Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 snelste techies van 2013

Online payment service Adyen is het snelst groeiende technologiebedrijf van de Benelux. Het heeft zijn omzet in 5 jaar tijd met maar liefst 14.284 procent weten op te voeren, tot 50 miljoen euro.

Dat blijkt uit de Technology Fast50, de jaarlijkse lijst met snelste techbedrijven die Deloitte donderdag bekend heeft gemaakt. 

Runner up op de lijst der allersnelsten is Improve Digital, dat een platform aanbiedt voor het verkopen van online advertentieruimte op basis van real time bidding. Het bedrijf van Janneke Niessen en Joëlle Frijters groeide in omzet met 8.662 procent over een periode van vijf jaar. De nummer drie is ook een mooie onderneming: Greenpeak Technologies, het bedrijf waarmee Cees Links superzuinige chips voor draadloze communicatie levert. Na jaren ploeteren is het oogsten geworden voor Links: 5340 procent ging de omzet van Greenpeak de hoogte in. 

Hardware, internet, telecom

Het mooie van Greenpeak is dat het in hardware doet, een business waarin het veel tijd en geld kost om schaal te krijgen. De Fast50 wordt de laatste jaren gedomineerd door relatief jonge internetspelers als e-commercebedrijven en online marketeers. Emesa (Vakantieveilingen.nl) is een van de grootste e-commercepartijen, staat al vier jaar in de Fast50 en groeit desondanks nog steeds hard: 1216 procent is genoeg voor een 18e plek. Emesa is daarom ook uitgeroepen tot Most Sustainable Grower van 2013.
Ook de mobiele telecom is dit jaar weer goed vertegenwoordigd, met webshop voor telefonie Belsimpel, de winnaar van vorig jaar, op een zesde plek (3.815 procent groei), Voip-aanbieders Voys (met 816 procent groei goed voor plek 28) en Voiceworks (winnaar van 2011, nu 32ste) tot appmakers Xs2theworld (nummer 13, 1.793 procent groei) en Peperzaken (nummer 20, 986 procent plus).

Rising Stars

In de aanloop van de Fast50 awarduitreiking pitchten ook techbedrijven met een track record van minder dan vijf jaar voor de Rising Star Award. Hier ging voormalige challenger Bright Computing er met de titel vandoor. Het Amsterdamse bedrijf weet via de cloud honderden servers zó samen te laten werken, dat ze een supercomputer vormen, tegen een fractie van de kosten die zo’n monster vergt. Het bedrijf werkt onder andere voor Boeing, Nasa en het Amerikaanse ministerie van defensie.
Als most distruptive innovator werd LUXeXcel Group uit Goes aangewezen. Het heeft een 3D-printtechnologie ontwikkeld voor het maken van lenzen voor led-lampen. Maar een brillenglas uit de printer ligt in het verschiet, en dat zal de komende jaren veel stof doen opwaaien.

Bekijk hieronder Sprouts favoriete Fast50-winnaars:

 

1. Adyen – Pieter van der Does

Wie: Pieter van der Does (ceo)
Wat: online en mobiele betaalservice
Sinds: 2006
Omzet: 50 miljoen euro

Met Adyen herhalen de oprichters het avontuur dat ze eerder beleefden met Bibit. Ook die online betaalservice won al een keer de Fast50, voordat het in 2004 werd gekocht door Royal Bank of Scotland. Roelant Prins en Pieter van der Does namen ontslag en besloten na het aflopen van hun concurrentiebeding een nieuw bedrijf op te richten; Adyen. Sinds 2006 is die met nieuwe technologie, in een volwassenere e-commercemarkt razendsnel gegroeid met inmiddels kantoren in Amsterdam, Sao Paulo, Boston, San Francisco, Singapore, Londen en Parijs. Adyen richt zich op KLM, Vodafone, Groupon en andere wereldspelers met grote transactievolumes. Inmiddels is Adyen (weer) een van de grotere aanbieders van online betalingen, die steeds vaker via de mobiel gaan. De volgende stap is de toonbank, waar Adyen met een kastje, de Shuttle, de pinbetalingen concurrentie aandoet. Sinds 2012 maakt Adyen winst, bij een omzet die in 2013 door de 70 miljoen moet gaan. “Naarmate wij groter worden, sluiten we ook grotere deals. Dat kan de omzetgroei nog versnellen de komende jaren,” zegt Van der Does.

