Voor het achtste jaar op rij zet e-commerce-magazine Twinkle de 100 – qua omzet – grootste webwinkels op een rij. Samen waren die vorig jaar goed voor ruim 10 miljard euro aan omzet, waarbij de top 5 beslag legt op 2 miljard euro.
Reisbedrijven zoals KLM en TUI nemen 4 miljard voor hun rekening. Retail is in totaal goed voor 6 miljard omzet. De 10 grootste retailsites, waaronder die van Ahold en RFS Holding (o.a. Wehkamp en Fonq), claimen 3 miljard euro claimen. Het gat tussen lijstaanvoerder Ahold en RFS is dit jaar ruim drie keer groter dan vorig jaar.
Twinkle zet dit jaar ook het ‘middensegment’ op een rij. Deze groep met namen als Decathlon, Yves Rocher, Expert en Kruidvat boekte vorig jaar 400 miljoen omzet, en bestaat veelzeggend genoeg uit de nummers 101 tot en met 200; de omzet van de overige 49.800 webshops in Nederland is relatief kruimelwerk.
De top 10 (omzet in miljoenen euro’s):
De reisbranche heeft zijn eigen lijst:
Met 8 miljard aan online aankopen in de eerste helft van dit jaar zit de e-commerce-markt nog altijd in de lift. Ruimte voor groei is er nog bij een sector als de doe-het-zelfbranche, waar het qua online activiteit nog vrij droevig gesteld is. Een van de spelers die daar verandering in probeert te brengen is Proforto, dat vorige week nog een investering van 500.000 euro ophaalde.