“Hi, how are you, can I help you? Are you looking for someone?” Het is de bezoeker van Impact Hub op het Westergasterrein in Amsterdam gelijk duidelijk: de voertaal is Engels, je bevindt je in een internationale omgeving.
Impact Hub deelt het monumentale pand onder meer met THNK, een soort mba-programma voor creatief leiderschap, en Pand02, een andere verhuurder van flexplekken. Omdat het gebouw een beschermde status heeft, kon er niet al te rigoureus worden verbouwd, vertrouwt rondleidster Esther Maagdenberg me toe. Niettemin mag het resultaat er zijn; het is lekker ruimtelijk, met veel glas en dus veel licht.
Er zijn vergaderkamers, een gemeenschappelijke ruimte waar je een eigen teamtafel kunt huren, een stillere open werkruimte, Skype-/telefoonhokjes en een aantal kantoortjes voor ondernemingen met meerdere mensen in dienst. Wie groter groeit, zal het pand moeten verlaten, maar kan wel lid blijven en naar de events komen.
Creative Crowds, dat interactieve toepassingen ontwikkelt om gemeenschappen te laten samenwerken, zoals het platform Verbeter de Buurt, zit in zo’n kantoortje. Medewerkster Kristin wordt bij het koffiezetapparaat getackeld door een andere Hubber en voorgesteld aan een introducé die wel wat meer wil weten van wat Creative Crowds. Visitekaartjes en urls vliegen over en weer.
“Zo gaat het dus de hele tijd hier”, knipoogt Kristin na afloop. Het samenkomen van mensen en netwerken op een plek is het doel van Impact Hub. “Iedereen neemt zijn eigen netwerk mee en probeert mensen kwalitatief met elkaar te laten matchen”, vertelt Maagdenberg. Op het moment van mijn rondleiding gaan de inpandige hubbers net lunchen aan de gezamenlijk gedekte tafel. Er hangt een prettige en energieke sfeer. Mensen zijn wel aan het werk, in groepjes of alleen, maar het maakt geen afgesloten indruk. Op mij stapt ook gelijk een freelancer af om een idee te pitchen.
Londen
De eerste Impact Hub ontstond negen jaar geleden in de Londense City, nu zijn er hubs van Johannesburg tot San Francisco, Singapore, en sinds 2008 dus Amsterdam. Amsterdam heeft ongeveer driehonderd leden, waarvan ongeveer zestig procent Nederlandse ondernemers. Het merendeel is zzp’er.
Voorwaarde om lid te worden en een plek te kunnen huren is dat je past bij de Impact Hub en iets doet op het gebied van sociaal ondernemerschap, zegt Maagdenberg. “Hoe je dat doet, vul je zelf in. We kijken wat het maatschappelijke doel van je werk is, of je project dit doel ondersteunt en of je iemand bent die zin heeft om lid te worden van een gemeenschap waar mensen dingen aan elkaar vragen en samenwerken. Potentiële members voelen zelf ook al gauw aan of een lidmaatschap iets voor hen is of niet.”
Zie ook: Portret van drie accelerators, waaronder Impact Hub