1. Duitser bang voor ondernemen
Amper een kwart van de Duitsers zou ooit zelf willen ondernemen, waarmee in bijna geen ander land ter wereld zo weinig animo is om als zelfstandige aan de slag te gaan, klaagt de Duitse krant Die Welt naar aanleiding van een peiling van marktonderzoeker GfK. In Nederland en de VS droomt zo’n 40 procent ervan om eigen baas te zijn. Meer stimulering van uit de overheid en minder bureaucratie zou volgens de meeste Duitsers helpen en zorgen voor meer anführen in plaats van ausführen. Ook minder angst om te falen zou helpen; de angst om te mislukken is voor 80 procent van de Duitsers de reden om af te zien van een leven als ondernemer.
2. Mvo-risico‘s in kaart gebracht
MVO Nederland heeft een interactieve wereldkaart gepubliceerd waarop te zien is welke ’mvo-risico’s’ ondernemers lopen, zoals kinderarbeid, corruptie en milieuproblemen. Dat laat de kaart vervolgens per land, sector en product zien, waarbij bijvoorbeeld India eruit springt met 109 mvo-valkuilen. Ook China lijkt met 90 meldingen over onder meer dwangarbeid en milieuvervuiling nog lang geen mvo-vriendelijk land. De kaart is onderdeel van het project Mvo-risicochecker.nl, waar ondernemers een risicoanalyse kunnen laten uitvoeren en een rapport met tips krijgen.
3. Exporteurs steunen sancties
Nederlandse ondernemers staan pal achter het kabinet als dat nieuwe economische sancties tegen Rusland begint, laat voorzitter Ad van Hamburg van exportvereniging Fenedex weten in De Telegraaf. Vooral Nederlandse exporteurs worden direct in hun portemonnee geraakt als de grenzen naar Rusland dicht gaan, ’maar ze snappen dat Nederland deze afschuwelijke aanslag niet over zijn kant mag laten gaan’. Ondernemers zijn creatief, zegt Van Hamburg ‚’dan gaan we maar op zoek naar alternatieve bronnen van inkomsten’.
4. 1 op de 15 krijgt ongeluk op werk
458.000 mensen hebben vorig jaar lichamelijk letsel of geestelijke schade opgelopen door een ongeval op het werk, meldt het CBS. Dat komt overeen met 1 op de 15 werknemers, en is ongeveer gelijk met de trend in de afgelopen jaren. Bijna de helft van de slachtoffers verzuimde hierdoor één dag of langer. De meeste ongelukken doen zich voor in de horeca. Ongeveer 70 procent van de werknemers loopt lichamelijk letsel op, zoals een wond, botbreuk, verstuiking of verbranding. Ruim 20 procent liep uitsluitend geestelijke schade op, zoals psychische schade door bedreiging of agressief gedrag.
5. Sligro deelt nieuwe tik uit in supermarktoorlog
Sligro heeft een nieuw plan bedacht om een megasupermarkt van Jumbo in Veghel tegen te houden. Het groothandel- en supermarktbedrijf beschuldigt Noord-Brabant van verboden staatssteun omdat de provincie bijdraagt aan de ontwikkeling van de winkel. In een brief aan de provincie eist Sligro dat de provincie afziet van de deelname aan het project. Jumbo en Sligro (met supermarktketen EMTÉ) hebben allebei hun hoofdkantoor in Veghel. De megasuper van Jumbo komt in de voormalige veevoerfabriek van CHV. De provincie wordt mede-eigenaar van de fabriek om het erfgoed voor de toekomst te behouden en investeert in totaal 7 miljoen euro.
6. ‘Banken vaker zzp-friendly’
Banken houden bij hun zakelijke producten vaker rekening met het toenemende aantal kleine ondernemers en zzp’ers, stelt productvergelijker MoneyView in een rapport waar NUzakelijk over bericht. Bestaande bank- en betaalproducten zijn vaak onnodig ingewikkeld voor kleine ondernemers die veel zelf doen. ’Een journalist of een vertaler heeft waarschijnlijk weinig behoefte aan sealbags, een complexe tariefstructuur of een betaalautomaat”, aldus MoneyView, dat de zakelijke rekening van Knab als beste zzp-rekening beoordeelt.
7. En dan dit: Ondernemers willen fietsbelasting
Fietsers moeten met een fietsbelasting gaan meebetalen aan voorzieningen als fietsparkeerplekken, vindt ondernemersvereniging Amsterdam City, dat een aantal ondernemers in de Amsterdamse binnenstad vertegenwoordigt. De gemeente Amsterdam zou volgens voorzitter Willem Koster al testen met een fietschip, waarmee de gemeente de eigenaar van een tweewieler kan identificeren en de wildgroei van achtergelaten fietsen kan indammen. ’Het is gek dat automobilisten wel moeten betalen voor openbare voorzieningen en fietsers niet’, zegt Koster in dagblad Metro.
Tot zover de Sprout update van woensdag 23 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren