Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maart: Ben Rogmans stopte met De Pers

Ben Rogmans (56), uitgever van dagblad De Pers moest afgelopen jaar zijn troetelkind opgeven. Hij ontdekte in 2012 dat zijn turbo het nog deed. “Als je positief blijft, komen er altijd weer inhoudelijk aantrekkelijke dingen op je pad.” 

De knoop in zijn maag voelt Ben Rogmans direct weer als hij terugdenkt aan de eerste maanden van 2012. Rogmans, uitgever van dagblad De Pers, kreeg begin 2012 te horen dat krantenconcern Wegener van de verlieslijdende krant af wilde. Om de redactie geen gevoel van onveiligheid te geven, hield hij zijn mond. “Dat viel me zwaar.”

Wekenlang bedacht hij samen met hoofdredacteur Jan-Jaap Heij scenario’s om De Pers te redden, maar Wegener had er geen vertrouwen meer in. Op 12 maart tekende hij ’s ochtends het ontbindingscontract en maakte een paar uur later op de redactie officieel bekend dat 2,5 week later het laatste nummer zou verschijnen.

Mijn turbo deed het nog

De verslagenheid was groot. “Toch heeft de redactie daarna vol bezieling en toewijding nog ruim twee weken elke dag een krant gemaakt. Ik heb op veel plekken gewerkt, maar zo’n diep gevoel van saamhorigheid heb ik nooit ergens gezien. De Pers was een geoliede machine, zonder dubbele agenda’s. We brachten echt iets nieuws in het krantenlandschap: een eigenzinnig dagblad met een losse toon en veel eigen nieuws.”

Online doorstart

Even leek er zicht op een online doorstart voor zijn geliefde Pers, in maart meldde zich een investeerder. Samen met hoofdredacteur Heij werkte hij aan dit scenario tot de investeerder zich in juli volkomen onverwacht terugtrok omdat deze niet geloofde dat het een financieel succes zou worden. “Een gigantische domper. Achteraf hadden we misschien meer tijd moeten nemen voor het neerzetten van een goed online dagblad, de techniek is ingewikkeld.” 

Toch bleven Heij en Rogmans geloven in hun plan voor een nieuwe, digitale versie van de krant. Ze gingen verder onder de toepasselijke naam De Nieuwe Pers, en staken er zelfs persoonlijk geld in. “Ik weet zeker dat er een groep van 100.000 lezers is die geld over heeft voor een goede online krant om ’s avonds op de iPad te lezen. Bij De Nieuwe Pers kunnen lezers intekenen op hun favoriete schrijvers, ze kiezen dus zelf wat ze willen lezen. Dat is het model van de toekomst”, zegt Rogmans stellig.

Uiteindelijk bleek crowdfunding de beste manier om de doorstart te financieren. De benodigde investering van tienduizend euro was in iets meer dan een maand behaald, inmiddels staat de teller op ruim vijftienduizend euro.

Hypotheek

Voor de initiatiefnemers blijft het een financieel onzeker project. Toen Rogmans afgelopen zomer werd gevraagd om de Persgroep te adviseren bij de online versie van Intermediair Weekblad, twijfelde hij geen moment. “Een prachtklus voor een fantastisch bedrijf. En ja, ook de hypotheek moet worden betaald.” Jan-Jaap Heij trekt De Nieuwe Pers nu grotendeels in z’n eentje. “Als de krant live gaat, zal ik zeker zoeken naar een mogelijkheid om erbij betrokken te blijven.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Terugkijkend is 2012 voor hem het jaar waarin hij ontdekte dat zijn ‘turbo’ het nog deed. “Toen De Pers stopte was ik even zwaarmoedig. Ik ben 56 jaar, wie zit er nog op mij te wachten? Gelukkig kon ik die gedachte snel uitschakelen. Als je positief blijft, komen er altijd weer inhoudelijk aantrekkelijke dingen op je pad.”

Naast zijn activiteiten bij de Persgroep adviseert Rogmans de Maleisische palmolie-industrie, is hij een bedrijf in kant-en-klaarmaaltijden aan het opzetten en heeft hij een belang in een uitgeverij in Rusland. “Ik voel me een zondagskind.”