Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer vergeet IBAN, Nederlandsche Bank bezorgd

20.000 vooral kleinere ondernemingen zijn nog niet klaar met de invoering van de nieuwe internationale bankrekeningnummers IBAN. 

De situatie bij zo’n 2500 bedrijven is zelfs ‘kritisch’, zegt De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag na berichtgeving hierover in het AD. Zo’n 85 procent van de IBAN-lozen zijn ‘kleinere’ bedrijven.

Deze bedrijven die iedere maand honderden transacties verwerken kunnen na 1 augustus geen automatische incasso’s meer innen en vertraging oplopen bij betalingen. Ondernemingen die meer dan 1000 transacties per maand verwerken kunnen daardoor zelfs in financiële problemen komen. Dat zijn er ongeveer 200 tot 300, schat Bernard Juffermans van DNB.

Consumenten en bedrijven hebben tot 1 augustus de tijd gekregen de banknummers aan te passen. De grote bedrijven hebben dat inmiddels wel gedaan, maar 20.000 vooral kleinere organisaties zijn nog niet over.

Waarschuwing

De toezichthouder waarschuwde eerder al dat bedrijven achterlopen met de invoering van de nieuwe betaalstandaard.

De meeste consumenten zijn inmiddels wel op de hoogte van de nieuwe rekeningnummers. Volgens DNB is 94 procent bekend met IBAN. ‘Een enkele consument zal op 1 augustus misschien nog even schrikken, maar is het nieuwe nummer eenmaal opgeslagen dan kan het niet meer mis gaan.’

Het nieuwe Europese betalingssysteem SEPA zou in februari al worden ingevoerd, maar is door de Europese Commissie met zes maanden uitgesteld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

ANP/Sprout