Dat melden Spyker-watchers Robert van den Oever en Maarten van der Pas op hun blog.
Update: De meerderheid van de schuldeisers heeft woensdag voor het akkoord gestemd, zegt een woordvoerder van de rechtbank in Lelystad.
Spyker stelt voor om iedereen 12.000 euro te betalen, plus 10 procent van het meerdere, als de openstaande schuld groter is. Voor veel crediteuren is dat een schijntje vergeleken met hun vordering. Voor sommigen loopt die in de tonnen, zoals het Pensioenfonds Metaal en Techniek, dat nog 165.000 euro tegoed heeft, en Sternlease, waar Spyker 173.000 euro in het krijt staat.
Desondanks adviseert bewindvoerder Henk Pasman de schuldeisers om toch akkoord te gaan met het voorstel: ‘Alles afwegend is dat nu de beste oplossing. Het alternatief is een faillissement.’ In dat geval zien de crediteuren helemaal niets terug van hun geld. Het is dus slikken of stikken.
Lees ook:
Muller heeft Spyker nog niet gered
Hoe surseance voor Spyker onvermijdelijk werd
Als de crediteuren akkoord gaan, dan zijn de schulden afgewikkeld en zal Spyker binnenkort uit surseance komen. Maar dat betekent niet dat er in Zeewolde meteen weer druk aan auto’s gesleuteld zal worden.
Integendeel: Spyker zal een slapend bestaan leiden, benadrukt Pasman tegen Spyker-Saab blog, want er is momenteel geen financiering: ‘Als je het bedrijf weer wil opstarten, is er een substantiële investering nodig. Dan praat je al snel over 10 à 20 miljoen euro. En dat geld is er niet’.
Bijkomend probleem is dat Spyker geen personeel meer heeft. ‘Alle werknemers zijn ontslagen. Er is nu niemand meer in dienst’, aldus Pasman.