Ondernemer Adam Callignan deed ervaring op door het aantal volgers van zijn startup BottleKeeper in een dag te verdubbelen. BottleKeeper is een flessenhouder, die online verkocht wordt.
Callignan geeft drie Instagram-tips, waarmee hij het aantal volgers naar eigen zeggen binnen een dag op wist te krikken van 410 naar 851:
1. Organiseer een prijsvraag
Verkoop je een consumentenproduct? Dan kun je niet om een prijsvraag heen. Het team van Callignan ontwierp een digitale poster met instructies en zette die op Instagram. Houd het zo simpel mogelijk, benadrukt Callignan, en voorkom het aantal fouten dat mensen kunnen maken.
2. Zorg voor organische groei
Om mee te doen aan de prijsvraag moet je BottleKeeper volgen en een vriend taggen in de commentaarsectie onder de prijsvraag. Zo dringt je boodschap door in regionen waar je normaal geen bereik hebt. En aangezien mensen worden aangetrokken door iemand die ze vertrouwen, staan ze veel meer open voor het product. En dan gebeurt er iets magisch, zegt Callignan. De nieuwe persoon wil ook aan de prijsvraag mee doen, drukt op ‘follow’ en tagt een vriend; de cyclus herhaalt zich.
3. Zet andere bronnen in
Afgezien van je huidige Instagram-volgers, ligt het voor de hand om ook volgers op andere social media-platforms te betrekken bij je groeiproces. Nadat Callignan de prijsvraag ook op Facebook had gezet, en in een nieuwsbrief, schoot het aantal aanmeldingen omhoog.
Het gaat bij BottleKeeper om bescheiden cijfers, erkent Callignan, maar deze strategie kan wat hem betreft net zo goed uitpakken op grotere schaal. ‘En daar gaan we snel achterkomen. Stay tuned.’