Effectory is de afgelopen jaren uitgegroeid tot marktleider op het gebied van medewerkers- en klantenonderzoek. Volgens directeur Guido Heezen ligt dat met name aan de manier waarop de onderneming medewerkersonderzoek uitvoert. “Vroeger ging medewerkersonderzoek alleen maar om goed werkgeverschap. Wij lichten de hele organisatie door, zodat de opdrachtgever precies kan zien wat, op welke afdeling en in welke mate problemen zich voordoen.”
Maar een ander aspect is misschien nog wel belangrijker: “We zijn marktleider geworden in medewerkersonderzoek. Daardoor weten grote bedrijven je ook te vinden.” De consequente groei van de activiteiten vormde op een gegeven moment een rem op de innovatie. “We hadden een mooi concept bedacht, maar nog niet doorontwikkeld. Dat bleef maar op de plank liggen, want wij kwamen er gewoonweg niet aan toe.”
Dochteronderneming gezocht
Heezen had dus een derde partij nodig die met het product aan de slag kon. Enter WUA! De broers Klaas en Henk Kroezen kwamen Heezen in mei 2008 tegen op het Research & Strategy evenement van Marketing Associatie Amsterdam. Henk zat in het bestuur van de organisatie en Heezen was een van de sprekers. Het klikte meteen, al was het maar omdat ook Heezen zijn bedrijf als student oprichtte.
Medio 2008 zaten de ondernemers officieel met elkaar aan tafel. Het webonderzoeksconcept, dat per 1 april 2009 wordt gelanceerd, moest toen nog verder ontwikkeld worden. Daarvoor zouden Klaas en Henk Kroezen tekenen. Echter, Heezen gaf het concept alleen vrij op voorwaarde dat hij een meerderheidsbelang kon nemen in hun onderneming. Het bedrag dat daarmee gemoeid ging en het percentage aandelen dat Heezen in handen krijgt willen ze niet openbaar maken.
Goed voor de mensen
Volgens Klaas Kroezen gaat het daar ook niet om. “Wij kennen veel mensen die bij Effectory hebben gewerkt. Zij gaan heel goed met hun personeel om en dat willen wij ook.” Effectory zal in feite als een informal invester optreden, inclusief coaching en begeleiding. Heezen: “WUA! staat nu op vergelijkbare hoogte met ons tien jaar geleden. We willen die jongens helpen verder omhoog te klimmen.”
Dat de broertjes na slechts een jaar ondernemen hun bedrijf alweer gedeeltelijk uit handen geven, ligt volgens Klaas toch anders: “Wij blijven directeur en houden ook een groot belang in het bedrijf.” En ook dat ene jaartje moeten we anders zien: “Toen we met WUA! begonnen namen we veel klanten mee uit het oude familiebedrijf.”
In 2008 nam Sprout WUA! op in de 25 onder de 25-lijst.