Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesgeheimen van duurzame ondernemers

Hoe maak je van een goed idee een goed lopend bedrijf? Sprout vraagt Nederlandse ondernemers   naar het geheim achter hun succes. Dit keer het thema ’duurzaam ondernemen’ met Henk Jan Beltman, Quirijn Bolle en Edvard Hendriksen.

Quirijn Bolle
Ondernemer: Quirijn Bolle
Bedrijf: Marqt
Wat: Supermarkt met duurzame producten
Opgericht: 2006

De duurzame supermarktketen Marqt is niet meer uit Amsterdam weg te denken. Hoe kreeg hij dat voor elkaar? 

“Je moet als ondernemer sowieso weten waar je het over hebt”, stelt Bolle. En dat doet de ondernemer maar al te goed. Hij werkte bij US Foodservice in sales, maar vond dat hij “rotzooi” verkocht. Toen hij het licht zag met het idee voor Marqt, zegde hij zijn baan op.

Ook is het volgens de ondernemer van belang om de juiste mensen aan te trekken. “Je hebt ontzettende flexibele en enthousiaste mensen nodig – doorzetters die goed met tegenslagen om kunnen gaan.”

Henk Jan Beltman

Ondernemer: Henk Jan Beltman
Bedrijf: Tony’s Chocolonely
Wat: ‘Eerlijke’ chocolade
Opgericht: 2006, overgenomen in 2011

Henk Jan Beltman werkte bij Heineken en Innocent Drinks. Die sapjes konden zijn honger naar ondernemen niet stillen, en hij besloot een meerderheidsaandeel te nemen in Tony’s Chocolonely, het enige ‘slaafvrije’ chocolademerk ter wereld. 

Inmiddels groeit het bedrijf hard: de omzet schijnt jaarlijks met 50 procent te stijgen en het aantal werknemers vervijfvoudigde in drie jaar. Wat is zijn geheim?

Als ondernemer wil je gewoon dat werknemers niet tegen hun verlies kunnen

Volgens Beltman gaat het allerminst om één persoon. “Een fout die vaak gemaakt wordt, is dat mensen ‘de vent is de tent’ zeggen. Maar het begint allemaal met het team.” Het gaat in eerste instantie helemaal niet om ervaring, stelt Beltman. “Als ondernemer wil je gewoon dat werknemers niet tegen hun verlies kunnen. Als ze niet tegen hun verlies kunnen, zullen ze er alles aan doen om te winnen.”

Edvard Hendriksen

Ondernemer: Edvard Hendriksen (rechts op de foto)
Bedrijf: Taxi Electric
Wat: Elektrische taxi-service met o.a. 50-plussers als chauffeurs
Opgericht: 2011

‘Een aparte markt die totaal niet innoveert’, zo noemt Edvard Hendriksen de taximarkt. In de hevige concurrentie van de taxiwereld staat zijn bedrijf Taxi Electric een uniek plaatsje in de markt verkregen: het is voorlopig het enige bedrijf met een volledig elektrische vloot. 

Wat is volgens Hendriksen van belang om succesvol te worden? In tegenstelling tot Beltman, vindt Hendriksen ervaring wel een pre om te slagen met je bedrijf. “Voor mezelf heeft drie jaar in het bedrijfsleven werken heel erg geholpen.” Ook vindt de ondernemer de juiste opleiding belangrijk: “Een studie waardoor je makkelijk in contact komt met een netwerk, zoals Economie of Marketing, heeft ook invloed.”