Foto: Sfeervangers.nl / Bruno van den Elshout
Sprout stelt elk jaar de Challenger 50 op, de lijst van ondernemers die de gevestigde orde uitdagen met vernieuwende businessmodellen en snelle groei. Dit jaar waren acht finalisten aangewezen, die dinsdag op Schiphol pitchten voor een jury met daarin Oscar Kneppers (Rockstart), Heleen Dura-Van Oord (DQ&A en Zakenvrouw van het Jaar) en Menno van Leeuwen (TMT-specialist bij ABN Amro).
De jury had een flinke klus om uit zeven sterke pitches – nummer acht Fairphone was vanwege een deal in het buitenland verhinderd – de drie toppers te kiezen die op 31 oktober tijdens Challengerday voor de eindstrijd gaan. ‘Het was echt een moeilijke beslissing, vandaar dat het iets later werd,’ aldus jury-lid Dura Van Oord. ‘We hebben ons niet alleen afgevraagd of de ondernemers nu challengers zijn, maar ook of ze dat in de toekomst zullen blijven, en zullen doorpakken met hun groei,’ aldus collega Van Leeuwen. Waarna jury-voorzitter Kneppers de drie toppers mocht bekendmaken:
TravelBird
Dennis Klompalberts, die samen met Symen Jansma vanaf 2010 een online reisbureau met 50 miljoen euro omzet uit de grond timmerde, maakte duidelijk indruk door tijdens zijn pitch te verklappen dat TravelBird na de touroperators te hebben uitgedaagd, de lat binnenkort een stuk hoger gaat leggen: Booking.com en Expedia kunen hun borst natmaken. Kneppers: ‘Jullie hebben met een supergesegmenteerd en lekker verpakt aanbod een indrukwekkend track record laten zien in een overvolle vechtmarkt. Maar jullie komen ook nog met het challenging statement van het jaar: booking.com is wereldwijd de allergrootste. Als je die uitdaagt, heb je ons helemaal voor je gewonnen.’
Snappcar
Victor van Tol deed het pitchwerk voor Snappcar, het autodeelplatform dat hij samen met Pascal Ontijd drijft. Ook bij Snappcar zit de groei er goed in: 5000 auto’s zijn aangemeld bij Snappcar, dat inmiddels 30.000 leden heeft. De helft daarvan heeft al een keer ‘ge-Snappcard’. Van Tol heeft niet geringe ambities: ‘Wij willen over vijf jaar het autobezit in Europa met 1 procent terugdringen. Dan heb je het over 2 miljoen auto’s.’ Jury-voorzitter Kneppers leent zijn eigen auto ook regelmatig uit via het systeem: ‘ik ben dus niet meer objectief.’ Toch durfde de jury een nominatie wel aan. ‘Snappcar challenget niet zozeer een gevestigde partij of bestaand product, maar eerder het klassieke autobezit in een vastgelopen oeroude markt. Het daagt de consument uit zijn gewoontes te veranderen en is een prachtvoorbeeld van de werkelijke deeleconomie. En bovenal is het enorm schaalbaar, gedragen door de sign of times.’
Joost Zorgt
Joost Nauta kreeg met Joost Zorgt zowel jury als publiek plat met zijn persoonlijke, maar tegelijk uiterst commerciële kijk op de markt voor persoonlijke zorg. Als ernstig gehandicapte was hij zelf zijn eerste klant: ‘Ik was ontevreden over de zorg die ik kreeg, en daarom besloot ik het zelf te gaan regelen.’ Inmiddels zet Joost Zorgt 10 miljoen euro om, werken er 400 man voor Nauta, heeft hij activiteiten op Curacao en gaat hij binnenkort naar het buitenland expanderen. Kneppers: ‘Joost Zorgt challenget de gevestigde orde vanuit zijn eigen ervaring en behoefte. Hij opereert in een moeilijke groeimarkt waarin volume helaas de maat is geworden. En als je hoort dat hij zelfs al op Curacao actief is besef je pas echt dat alleen the sky nog the limit is.’