Ze waren gesloopt van de lange vlucht toen ze gezamenlijk naar Australië vlogen. Het duurde twee dagen voordat de jetlag minder werd. Het eten tijdens de vlucht hielp ook niet mee. Vliegen geeft altijd veel stress, maar was er niet iets te verzinnen waardoor je minder snel afgemat bent? Zo begonnen Max van Eeghen, Boudewijn van Eeghen en Eric Veeneman drie jaar geleden het bedrijf Vitalit Laboratories Int. “Wij wilden producten aanbieden die een gezond alternatief zijn voor de huidige drankjes en snacks in het vliegtuig”, vertelt Veeneman.
Max van Eeghen (34), Boudewijn van Eeghen (32) en Eric Veeneman (36)
Bedrijf :Vitalit Laboratories Int.
Wat: gezonde repen, dranken en supplementen voor de vliegtuigbranche
Sinds: 2008
Personeel: 3
Ambitie: wereldwijd nummer 1 merk worden
Onder de naam FlyFit hebben de ondernemers repen, poeders en dranken ontwikkeld die de negatieve effecten van vliegen tegengaan, zoals uitdroging, vermoeidheid en trombose. Deze worden via een grote airlinecateraar verkocht aan vliegmaatschappijen over de hele wereld. Het bedrijf zetelt in de kelder van familiebedrijf Van Eeghen, dat ook een klein aandeel in Vitalit Laboratories heeft. Het oude familiebedrijf heeft veel handelservaring en fungeert dan ook als kennis- en inkoopkanaal voor de functionele ingrediënten van de FlyFit producten. Daarnaast kregen de drie oprichters vroegtijdig aandacht van gerenommeerde investeerders als Roland van Kralingen, oprichter van reclamebureau TBWA, en Stephan Viegen van het Marketing Fund. Zij hebben geholpen met de marketing en positionering van de FlyFit-producten.
Slogans
Er komt nogal wat bij kijken om gezonde snacks en drankjes te ontwikkelen voor de vliegtuigbranche. De oprichters zochten eerst uit wat ervoor zorgt dat vliegen zo vermoeiend is voor het lichaam. Dat komt bijvoorbeeld door uitdroging en de lage druk in het vliegtuig. Daarna werd gekeken welke ingrediënten het immuunsysteem een boost kunnen geven. Samen met DSM ontwikkelden ze bijvoorbeeld het drankje FlyFit Flow, dat de bloedcirculatie verbeterd, waardoor de kans op het krijgen van trombose kleiner wordt. “Er zit jaren van onderzoek in onze producten, omdat je natuurlijk niet zomaar mag claimen dat iets gezond is”, licht Boudewijn van Eeghen toe. Daar komt nog bij dat voorkeuren voor bepaalde smaken in alle landen zeer verschillend zijn. In Brazilië zijn ze bijvoorbeeld minder dol op frambozen en werd het een meer tropisch drankje, terwijl Scandinaviërs de tropicalsmaak weer te zoet vinden. “Het is de kunst om je productengamma zo samen te stellen dat je voor ieder wat wils hebt.”
Een van de slogans van het bedrijf is ‘nature knows best’. De drie ondernemers zijn er dan ook trots op dat hun producten natuurlijke ingrediënten bevatten zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen. “Ze smaken gewoon goed. Ik geef ze ook aan mijn kinderen van drie en vier jaar oud. Ze zijn er dol op”, zegt Veeneman. “De reacties van de crew en passagiers zijn ook erg positief, het geeft ze het gevoel dat er echt aan hun gezondheid wordt gedacht.”
Virgin
Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Het zijn spannende tijden voor het bedrijf. Er wordt al samengewerkt met grote vliegtuigmaatschappijen als Air Berlin en Virgin, en binnenkort staat Vitalit Laboratories op een grote beurs in Hamburg, waar de oprichters een deal met een grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij hopen te sluiten. Boudewijn van Eeghen: “We hebben een eigen stand waar we onze producten mogen presenteren, tot voor kort moesten we nog een stand delen. Daar zijn we best trots op. Ook op het feit dat het mogelijk is voor dezelfde prijs als het huidige assortiment een gezonde snack of drankje aan te bieden. Vliegen kan gezonder. De reis naar Australië heeft er uiteindelijk toe geleid dat er as we speak een container vol met FlyFit-producten onderweg is naar Australië.”