De omvang van crowdfunding in Nederland groeide afgelopen jaar naar 128 miljoen euro. Wat waren daarbij de leukste campagnes?
Met crowdfundingsplatforms die zichzelf crowdfunden, ziekenhuizen die door grote groepen mensen worden gefinancierd en zelfs een crematorium dat crowdfundt, is de financieringsvorm hard op weg om een vaste waarde te worden op het gebied van funding. De 128 miljoen euro die er in 2015 in omging, is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Crowdfundingsconsultants Douw en Koren maakten deze lijst met de 10 meest toonaangevende crowdfundingscampagnes van vorig jaar.
#1. Onderdoorgang
Platform: Voorjebuurt
Doel: 19.000 euro
Opgehaald: 22.000 euro
Overheidsplannen dwarsbomen door crowdfunding op poten te zetten. Een nieuwe doorgaande weg dreigde het dorp Broek – net ten noorden van Amsterdam – in tweeën te splitsen. Om dit tegen te houden kwam de dorspraad met een alternatief. Alleen weigerde de overheid geld opzij te zetten voor een haalbaarheidsstudie. Zo'n onderzoek is verplicht, dus verenigde het dorp zich en haalde het geld bij elkaaar. Om er vervolgens nog een paar duizend euro bij te leggen.
#2. Exoskelet voor Ruben
Platform: Dream or Donate
Doel: 85.000 euro
Opgehaald: 87.609 euro
Door crowdfunding hoef je niet langer iedere maand 4, 8 of 12 euro te geven aan een goed doel, maar kun je direct geld geven aan één specifieke actie. Hoe succesvol dat kan zijn toonde de campagne 'Exoskelet voor Ruben' aan. Een exoskelet is een robotpak dat je aantrekt om makkelijker te kunnen lopen. Voor Ruben, die een dwarsleasie heeft, is het de enige manier om te kunnen lopen. Voor de nieuwe pakken is op dit moment geen vergoeding beschikbaar vanuit ziektekostenverzekeringen, waardoor hij zich richtte tot crowdfunding.
#3. Miljoen uit de crowd: Appscooter
Platform: Leapfunder
Doel: 1.135.000 euro
#4. Brownies & Downies
Platform: Kapitaal op Maat
Doel: 30.000 euro
Opgehaald: 30.000 euro
Financiering vinden voor horeca is lastig, daar kwam onderneemster Miranda Broers achter. Om een eigen vestiging van franchise-concept Brownies en Downies op te zetten had zij 30.000 euro nodig. In de keten werken voornamelijk mensen met het syndroom van Down. Binnen 2 uur had Broers de financiering binnen en wie zin heeft in een brownie: haar restaurant staat in Den Haag en is open.
#5. Tweetbundels
Platform: Voor de Kunst
Doel: 20.000 euro
Opgehaald: 20.058 euro
Ook voor kunst kun je de crowd gebruiken. Fotograaf Jan Dirk van der Burg bundelt – ongevraagd – alle twitterberichten van één persoon in een boek. Dus wil jij alle berichten van journalist Barbara van Beukering of voormalig voetballer Aad de Mos lezen? Dan ben je hier aan het goede adres.
#6. Ziekenhuis Vlissingen
Platform: Zeeland Investments Beheer
Doel: 10.600.000 euro
Opgehaald: 10.600.000 euro
In de categorie 'grote bedragen' had deze zeker ook gekund; de 10 miljoen euro die Zeeland Investments Beheer op wist te halen voor de verbouwing van het ziekenhuis in Vlissingen. In de laatste dagen van het jaar – de campagne liep tot de 31e – gaven de inwoners zichzelf nog een groot kerstcadeau.
De helft van het geld is afkomstig uit de crowd de andere helft komt 'ouderwets' van de bank. Volgens de planning is de restoratie in december 2016 klaar.
#7. Crowdfund de crowdfunder: Lendahand & OnePlanetCrowd
Platform: Symbid en OnePlanetCrowd
Zowel Symbid als OnePlanetCrowd namen het concept practice what you preach ter hand afgelopen jaar. Om te groeien had OnePlanetCrowd een kwart miljoen nodig. De achterban liet meteen zien te willen investeren in het platform: toen de teller op het miljoen stond werd de investeringsmogelijkheid stopgezet. Lendahand koos ervoor om op een ander platform geld te verzamelen: in verschillende rondes werd in totaal 400.000 euro opgehaald om verder te groeien.
#8. Elektrische luchtverschoner
Platform: Kickstarter
Doel: 113.153 euro
Opgehaald: 50.000 euro
Voor in het lijstje 'wereldverbeteraars', de Smog Free Tower. Een luchtreiniger, maar dan op gigantisch formaat. De kickstarter-campagne was een succes: de eerste toren is in september in Rotterdam geplaatst. Deze toren reinigt 30.000 kubieke meter lucht per uur. Het project komt van kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij maakte eerder al de Smart Highway in Eindhoven, een fietspad dat zichzelf overdag oplaadt en die energie gebruikt om zichzelf 's nachts te verlichten.