2. Improve Digital: Janneke Niessen en Joëlle Frijters

Groei: 8662 %
Wie: Joele Frijters en Janneke Niessen
Wat: veilsysteem voor online advertentieruimte
Sinds: 2008

Met Improve Digital beloven Janneke Niessen en Joëlle Frijters hun klanten, web-uitgevers uit heel Europa, gereedschap om de opbrengst van hun online advertentieruimte zo groot mogelijk te maken. Daarvoor hebben ze een real time biddingplatform gebouwd. Tot nu toe richtten IT-bedrijven zich vooral met producten op adverteerders en mediabureaus, partijen als Improve Digital kiezen met hun yield optimization de kant van de uitgevers. Het gebruik van een geautomatiseerd platform door uitgevers is relatief nieuw in Europa, maar is in de VS al enkele jaren aan de orde van de dag. Door in realtime per impressie te voorspellen en te beslissen via welk advertentienetwerk de impressie het meest oplevert, zorgt Improve Digital dat uitgevers de maximale inkomsten halen uit hun online advertentieruimte. Daarvoor wordt onder meer real time bidding ingezet, waarmee adverteerders rechtstreeks bieden op impressies. Improve Digital heeft zich een jaar geleden laten overnemen door het Zwitserse media- en marketingbedrijf PublicGroupe.

3. Greenpeak Technologies – Cees Links (6)

Groei: 1.734 %
Wie: Cees Links
Wat: draadloze chips

Cees Links is met GreenPeak Technologies de hardwarespecialist onder de Fast50. Als pionier stond hij in de jaren negentig bij NCR en AT&T aan de basis van Wi-Fi. Een decennium later wierp hij zich met een clubje kindred spirits op ZigBee, ook een standaard voor draadloze communicatie, ultrazuinig en vooral geschikt om apparaten met elkaar te laten communiceren.
Tijdens de eerste jaren van ontwikkelen, met funding van venture capitalbedrijven als Gimv en DFJ Esprit, was het zoeken naar klanten en toepassingen. “Het is met technologie niet altijd zo dat je er een probleem mee oplost, het is eerder een kwestie van een probleem zoeken dat je technologie zou kunnen oplossen.” Links richt zich inmiddels op het veelbelovende fenomeen Smart Home: het huis dat met tal van sensoren is beveiligd en valt te besturen. Lekt de wasmachine? Op je smartphone krijg je een berichtje. Vergeten de achterdeur af te sluiten of het licht uit te doen? Met een druk op de knop regel je dat, vanuit je vakantieadres in Frankrijk. Daarvoor moeten alle apparaten wel met elkaar communiceren, en dan liefst storingsvrij en energiezuinig: zaken waarin chips van GreenPeak uitblinken.
Kabelmaatschappijen en nutsbedrijven zien smart home inmiddels als mooie mogelijkheid om extra diensten te kunnen leveren. Zo wordt de GreenPeakchip opgenomen in de settopboxen van onder meer de Amerikaanse kabelgigant Comcast. Die daarmee voorbereid zijn op de samenwerking met thermostaten, alarminstallaties en andere apparatuur die ook via ZigBee communiceert.
Verkocht Links vorig jaar honderdduizend chips per maand, dit jaar zijn dat er al één miljoen en volgend jaar wellicht tien miljoen. Doordat de productie is uitbesteed aan Azië is schaal geen probleem. In Utrecht en het Belgische Zele ontwikkelen en testen een man of vijftig rustig verder aan de toekomst. “Onze visie is van begin af aan dat we toegaan naar een internet of things: alle fysieke objecten communiceren daarin met elkaar.”

6. Belsimpel – Jeroen Doorenbos (1)

Groei: 3815 %
Wie: Jeroen Elkhuizen en Jeroen Doorenbos
Wat: webshops in mobiele telefonie
Omzet: 31,5 miljoen euro

Uit de groeicijfers van Belsimpel valt zuinig gezegd af te leiden dat de beide Jeroens Elkhuizen en Doorenbos toch iets goed doen. Terwijl de markt voor mobiele telefoons overvol lijkt, draait hun webshop als een tierelier. “Daar valt niet één enkele oorzaak voor aan te wijzen, we blijven gewoon heel snel alles wat erbij komt kijken verbeteren: de site zelf, het assortiment, de snelheid van de orderafhandeling, de klantenservice.” Misschien helpt mee, dat de studenten, want dat waren de oprichters die in 2006 vanachter de klassieke keukentafel begonnen, alles rond hun bedrijfsvoering in eigen huis hebben gehouden, inclusief de techniek. “Het heeft jaren gekost om de site, maar ook alle backofficesystemen voor orderafhandeling en voorraadbeheer op het hoogste niveau te krijgen.”

