Spyker zat erg om geld verlegen. De onderneming kampte door het faillissement van Saab, waarvan het vorig jaar nog het moederbedrijf vormde, met een negatief eigen vermogen van 151,2 miljoen euro. Het bouwt momenteel geen enkele wagen meer.
Bovendien heeft het gekozen voor een rechtszaak tegen General Motors, die volgens het bedrijf aansprakelijk moet worden gesteld voor het faillissement van Saab, door het blokkeren van een investeringsdeal in 2011 tussen Youngman en het van oorsprong Zweedse merk. Victor Mullers bedrijf eist 3 miljard dollar van de Amerikanen, maar zal eerst nog voor lange tijd de hoge advocaatkosten moeten ophoesten. Spyker bracht vrijdag bijvoorbeeld al naar buiten dat het GM dertig dagen langer de tijd geeft om te reageren op diens aanklacht.
Youngman gaat nu voor 29,99 procent in Spyker participeren (bij een belang van meer dan dertig procent moet een onderneming een bod op de resterende aandelen uitbrengen). Voor dit belang betaalt Youngman 6,7 miljoen euro. Ook gaan de Chinezen geld steken in een nog te ontwikkelen sports utility vehicle (SUV). Voor een bedrag van 25 miljoen euro krijgt het 75 procent van de aandelen in de hiervoor opgerichte joint venture. Spyker brengt de technologie in.
Youngman krijgt Saab-technologie
Uiteindelijk komt Youngman ook via een omweg bij een technologie die eerder te boek stond als een Saab-technologie. Youngman kocht de licenties van het door Saab ontwikkelde Phoenix-platform. De bedoeling is om premium-modellen te bouwen die iets hoger gepositioneerd worden dan de Saab 9-5. Spyker en Youngman gaan hiervoor samenwerken bij Spyker Phoenix bv. General Motors had juist een deal tussen geblokkeerd tussen Youngman en Saab, omdat het niet wilde dat zijn technologie in handen van de Chinezen zou komen.
Spyker maakte boekhoudkundige winst in 2011
Overigens heeft Spyker dankzij het faillissement van Saab in de boekhouding toch een winst van 16,2 miljoen euro uit de hoge hoed kunnen toveren. Toen Saab failliet ging, was het de taak van de curator om geld terug te geven aan de crediteuren. Spyker was een van de crediteuren en kreeg een bedrag van 223 miljoen euro terug. Dat was een groter bedrag dan de investering die Spyker dat jaar in Saab had gestoken, plus het verlies dat het bedrijf uit Zeewolde in 2011 had geleden.