Nalden (28) – de nick name van Ronald Hans – ging het afgelopen jaar steeds meer een rol op de achtergrond spelen. Door te stoppen met zijn blog Nalden.net en zijn focus te richten op WeTransfer en Present Plus. Vanuit dat laatste bedrijf – met inmiddels vijftien medewerkers – is hij onder andere Kuvva en Lowdi in de markt aan het zetten, en met Kees Zegers een reader-app aan het ontwikkelen is. “Ik ben een klein kind dat jarenlang door zijn blog heeft kunnen klieren. Nu is het allemaal serieuzer. Afgelopen jaar was een transisitiejaar voor mij. Ik heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven.”
Zijn blog dwong hem om op de voorgrond te treden, maar eigenlijk had hij daar helemaal geen behoefte aan. “Soms helpt het om even op de voorgrond te staan omdat het een kettingreactie creëert. Mijn naam opent deuren, daar ben ik dankbaar voor. Maar ik wil mijn dat naam een keurmerk is in plaats van dat het gaat op het gezicht.”
Bekijk hier het hele interview bij Groeigeld op 7 Ditches TV
Sneller opschalen
WeTransfer groeide de afgelopen drie jaar hard: de filesharingservice wordt nu gebruikt door tien miljoen mensen per maand, in praktisch elk land ter wereld. De oprichters waren daardoor vooral bezig met ‘catching up’, aldus Nalden. “We groeiden sneller dan waar we op geanticipeerd hadden. Onze infrastructuur was er niet op berekend om zoveel klanten te bedienen, dus kregen we af en toe klachten over onze service.” Na onderzoek is het bedrijf overgeschakeld op Amazon Web Services. “Daarmee kunnen we sneller opschalen, dus kunnen we de groei beter aan. Als we snelle groei zien in Brazilie, dan kunnen we met één druk op de knop daar een extra serverpark openen.”
De grootste concurrent, YouSendIt, heeft WeTransfer kort geleden voorbijgestreefd in Europa. Nalden en compagnon Bas Beerens gaan daarom nu flink investeren om hetzelfde te bereiken op de Amerikaanse en Britse markt. Succesvol vindt Nalden zichzelf nog niet. “Ik heb het gevoel alsof ik nog steeds begin. Maar de dingen die ik begonnen ben zijn redelijk succesvol als je ziet hoe intens mensen erop reageren. Dat WeTransfer een werkwoord is geworden, dat vind ik fantastisch.”