18. Emesa – Marc Muller (4)

Groei: 1216 %
Wie: Marc Muller (ceo)
Wat: reissites
Omzet: 110 miljoen (2011)

Het bedrijf achter reissites als Vakantieveilingen.nl en inpakkenenwegwezen.nl is, gezien zijn bruto omzet, uitgegroeid tot een reus binnen de Fast50-gelederen. En Marc Muller houdt zijn groei uitstekend vol, wat hem tot in de top twintig heeft gebracht .”Het businessmodel van een label als VakantieVeilingen.nl heeft bewezen ook in minder economische tijden zeer succesvol te zijn,” zegt Marc Muller. “Misschien dat in economisch betere tijden de groei nog groter was geweest.” Nog steeds steekt Emesa boven het maaiveld uit met zijn veilingsysteem, terwijl het steeds betere relaties opbouwt met de reis- en vrijetijdsbranche en ondertussen een schat aan informatie over consumentengedrag heeft verzameld. “We weten precies wat een arrangement voor consumenten aantrekkelijk maakt en hoe we het moeten presenteren. We kennen als geen ander in Europa de “consumer generated pricing” van het veilingproces. We zijn in staat latente behoeften om te zetten in koopgedrag.” Sinds eind 2012 is Emesa in handen van investeerder Cyrte.

 

 

 

20. Peperzaken – Dirk-Jan Huizingh

Groei: 986 %
Wie: Dirk-Jan Huizingh (foto) en Joshua Peper
Wat: apps
Sinds: 2003

Het Groningse Peperzaken bestaat al sinds 2003, maar was er in 2008 vroeg bij met zijn iPhone apps. “In juli 2008 kwam de iPhone uit, in augustus hadden wij onze eerste app klaar,” zegt oprichter Dirk-Jan Huizingh. Nog voor het jaar om was, verzorgde Peperzaken de app voor Nu.nl, de website die inmiddels meer mobiel bezoek krijgt dan via de vaste lijn. Nu.nl is geen klant meer, maar inmiddels heeft Peperzaken al meer dan 100 apps ontwikkeld voor de regionale omroepen, de NAM en Fit for Free. Een deel van het geheim schuilt hem in de cultuur die Huizingh zijn bedrijf meegeeft: “we nemen alleen maar jonge mensen aan, en dat blijven we ook doen. Die zijn het beste op de hoogte van de laatste technologie en de markt. Als je hen laat samenwerken met de ervaren mensen binnen je organisatie, blijf je innoveren.” Overigens is Huizingh een trotse Groninger. Hij kreeg van de gemeente gedaan, dat die een complete bus ter beschikking stelde aan de (4) Groningse Fast50-bedrijven. “Inclusief bier.”   

23. Rorix (Sanitairwinkel) – Rov van Laarhoven (2)

Groei: 897 %
Wie: Erik en Rob van Laarhoven
Wat: online sanitairshop

Ligt de bouwmarkt op zijn gat? Niet als je kijkt naar Rorix, het bedrijf van de broers Erik en Rob van Laarhoven. Sinds ze in 2007 begonnen met Sanitairwinkel.nl, de naam verraadt al dat ze in online sanitair doen, hebben ze alleen maar groei gekend. “Die is deels te danken aan de algemene groei van e-commerce met rond de vijftien procent per jaar,: zegt Rob van Laarhoven, “maar we hebben ook veel te danken aan ons hybride verkoopmodel.” Exact: Sanitairwinkel verkoopt zowel online als vanuit filialen van baksteen en cement, waarvan er sinds 2010 ook een in België staat. En jazeker, winstgevend is Rorix, de naam waaronder de Van Laarhovens Sanitairwinkel exploiteren, ook. “Het is een kwestie van daar zijn waar de klant zich bevindt, gekoppeld aan een heel gebruiksvriendelijke site en gewoon erg goed zijn in klantenservice.”

