Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 duizelingwekkende feiten over Tesla’s Gigafactory

Alles van de bedrijven van Elon Musk is groot: zo ook de megafabriek die Tesla uit de grond stampt. 10 duizelingwekkende feiten over de productielocatie in Nevada.

Om in 2020, als de fabriek volledig operationeel moet zijn, één miljoen Tesla-auto’s per jaar te produceren heeft het bedrijf nog grote stappen te zetten. Dat is twintig keer zoveel wagens per jaar als het bedrijf vorig jaar produceerde. Die opschaling in extrema vereist een fabriek die de verbeelding te boven gaat. Techinsider zette deze 10 duizelingwekkende getallen op een rij. 

1. Er passen 1650 voetbalvelden op het terrein

Oorspronkelijk was de bedoeling dat de batterij-fabriek op een stuk grond van 400 hectare terecht zou komen. Maar Musk zou Musk niet zijn als dat getal niet daarboven geschroefd is. In juni 2015 kocht Tesla nog 601 hectare erbij. De totale grondoppervlakte is daarmee ruim 11 vierkante kilometer.

Niet dat Tesla de grond helemaal gaat volbouwen. De fabriek wordt 50 hectare groot, oftewel een halve vierkante kilometer. Genoeg om de oprichter zelf iedere keer weer te laten verbazen zo zei hij tijdens een conferentie vorig jaar. “De fabriek is echt de moeite waard om naar te kijken, het is totaal krankzinnig en lijkt op een slagschip van aliens.”

Bescheiden hoeft Musk dan ook niet te doen: alleen de fabriek van vliegtuigfabrikant Boeing in Everett is groter, daar zet het bedrijf onder andere de Boeing 747’s in elkaar. 

2. Prijskaartje

De fabriek operationeel krijgen kost tot 2020 zo'n 5 miljard dollar. Dat bedrag hoeft Tesla overigens niet helemaal zelf op te hoesten. 3 miljard daarvan is afkomstig van investeerders. Op het moment van schrijven is 14 procent van het gebouw klaar en is er 322,6 miljoen dollar gespendeerd. Als de Gigafactory in 2017 open is werkt deze nog niet op volle toeren, dat gebeurt pas drie jaar later.

3. Batterijen 30 procent goedkoper

Het bedrijf verwacht dat de productiekosten van de batterijen met 30 procent omlaag gaan door de nieuwe fabriek. Dankzij die goedkopere batterijen verwacht het bedrijf de nieuwe Tesla 3 te kunnen verkopen voor ‘slechts’ 35.000 dollar per stuk. 

Die prijsverlaging dankt het bedrijf naar eigen zeggen aan de ‘schaalvoordelen, het innovatieve productieproces, verminderde afvalkosten en de eenvoudige optimalisatie om de meeste productie op één plek te kunnen uitvoeren’. 

4. Afvalkosten

De lagere afvalkosten verwacht Musk voor elkaar te kunnen boksen door ruwe materialen direct vanuit de mijnen aan te kunnen voeren. “Er komen letterlijk treinwagonnen met ruwe materialen vanuit de mijnen aanrijden. Aan de andere kant van de productielijn worden er complete battery-packs uit de fabriek weggehaald. Dat is nog nooit gebeurd, bij batterijen in ieder geval.”

Het afval van de fabriek wordt waar mogelijk naar nul teruggebracht. Dit gebeurt door een recycling-systeem te installeren dat bijvoorbeeld ook de oude battery-packs opnieuw gebruikt.

Musk en gouverneur Brian Sandoval kondigen de Gigafactory officieel aan (september 2014)

5. Aardbevingsbestendig 

Nevada heeft een naam qua hoeveelheid aardbevingen. Niets zo jammer als dat je splinternieuwe fabriek als een kaartenhuis in elkaar stort bij één van de 2.903 aardbevingen die de staat het afgelopen jaar troffen. Daarom is de batterij-bouwplaats op vier verschillende funderingen gebouwd om aardbevingsbestendig te zijn. De meeste andere fabrieken hebben maar 1 versie van zo'n fundering.

6. Alleen groene energie

De volledige fabriek draait uiteindelijk op duurzame energie. De daken worden uitgerust met zonnepanelen, er komen extra zonnepanelen op de heuvels in de omgeving en het bedrijf maakt gebruik van windenergie. Ook de hitte van de grond zelf, de zogeheten geothermische energie, benut de Gigafactory. 

7. 5,6 miljoen liter wateropslag

Bij de fabriek komt een eigen wateropslag waar 5,6 miljoen water in past. Dat is genoeg om twee zwembaden te vullen die voldoen aan de eisen van de Olympische Spelen. Of je kunt er 447 dagen van douchen.

8. Productie

De Gigafactory produceert volgens de planning meer lithium-ion-batterijen dan dat er in 2013 wereldwijd werden gemaakt. Hoeveel van die batterijen er precies uit de fabriek komen rollen, dat is dan weer niet bekend gemaakt. Wat Musk wel wilde zeggen is dat er sneller batterijen uit een fabriek komen dan kogels uit een machinegeweer. Om de grote hoeveelheden batterijen te kunnen produceren werken er in de fabriek 6.500 mensen.

tesla productie

9. Diamantvorm

Het oog wil ook wat, dus de fabriek is ontworpen in de vorm van een diamant. Tijdens een persconferentie zei de oprichter van Tesla dat de vorm is omdat ‘we geven om de esthetiek’ maar is nog een andere reden. Als het pand vierkant was geweest ‘hadden we een hele hoop meer aarde moeten verplaatsen. Dus om op het milieu te letten hebben we er een diamantvorm van gemaakt.’

10. Er komen meer Gigafactory's

Het pand dat nu in aanbouw is, is Gigafactory 1 gedoopt. Volgens de plannen van Musk moeten er nog meer dergelijke kolossale panden komen de toekomst. Wanneer de bouw van Gigafactory 2 gaat beginnen is nog niet bekend.