1. Virtual Reality
In 2016 gaat de Virtuele Wereld de echte wereld stevig verstoren, aldus Juniper. Marktleiders als Oculus, Sony en HTC zetten op dit moment de puntjes op de ‘i’ om hun vr-brillen te gaan verkopen. Ook kleinere partijen komen met nieuwe spullen op de markt.
Het stadium waarin de brillen als leuke game-console werden gezien is lang voorbij. In de komende vijf jaar zal de filmindustrie mee innoveren met de nieuwe dimensie. Tegelijkertijd ziet het onderzoeksbureau toepassingen ontstaan in de gezondheidszorg en industrie.
Lees ook:
Zo ziet de Nederlandse Virtual Reality-wereld eruit
2. Robothulpje
Vrienden kun je in 2016 echt kopen. Robotvrienden welteverstaan. In juni kwam bijvoorbeeld Pepper al op de Japanse markt. De oplage van duizend robotten werd binnen één minuut verkocht. Pepper praat, reageert en beschermt je gezin, aldus de maker.
Met de aankondiging van concurrenten als de Franse Buddy gaat de sociale robot in 2016 furore maken. Het sociale apparaat koop je ook voor een vriendenprijsje: voor 649 dollar hoef je nooit meer eenzaam te zijn.
3. Smartwatches en andere draagbare technologie
Wearables hebben de potentie om werknemers 30 procent sneller te laten werken volgens Juniper.
Daarmee zouden de groeiende verkoopcijfers van de draagbare techniek weleens de droom kunnen zijn van vele ondernemers. De verwachte toename in sales komt door een hele rij aan nieuwe horloges, bewegingsgevoelige apparaten en brillen. Afgelopen jaar is er veel getest, komend jaar moet de verkoop sky-high gaan.
4. 5G Netwerk
Het nieuwste 4g-netwerk van Nederland is pas een week oud, maar de opvolger staat al klaar. Eind van dit jaar testen KPN, Ericsson, Huawei en onderzoeksinstituut TNO in het Groningse Loppersum het 5G-netwerk. Ook in Seoul, en Tokyo staan al proeven met de nieuwe internetverbinding klaar. Verizon Wireless, de grootste telecomaanbieder in de VS, wil in 2017 een bruikbaar netwerk hebben.
Met de nieuwe internetverbinding schieten de downloadsnelheden omhoog. Met 5g moeten de snelheden 30 tot 50 keer omhoog gaan. Daardoor wordt het mogelijk om een volledige film in 1 seconde te downloaden.
5. Op al je apparaten hetzelfde systeem
Met de komst van Windows 10 kun je schakelen tussen je PC, smartphone en tablet. Op Apple’s televisie is het mogelijk om iOS-programma’s te draaien. Daarmee kun je, je iPhones als controllers gaan gebruiken en je televisie als beeldschermen.
6. Blockchain
De techniek achter de bitcoin wordt volgend jaar volledig omarmt door banken en andere financiële instellingen. De blockchain is het grootboek achter de digitle valuta waarin alle handelingen staan. Dat systeem is zo goed beveiligd dat het bijna niet te kraken is. Behalve heel veilig is het ook nog eens heel goedkoop. Banco Santander concludeerde deze zomer al dat Blockchain een besparing van 20 miljard dollar per jaar oplevert.
7. Hybride
gamen en cloud opslag
Met de komst van de Nintendo’s NX stapt de gamewereld in het hybride gamen. Daarmee wordt het mogelijk om op verschillende consoles hetzelfde spel te spelen. Om dat mogelijk te maken is – natuurlijk – cloud-opslag nodig. Juniper trekt lessen uit het verleden: als Nintendo innoveert, dan volgt de rest. Volgend jaar dus niet alleen de innovatie, de rest van de game-wereld zet direct de achtervolging in.
8. ESports als kijkcijferkanon
Kijken naar andere mensen die aan het gamen zijn wordt een kijkcijferkanon. Afgelopen zomer keken al 30 miljoen mensen naar de Gfinity kampioenschappen in Londen. Volgend jaar verwacht het onderzoeksbureau dat de kijkcijferaantallen voor mensen die Call of Duty of World of Warcraft spelen verder omhoog gaan.
“The International 2014” by Jakob Wells.
Licensed under CC BY 2.0 via Commons
9. Nieuwe beveiliging
In een wereld waarin alles is aangesloten op het web is beveiliging cruciaal. Maar alles beveiligen met data-encryptie is volgens het onderzoeksbureau te veel van het goede. Het nieuwe beveiligen bestaat uit gedrag in de gaten houden. Met software die automatisch opmerkt dat je iets aan het doen bent dat je normaal niet doet.
10. Crowdfunding in startups
Voor 16 miljard euro werd er vorig jaar wereldwijd opgehaald via crowdfunding. Zo schat Juniper. Nu de banken steeds minder investeren in bedrijven, komt het geld van jan en alleman. Volgend jaar schiet dit nog verder omhoog, het onderzoeksbureau verwacht een verdubbeling.