Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Dat investeerders nog steeds geld storten in bodemloze online retail-putten is verbazingwekkend’

Zowel Ahold als Zalando proberen investeerders geld uit de zak te kloppen met een online belofte, schrijft Tadek Solarz in een gastblog. 'Dat hele schaal-idee is een sprookje, niemand weet echt hoeveel schaal er nodig is.'

webshop uitbreiden buitenland juridisch

Op Nu.nl konden we woensdag lezen dat de omzet en de winst van Ahold zijn gegroeid. Met een fraai kopje, Ahold ziet winst en omzet in eerste kwartaal groeien, worden de mooie ontwikkelingen van Ahold onder de aandacht gebracht. Op zichzelf niet zo bijzonder. Het consumentenvertrouwen is verbeterd en supermarkten doen het onverminderd goed. 

Maar er is iets anders aan de hand. Mijn oog viel op het volgende regeltje“Het supermarktconcern dankt dat naar eigen zeggen aan ”solide prestaties” in zijn winkels en een aanhoudend sterke toename van de onlineverkopen”. 

Niets aan gelogen denk ik dan. Behalve dan dat de top van het concern hiermee bewust de suggestie wekt dat de online groei bijdraagt aan de winst. Daarover bestaan twijfels. Bol.com groeit, maar maakt net als veel van zijn online retailcollega’s gewoon verlies.

Investeringsfase 

In de Telegraaf gaat Ahold topman Dick Boer nog een stapje verder. Hij zegt: “De onlineactiviteiten verkeren nog altijd in een investeringsfase. Dat betekent dat de groeiende verkopen bij bol.com nog geen winst in het laatje brengen”. Voor de duidelijkheid Bol.com is geen startup maar een zestien jaar oude internet onderneming. 

Dat zinnetje “nog geen winst” maakt het allemaal zo bedrieglijk, zo anders dan wanneer er staat “Bol.com maakt geen winst en we hebben werkelijk geen enkel idee wanneer dat wel gaat gebeuren”. Toen topman Dick Boer Bol.com in 2012 kocht voor een slordige 355 miljoen euro vertelde hij bij de aankondiging dat die online activiteiten direct bij zouden dragen aan het resultaat. Dat was nogal een inschattingsfout. 

Sprookje

Nu wekt hij de suggestie dat het bedrijf in de toekomst, bij voldoende schaal, wel gaat bijdragen. Feit is dat de Ahold topman Dick Boer werkelijk geen flauw idee heeft wanneer en of Bol.com ooit gaat bijdragen aan het resultaat. Dat hele schaalidee is een sprookje, niemand weet echt hoeveel schaal er nodig is, ook Dick niet. Het staat ook nergens genoteerd. 

Nog even afgezien van het feit dat die 355 miljoen euro, plus verliezen en investeringen, eerst nog maar eens terug moet komen. De teller staat op dit moment al op een half miljard euro die Ahold heeft uitgegeven aan dit internet avontuur en het einde is nog lang niet in zicht. Dat is een half miljard euro die ook in de groei van de wel goed renderende supermarkten had kunnen worden gestoken.

Het is eigenlijk maar zeer de vraag of Bol.com na zestien jaar resultaatloos aanmodderen in zijn huidige vorm überhaupt een werkend verdienmodel heeft. Verliesmaken zit inmiddels stevig verankerd in het bedrijfs DNA van Bol.com. Ik schreef daar eerder een blog over. Bepaald geen rooskleurig verhaal.

Zand in de ogen

Als ik lees hoe de Ahold topman Dick Boer nu Bol.com gebruikt om beleggers zand in de ogen strooien, dan hoeft winst maken ook niet. Bol.com helpt inmiddels mee om de aandelenkoers op te drijven. Best slim. Goed beschouwd zorgen de supermarkten voor de winst en online voor de groei. Twee verschillende verhalen. Dat het misschien wel slecht gaat met de groei van de supermarkten wordt zo gemaskeerd. Als aandeelhouder zou ik daar denk ik wel een beetje moeite mee hebben. 

Online is sexy en met de aanschaf van Bol haalde Ahold dus gewoon wat van die seks in huis

Daar komt bij dat de groei van Bol.com helemaal niets heeft te maken met de core business van Ahold. Bankstellen en boeken is gewoon compleet andere handel. Who cares. Het klinkt immers prachtig, groeiende omzet en groeiende winsten. Strik erom klaar. Online is sexy en met de aanschaf van Bol haalde Ahold dus gewoon wat van die seks in huis. Beleggers die niet weten waar ze naar toe moeten met hun geld zijn er dol op.

Zalando

Zo kon ik vanmorgen ook lezen dat Zalando het ecosysteem van de modewereld wil worden. Dat stond niet zomaar ergens maar op de voorpagina van het gezaghebbende Financieel Dagblad. Kort en goed zegt Zalando haar distributie systeem open te willen stellen voor fysieke modewinkels. Ze ambiëren een positie als Facebook, Alibaba of Amazon. Om dat punt te bereiken zegt Zalando al ruim 200 miljoen te hebben geïnvesteerd, aldus het FD. 

Om met wijlen Anton Dreesman te spreken is de omzet van Zalando , zo’n 3 miljard in 2015, niet meer dan een muggenpoepje op de lampenkap. De omzet van de wereldwijde fashion industrie bedraagt zo’n 3.000 triljoen dollar. De geilheid waarmee het FD op de voorpagina en op pagina 2 en 3 met dit verhaal uitpakt is misschien wel de perfecte vertaling van beleggers op zoek naar ideeën.

Zalando zegt inmiddels een paar centen te verdienen waar overigens nog steeds veel vraagtekens over bestaan. Dat niet alleen, de Financiële telegraaf schreef op 14 april dat de moeder van Zalando met een geschat van verlies van 200 miljoen over 2015 in zwaar weer zit

Glashelder

Het enige rendement bestaat uit koersstijgingen

Waar die benodigde miljarden euro’s aan investeringen voor dat wereldwijde ecosysteem vandaan moeten komen is hoogst onduidelijk. Of nee wacht, het is glashelder. Van beleggers en speculanten, of nee eigenlijk alleen speculanten, want het enige rendement bestaat uit koersstijgingen. Op een solide dividendrendement waar echte beleggers naar kijken hoeven we voorlopig niet en waarschijnlijk nooit te rekenen. 

Zowel Ahold als Zalando proberen investeerders geld uit de zak te kloppen met een online belofte. Dat het Financieel Dagblad zo schaamteloos een pr van stukje van Zalando overtikt verbaast mij inmiddels niet meer, maar dat beleggers nog steeds geld storten in bodemloze online retail putten wel. 

Dit verhaal verscheen eerder bij Tadeksolarz.blogspot.com