Schaepman kreeg het idee van Tribes, een concurrent van Spaces, naar eigen zeggen vier jaar geleden, toen hij nog ceo was van Regus. Hij wilde naar ‘een ander level, een hoger nveau’. Want het draait tegenwoordig niet meer alleen om werken, ‘het gaat om ontmoeten’.
Met Tribes richt Schaepman zich op een mobiel werkende groep van 1,7 miljoen business nomads. ‘Gelijkgestemde professionals, die gaan waar de business is’, zoals het persbericht het ronkend omschrijft. Boekhoorn, Mol en de Vlaamse ondernemer Philip Cracco stappen voor een onbekend bedrag in, en zijn beide minderheidsaandeelhouders.
Het zetje om te gaan ondernemen kwam van Marcel Boekhoorn, vertelt Schaepman. ‘Hij zei op een gegeven moment tegen mij: je zou eens moeten gaan ondernemen. Toen dacht ik ‘oh ja’.’ Schaepman kreeg eerst nog twee klussen in het commerciële vastgoed, als ceo van Chalet Group en de High Tech Campus in Eindhoven (welke later zou bijdragen aan het concept van Tribes). Mede door de slechte kantorenmarkt werd Chalet Group vorig jaar verkocht aan een Amerikaanse investeerder.
Saamhorigheid
De huidige markt worden kantoren niet ingericht voor mensen maar vanuit een organisatie, is de kritiek van Schaepman. De gedachte achter Tribes, dat dit jaar 11 kantoren wil openen in Nederland en België, is onder meer ‘saamhorigheid, ’ergens bij willen horen’ en ‘dingen delen’. ‘Misschien is het een hoog doel, maar ik heb de passie om het te doen’, zegt Schaepman. Het concept moet binnen een paar jaar zijn uitgebreid naar 34 locaties in Nederland, eveneens 34 in Londen, 26 in België en 8 in Luxemburg.
Schaepman wil een mooie, huiselijke omgeving neerzetten die ook nog eens duurzaam is. ‘We willen weg van de wegwerpmaatschappij.’ Tribale stammen hergebruiken ook veel grondstoffen, wil hij maar zeggen. ‘Zelf draag ik een pak van Eagle&Brown, dat is ook van hergebruikt materiaal.’
Business nomads 1.0 (reclameposter Tribes)
Verder vindt hij het belangrijk dat alles gewoon werkt in een kantoor, van de wifi tot en met de kopieermachine. Een geavanceerd softwaresysteem, waar nog wel een paar bugs uit moeten worden gehaald voor de officiële lancering op 1 mei, moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bij aankomst begroet wordt met je naam en een cappuccino. Als alles volgens plan verloopt kunnen gebruikers straks in alle winkels in de Tribes-vestigingen afrekenen met hun Tribes-card, en nog iets later ook via smartphone. ‘Het wordt een snoepwinkel voor werkenden’, blikt Schaepman hoopvol vooruit.
Spaces
De vergelijking met Spaces (sinds juni vorig jaar in handen van Regus) zit hem niet dwars. Sterker nog, ‘je mag je concullega’s af en toe ook best een compliment geven. Ik ben wel een stapje verder gekomen dankzij Spaces.’ Ook CitizenM, de hotelketen die net als Spaces werd opgericht door Rattan Chadha, noemt Schaepman ‘veel meer van deze tijd’.
Maar dat wil niet zeggen dat Tribes niet aan de poten van Spaces wil zagen, met een stammenstrijd in flexland tot gevolg. Bij Spaces kost een maand werken (op dezelfde locatie) 250 euro. ‘Wij gaan daar onder zitten met 150 euro per locatie.’ Gebruikers die in alle vestigingen terecht willen betalen bij Tribes wel 250 euro per maand.
Spaces richt zich op een paar grote steden, vult Schaepman aan, terwijl Tribes uiteindelijk door heel Nederland wil zitten met 34 vestigingen van zo’n 5000 vierkante meter. ‘In de VS is al 26 procent van de markt in handen van flexoperators, in Nederland nog maar 3 procent. Als ik kijk naar jonge bedrijven en startups, dan zie je dat die heel anders willen zitten. Men wil geïnspireerd worden.’
Hype creëren
De locatie van de eerste vestiging, waar inmiddels 60 procent van zou zijn verhuurd, wil Schaepman nog niet prijsgeven. ‘We willen nu een hype creëren en dingen na elkaar bekend maken.’
Overigens verhuurt Tribes ook gewone kantoren, met veel vierkante meters per ruimte. ‘We spreken niet over werkplekken’, zegt Schaepman daarom. Klanten kunnen een werkplek, een abonnement of een vloer huren. ‘Bij Regus ging het om flex, Chalet om vast, dit is de combinatie.’
Vaste huurders worden volgens hem aangetrokken tot de dynamiek die in de plint van de gebouwen moet gaan komen zoals koffie(bars), fitness en stomerijen. ’Tachtig procent van de bedrijven huurt nog conventioneel maar wil gebruik maken van spectaculaire zaken die ‘beneden’ gebeuren.’
Nu Schaepman zelf ondernemer is heeft hij des te meer ontzag gekregen voor mensen, zoals Marcel Boekhoorn, die zelf bedrijven optuigen. ‘Dat is reuze spannend, nu moet je het weer helemaal zelf doen en van het begin af aan opzetten, tot en met het posten van berichten op Facebook.’ Tribes is eigenlijk gewoon een startup, zegt hij, ‘maar dan aan het einde van mijn carrière. Het voordeel is dat ik 30 jaar ervaring heb.’