ambassadeurs in. We hebben die van ons eens uitgenodigd voor een diner in de winkel. Een bevriende kok had gekookt. De klanten mochten allemaal iemand uit hun fietsclub meenemen. Superleuk en het leverde de winkel dertig nieuwe ambassadeurs op.

5. Gebruik social media zorgvuldig

Natuurlijk zijn sociale media goede reclamekanalen. Een leuk filmpje op Facebook of een dagelijkse Wist-je dat-rubriek kunnen uitstekend werken. Maar dan moet je het wel goed doen. Als het te veel houtje-touwtje wordt, kunnen sociale media juist tegen je gaan werken. Dan wordt het antireclame.

Als je twittert of blogt, zorg dan dat je weet waar je het over hebt of haal er iemand bij met verstand van zaken. Dat kunnen mensen zijn uit je netwerk met wie je bijvoorbeeld een barterdeal kunt sluiten. Zij helpen jou met social media en jij geeft ze bijvoorbeeld een product uit je winkel.

6. Guerillamarketing! Of juist niet?

Ondernemers willen vaak ‘iets met guerillamarketing’ doen. Dat kan uiteenlopen van wildplakken in de stad, tot het bedenken van een viral. Het is overigens een misvatting dat guerillamarketing altijd goedkoop is. De verspreiding mag misschien niet duur zijn, maar het succes ervan valt of staat met een goed idee. Als je een bureau om een goed idee vraagt, kost dat geld.

Daar komt bij dat je goed moet nadenken of guerillamarketing wel goed werkt voor jou. Heeft het zin om studenten met een sandwichbord met de naam van jouw winkel door de stad te laten lopen? Soms is een mail naar de juiste doelgroep effectiever. E-mailmarketing vanuit jouw database, waarbij je eigen templates en beeld gebruikt, is ook een goed middel, en een stuk goedkoper.

7. In de krant

Zoek de lokale pers op. Besta je vijf jaar? Heb je je vijfhonderdste klant binnen gehaald, een leuke actie bedacht of doe je mee aan een evenement op Koningsdag? Stuur een persbericht waarin je kort en bondig het leuke nieuws brengt. Vergeet niet duidelijk je contactgegevens te vermelden.

Hoor je niets, dan kun je gaan nabellen en de redacteur uitnodigen om een keer langs te komen in de winkel, te proeven of te proberen. Het hoeft maar een keer te lukken en je staat in de krant.