 

32. Voiceworks – Stijn Nijhuis c.s. (11)

Groei: 681 %
Wie: Koen van Geffen, Egbert Groot, Stijn Nijhuis en Ruud van der Aar
Wat: voip-telefonie

Het begon op de klassieke manier: student bouwt websites, draait de sites van klanten op een eigen server en groeit uit tot een hostingprovider. Pas toen Van Geffen, Groot en Nijhuis bedachten dat VoIP, ofwel internettelefonie, uitstekend vanuit het datacenter aangeboden kon worden, was Voiceworks geboren. Van Geffen: “We leverden al diensten vanuit het datacenter zoals hosting, back-up en email, dus waarom zou telefonie daar niet bij kunnen? Je doet dan je bedrijfscentrale de deur uit en bij ons draait alles virtueel.” Je zou het inmiddels heel hip cloudtelefonie kunnen noemen. “Maar cloud is een hype-woord. Wij vinden het als techneuten vanzelfsprekend dat diensten en software op afstand geleverd worden.”
Vanaf 2005 ging Voiceworks, inmiddels versterkt met een salesman uit de telecom, Ruud van der Aar, ermee de markt op. Die verkoop gaat indirect, via partners die bijvoorbeeld werkplekken uitrusten met telefonie en de vertrouwde installatiebedrijven die nog steeds fysieke bedrijfscentrales neerzetten. “We zijn een technische partij in hart en nieren. Door met een partnernetwerk te werken ligt onze focus op het ontwikkelen van vernieuwende diensten en producten,” zegt Van Geffen.
De markt voor VoIP-telefonie groeit nog steeds, ook in de crisistijd, en Voiceworks groeit zelfs bovengemiddeld dankzij haar brede dienstverlening. “Van de crisis hebben we niets gemerkt. Met VoIP bespaar je niet alleen op kosten, het is ook een manier om de efficiency binnen een onderneming te bevorderen.”
En je proeft het: bij Voiceworks zitten geen cowboys, het liefst ontwikkelen de ingenieurs van Voiceworks geavanceerde, aanvullende diensten rond hun aanbod. Sinds vorig jaar levert het een combinatie van vaste en  mobiele telefonie op één virtuele bedrijfscentrale. Dan krijgt het mobieltje alle functies van een vaste telefoon, en desnoods een of twee ‘vaste’ bedrijfsnummers. De manier waarop Voiceworks dit voor elkaar krijgt, met onder meer een ‘eigen’  mobiel netwerk via een mvno-contract, kan ervoor zorgen dat het een voorsprong neemt op de vele voip-concurrenten. Voor de toekomst staat uitbreiding naar België en Duitsland op stapel.

39. Clansman – Jeroen Ligthart (7)

Groei: 528 %
Wie: Jeroen Ligthart en Vincent Heidinga
Wat: online marketing
Omzet: 4,4 miljoen euro

Online marketingbureau Clansman uit Utrecht is gespecialiseerd in e-mail en online campagnes, waarvoor het afrekent per lead, klant of abonnee. Dat affiliatemodel werkt ook tijdens de crisis. Clansman focust zich inmiddels op een tweetal kernactiviteiten “We hebben ook compromisloos ingezet op kwaliteit. Daardoor waren we gedwongen de tarieven te verhogen en moesten we ons focussen op grotere klanten met hogere kwaliteitseisen. Dat heeft goed uitgepakt,” zegt Ligthart. Tot de klanten behoren online retailers Zalando en Omoda, restaurantketen La Place en bioscoopketen Pathé, maar ook de vrijetijdsbranche is goed vertegenwoordigd, met internationale klanten als Expedia en Thomas Cook. Clansman haalt klanten voor ze binnen via Facebook, eigen websites als uitmetkorting.nl en gerichte media-inkoop. “We doen dus alles: de creatie, de softwaretools, de promotie voor de campagne. En de klant betaalt geen cent, voordat alles gaat lopen.” 
 

41. Drukwerkdeal – Marco Aarnink (9)

Groei: 494 %
Wie: Marco Aarnink
Wat: online drukwerk

Marco Aarnink schreef voor zijn opleiding Small Business en Retail Management een droom van een businessplan: een drukwerkwinkel op het web. Aarnink was al actief met de offline verkoop van visitekaartjes en de combinatie van betaalbaar drukwerk en online was in 2005 nog niet heel bekend. Het businessplan ontaarde in een weergaloos groeiverhaal: Drukwerkdeal.
Aarnink en zijn toenmalige compagnon – dit voorjaar is die uitgekocht – brachten het drukwerk aanvankelijk onder in Duitsland, waardoor ze veel goedkoper konden werken dan veel concurrenten. Nog een onderscheidend kenmerk: bij Drukwerkdeal.nl bepaalt de klant de levertijd: als het morgen af moet, betaalt hij de hoofdprijs, is er geen haast bij, dan zakken de tarieven. Inmiddels heeft Drukwerkdeal zelf ook productiebedrijven opgestart met twintig breedformaatprinters, met inmiddels meer dan 100 man op de loonlijst. Aarnink heeft Drukwerkdeal inmiddels onderdeel gemaakt van de People&Print Group, waartoe ook Canvacdeal.nl behoort.