Met ingang van 2016 verdwijnt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor plug-in hybrides. Ook verdwijnen de bijtellingscategorieën van 4 en 7 procent voor deze auto’s. Zakelijk gereden auto’s in deze categorieën komen in dat jaar in de 14 procent-categorie te vallen: die geldt dan alleen nog maar voor auto’s met een uitstoot tot 50 gram CO2/km.
De meeste modellen schuiven een bijtellingscategroei door. Volledig elektrische auto’s komen in 2016 namelijk in de bijtellingscategorie van 7 procent: de 4 procentscategorie waar nu nog vooral Tesla’s van profiteren, vervalt. In de categorie van 20 procent bijtelling vallen in 2016 auto’s (zowel diesel als benzine) met een CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram. Auto’s met een uitstoot daarboven komen in de categorie van 25 procent bijtelling.
Het wordt dus nogal wennen voor de zakelijke rijder. Enig lichtpuntje is, dat leasecontracten die voor 1 januari 2016 zijn aangegaan, onder het huidige bijtellingsregime blijven vallen. Lopende leasecontracten worden gerespecteerd met een maximum van 60 maanden.