De webwinkels gingen eind augustus van start met het bezorgen op zondag. ‘Waarom moet ik wachten tot maandag, terwijl ik juist zondag vrij ben?’, zei Coolblue-oprichter Pieter Zwart daarbij.
Thuiswinkel.org vreest echter dat de nieuwe dienst ten koste kan gaan van kleinere webwinkels. Die worden volgens de organisatie door de concurrentie zowat verplicht om op zondag te leveren, zonder dat dit direct tot extra omzet leidt.
‘De vraag is hoe blij de kleinere webwinkels zijn met deze ontwikkeling’, schrijft Thuiswinkel.org. ‘Webshops moeten rekening houden met extra klantvragen op zondag. Daarnaast moeten ze op zaterdag voortaan extra pakketjes inpakken.’
Daarnaast merkt de organisatie op dat het nog onduidelijk is of de zondagbezorging binnen de gebruikelijke tarieven gaat vallen. ‘Thuiswinkel.org wil PostNL oproepen om hierin geen onderscheid te maken, aangezien het gevaar dan bestaat dat deze extra service zal leiden tot verdere prijsverschillen tussen de grote en kleinere aanbieders.’
UPDATE
Thuiswinkel.org heeft zijn standpunt woensdag gerectificeerd. Volgens voorzitter Wijnand Jongen omdat het eerdere bericht het gevolg was van een medewerker die ten onrechte zijn persoonlijke visie zou hebben gepubliceerd, eentje die niet strookt met het officiële standpunt van de vereniging. De brancheorganisatie is helemaal niet tegen zondagbezorging, zegt Jongen nu.
‘Juist nu de ecommerce-sector groeit en consumenten steeds meer behoefte hebben aan bezorging in het weekend, verwelkomen wij het initiatief van PostNL’, zegt hij.
‘Bezorging op alternatieve tijden is een positieve trend, waarin tegemoet gekomen wordt aan de wensen van de markt. Sterker nog, Thuiswinkel.org heeft in eerdere position papers juist gepleit voor bezorging op tijden dat consumenten veel thuis zijn. Het is vervolgens aan de markt – postbedrijven, webwinkels en consumenten – om nieuwe initiatieven zoals het bezorgen van pakketjes op zondag te waarderen.’