Je zoekt 20.000 euro funding, maar krijgt geen lening van de bank en een investeerder vinden lukt ook niet zomaar. Wat dan? Crowdfunding kan een serieus alternatief zijn. Laat tien of honderd mensen een klein bedrag in je bedrijf steken, gezamenlijk voor 20.000 euro, en geef ze in ruil daarvoor rendement op de lening of een aandelenconstructie.
Crowdfunding
Internationaal zijn een aantal platforms die het crowdfundingsprincipe al succesvol toepassen. Het Amerikaanse Kiva bijvoorbeeld, waarmee geïnvesteerd wordt in ondernemers in ontwikkelingslanden, en Fundbreak en Kickstarter voor het financieren van creatieve projecten. In Nederland was jaren geleden Sellaband al een pionier voor het massa-investeren in muziek, gevolgd door concepten als Africa Unsigned (Afrikaanse artiesten), TenPages (boeken) en Voordekunst (kunstprojecten). Nu staat ook het ene na het andere concept voor ondernemers op: CrowdAboutNow en Wekomenerwel zijn sinds een paar maanden operationeel, Symbid en Seeds (van ABN Amro) zijn aan het ontwikkelen. Ondernemers presenteren op de sites hun concept met een propositie aan potentiële investeerders: hoeveel geld ze nodig hebben, hoe snel ze dat kunnen terugbetalen en wat ze daarvoor teruggeven.
Er bestaan verschillende financiële constructies bij de contracten die crowdfundingspartijen vastleggen tussen ondernemer en investeerder. De investering kan worden gedaan als donatie of als lening die terugbetaald wordt, er kan een aandelenuitgifte worden vastgesteld of gedeeld worden in de winst, of er wordt een beloning afgesproken die niet-financieel is.
Betrokken
Dat crowdfunding populairder wordt, heeft deels te maken met het lastig verkrijgen van leningen en investeringen. Daarnaast zijn steeds meer ‘gewone’ mensen bereid om te investeren. “Mensen willen graag iets bijdragen met geld dat ze over hebben, en vinden het leuker om betrokken te zijn bij een bedrijf dan om anoniem aandelen te kopen of geld op een spaarrekening te zetten”, ziet Martijn Blom, ondernemer en investeerder in onder andere Africa Unsigned.
Simon Douw, oprichter van CrowdAboutNow, herkent dat ook. “Het gaat niet meer om return on investment, maar om return on involvement. Deze investeerders vinden het cool om te kunnen zeggen: ‘ik investeer in een ondernemer’. Ze willen wel iets terug krijgen voor hun geld, maar vinden het vooral leuk om betrokken en ondernemend bezig te zijn”, zegt hij. “Wij noemen het ook wel tribefunding: je werkt niet met een anonieme menigte, maar een groep mensen die graag meedenkt en helpt.” Mede-oprichter Gijsbert Koren: “Het is de democratisering van de economie; mensen bepalen samen wat er wel of niet van de grond komt door te kiezen waarin ze willen investeren.”
Marktonderzoek
Een belangrijk voordeel van crowdfunding is dat je het kunt inzetten als marktonderzoek en promotie. Je plaatst een concept online en kunt aan de hand van de reacties zien of er voldoende animo voor is. Een bekend voorbeeld is LunaTik, dat op Kickstarter.com 15.000 dollar wilde ophalen om horlogekits te ontwikkelen voor de iPod Nano. Daar werd zo fanatiek op gereageerd dat het bedrijf eindigde met bijna 950.000 dollar funding. Andersom kan het ook: komen er weinig enthousiaste reacties op je concept, dan weet je dat je er niet mee door moet gaan. Want een ondernemer die crowdfunding inzet, begint met promoten in zijn eigen netwerk. En als je eigen vrienden, familie en kennissen al niet te pushen zijn om geld in je bedrijf te steken, wie dan wel?
Ambassadeur
Degenen die besluiten te funden zijn – naast investeerders – gelijk potentiële klanten en leveranciers, en worden enthousiast ambassadeur. “Wat je vaak ziet bij crowdfunding, is dat mensen die zelf geld hebben overgemaakt, anderen gaan oproepen om dat ook te doen”, vertelt Koren, tevens auteur van crowdfundingblog Smartermoney.nl en het boek Crowdfunding. Het nieuwe investeren. “Daarnaast kan de presentatie van je concept op een crowdfundingsplatform alvast bekendheid creëren, ook als mensen niet investeren in je concept.”
Ondernemer
Wil crowdfunding slagen, dan moet je als ondernemer moeite doen om investeerders bij het proces te betrekken. “Dat vereist een sociale instelling. Je moet je verhaal willen vertellen aan iedereen en luisteren naar wat anderen ervan vinden”, legt Koren uit. “Als je dat goed doet, voelen de investeerders zich betrokken en willen ze je graag advies en tips geven.”
Investeerders
Er spelen ook meer emotionele factoren mee. “Een investeerder kijkt puur naar het rendement en de cijfers in je businessplan, maar gewone mensen kijken naar andere zaken: kennen ze je persoonlijk, wat voelen ze erbij?”, zegt Koren. Betrokkenheid kun je creëren door de investeerders op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van het bedrijf en wat je met hun geld doet. Via een blog, mailings of social media kun je aan je ‘fanbase’ laten zien hoe gepassioneerd je bezig bent en welke successen je behaalt.
Ook crowdfunden?
1. Zoek een platform dat bij je past; voor veel verschillende branches zijn er crowdfundsites.
2. Presenteer je plannen heel duidelijk; je moet ‘gewone’ mensen immers overhalen om te investeren in je onderneming.
3. Begin met familie en vrienden. Als die het zien zitten, is de kans groter dat de buitenwereld ook iets in je plannen ziet.
4. Maak het persoonlijk. Voordat anderen in je investeren, zullen ze sympathie of bewondering voor je moeten kunnen opbrengen
5. Gebruik de groep als onderzoeksgroep; probeer dingen uit, en stel vragen. Het feit dat deze mensen in je investeren, betekent dat ze betrokken zijn bij je plannen. En velen weten meer dan één.
6. Zorg dat je investeerders ambassadeur én klant worden. Als ze enthousiast zijn, zullen ze hun kennissenkring ook overhalen om te investeren of te kopen.
7. Hou je investeerders op de hoogte. Veel meer dan professionele investeerders – die vaak puur naar rendement kijken – zijn crowdfunders geïnteresseerd in je belevenissen. Vertel je verhalen, en stel iedereen op de hoogte van nieuwe mijlpalen. Facebookpagina’s zijn hier uitermate geschikt voor.