In Nederland ontlopen beide bezorgstartups elkaar nauwelijks: Deliveroo landde vorig jaar een paar maanden na Foodora in Amsterdam, en in ongeveer hetzelfde tempo veroveren de Duitse en Britse maaltijdkoeriers de grootste Nederlandse steden. Anders dan Thuisbezorgd rijden ze voor restaurants die zelf geen bezorgdienst hebben en ze doen dat louter op spierkracht. Maar wie zijn de partijen achter de fietsclubs, en hoe zit hun business in elkaar?
Deliveroo: geboren uit frustratie
Toen de Amerikaanse Wall Street-bankier William Shu in Londen neerstreek, wist hij niet beter dan dat je in de City ook lekker kon doorwerken terwijl je je maaltijdvergoeding stukslaat aan bezorgmaaltijden. Dat bleek in Europa minder goed geregeld: het was een hele toer om een paar tientjes redelijk eten snel aan het bureau geleverd te krijgen. En met die frustratie was, zoals vaker gebeurt, een businessidee geboren.
Unicorn
Samen met zijn technisch begaafde buddy Greg Orlowski startte Shu in 2013 Deliveroo, dat koeriers eropuit stuurt om restaurantmaaltijden te bezorgen. Bestellen doe je, hoe kan het ook anders, via een app, bij restaurants die net iets beter zijn dan de snackbar om de hoek maar niet over een eigen bezorgdienst beschikken. In Nederland landde Deliveroo in het voorjaar van 2015 en fietsen de meer dan 1000 Deliveroo-koeriers, elders zul je meestal scootertjes tegenkomen. De groene maaltijdfietsers peddelen inmiddels door 100 steden in 12 landen, zijn goed voor 150 miljoen euro per jaar aan restaurantbonnetjes en Deliveroo zelf is, na het aantrekken van honderden miljoenen venturekapitaal, in de unicornstand verheven.
Foodora: door Rocket verkocht
Enter Foodora. Opgericht als Volo in München in 2014 door de Duitsers Konstantin Mehl en Emanuel Pallua, vrienden die tijdens hun studie en stage in het buitenland (in Tokio en New York) zagen hoe ontwikkeld de bezorgmarkt daar al was. Een jaar later nam Rocket Internet Volo over, verhuisde het bedrijf naar Berlijn, herdoopte het tot Foodora en zette zijn fabriek aan het werk: Rocket gaat er prat op dat het een startup binnen 180 dagen live kan krijgen en vervolgens doorblaast naar werelddominantie.
Delivery Hero
Foodora is een aardig eind op weg daarmee, al moet gezegd dat de 45 steden in 10 landen waar de roze fietsers actief zijn, deels voortvloeien uit eigen overnames (Heimschmecker, Hurrier) en de overname door Delivery Hero, de grote concurrent van Thuisbezorgd waarin Rocket Internet een belang van 30 procent bezit. Na de deal van vorige herfst voegde Delivery Hero zijn dochter Urban Eats samen met Foodora. “We hebben veel profijt gehad van onze tijd bij Rocket, maar bij Delivery Hero opereren we echt als een zelfstandig bedrijf”, zegt de Nederlandse country manager Vincent Hosman.
Verdienmodel
Door te fietsen houden de twee startups het milieuvriendelijk en vermijden ze het hinderlijke imago dat aan pizzabrommers kleeft. Het verdienmodel van Foodora en Deliveroo lijkt ook als twee druppels water op elkaar: per maaltijd wordt 2,50 euro in rekening gebracht aan de consument, plus een percentage voor de horecaondernemer. Foodora is met een fee van 30% iets duurder voor ondernemers dan Deliveroo, dat 20-25% in rekening zou brengen. Maar voor beiden geldt: ten opzichte van Thuisbezorgd, dat rond de 10 a 15% zit met zijn fees, is het een slok meer.
Verschillen
Het grootste verschil tussen Foodora en Deliveroo? De eerste heeft roze als huiskleur, de tweede groen. Oké, flauw. Als Foodora’s landendirecteur Hosman drie dingen mag noemen: “Wij opereren heel duidelijk als curator: we laten niet zo maar alle restaurants toe op onze site, en als er slechte ervaringen zijn beëindigen we ook de samenwerking. Ten tweede zitten wij heel erg op inspiratie: we bieden veel content rond eten, de nieuwste trends en de leukste tentjes. Als in Amsterdam een zaak opent, mag je er vanuitgaan dat wij er al aan tafel hebben gezeten. En tot slot zijn wij erg transparant. Over de bezorgtijd bijvoorbeeld: we proberen het eten binnen 30 minuten bij je te hebben, maar als dat niet lukt, laten we dat weten, ook via ons trackingsysteem.”
UberEats
Tussen het roze en groene geweld (nou ja, wat betreft investeringskracht van de internationale eigenaren dan toch) vind je in Nederland wat lokale maaltijdbezorgers, van het Utrechts Tringtring, dat per fiets voor winkels en delicatessen bezorgt, tot Foodlogica, dat al twee jaar werkt aan bezorging met elektrische bakfietsen. Maar de uitdager waar Deliveroo en Foodora de borst echt voor nat mogen maken, is natuurlijk Uber. Yep: Uber brengt UberEats vanuit de VS naar Nederland, en begon eind september in Amsterdam.
Tijdens het Amsterdam Dance Event bezorgden de UberEats-koeriers zelfs klokje rond, zonder bezorgkosten voor de eters en zonder minumumbestelbedrag. Groot verschil met de roze en groene calorieënbezorgers: Uber beschikt over een app met bijbehorend netwerk. Maar ook voor de nieuwkomer geldt in Nederland: fietsers hebben voorrang.
Lees ook de Face off tussen Camptoo en Goboony