De boodschappenservice, waarin de Sligro Food Group een aandeel van 37 procent in heeft, is deze week failliet verklaard, nadat het begin mei al was gesloten. Het onbemande afhaalpunt voor boodschappen in Eindhoven draaide te weinig omzet.
Honderden vestigingen
De eigenaren van Superdirect.com, Henk Niemansverdriet, voormalig verkoopdirecteur bij The Greenery, en webondernemer Peter Pompen draaiden proef met het afhaalpunt. Bij succes wilden ze honderden vestigingen in Nederland openen, vertelden de twee afgelopen september nog aan Sprout. Daarbij kon een klant die de vorige dag online boodschappen besteld had zijn bestelling bij het volautomatisch loket afhalen, binnen anderhalve minuut.
Marktplaats paketten
Superdirect.com bood ook de mogelijkheid om pakketen van partijen als Marktplaats, Bol.com en Zalando op te halen bij zijn afhaalpunt. Daarvoor is een deal gesloten met pakketservicedienst DPD. ‘Zo zijn wij een platform voor foods en goods’, zegt Niemansverdriet. Het zal ook mogelijk zijn om via Superdirect.com pakjes terug te sturen, als een product geruild moet worden. Ook dat zal volledig geautomatiseerd gaan.
Naast Sligro namen The Greenery, Hessing, Van Rooi Meat en Le Perron deel aan het initiatief.